رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 585717

حقایقی که نگاهتان را به دنیا تغییر میدهد

ساعت24-در مطلب زیر چند حقیقت خواندنی برایتان آماده کرده ایم درباره ی چیزهایی که با آن ها مواجهه ی هر روزه داریم.

خبر
html>

ما در زندگی روزمره ی خود از کنار چیزهای زیادی عبور می کنیم بی آنکه واقعاً درباره ی آن ها فکر کنیم. مثلاً سوراخی که درون در خودکار تعبیه شده برای جلوگیری از خفگی در صورت بلعیدن در خودکار است. برای اغلب چیزهای عادی و معمولی که در اطراف ما هستند توضیحی علمی وجود دارد، حتی اگر به اندازه ی پرتاب موشک به فضا مهیج نباشد.

ما هم چند حقیقت خواندنی برایتان آماده کرده ایم درباره ی چیزهایی که با آن ها مواجهه ی هر روزه داریم.

برخی انسان ها می توانند بوی توفان را احساس کنند

بعضی از ما می توانیم بویی که بعد از توفان بلند می شود را بهتر از دیگران حس کنیم. علم می گوید دلیل این موضوع توانایی انسان در احساس کردن بوی خاک نم خورده است، رایحه ای که هنگام ریزش باران بر روی زمین خشک بلند می شود. بینی انسان می تواند بوی یکی از ترکیبات بسیار جزئی آن به نام جیوسمین (Geosmin) را تشخیص دهد.

یک دلیل احتمالی دیگر می تواند ترکیب روغن های تولیدی توسط بعضی گیاهان برای محاغظت از خود در فصول خشک سال باشد. به علاوه، بار الکتریکی درون هوا اغلب مولکول های اکسیژن را مجبور به تبدیل شدن به اوزن می کند و بعضی از می توانیم بوی این را هم حس کنیم.

خروس ها نوعی گوش گیر داخلی دارند

خروس

خروس ها می توانند با ۱۰۰ دسی بل یا بیشتر بانگ بزنند، میزانی معادل صدای یک اره برقی روشن و با این حال، شنوایی خود را از دست ندهند. علتش این است که نیمی از پرده ی گوش این پرنده را یک بافت نرم پوشانده که صداهای ورودی را می کاهد. وقتی خروس برای بانگ زدن سر خود را به عقب می برد، بخش دیگر همچون یک گوش گیر مجرای گوش را به طور کامل می پوشاند.

اول توستر اختراع شد بعد نان تست

اولین توستر برقی در سال ۱۸۹۳ توسط یک اسکاتلندی به نام آلن مک مسترز اختراع شد و نام آن را اکلیپس توستر گذاشتند. این دستگاه تنها یک طرف نان را تست می کرد و باید نان را به طور دستی برعکس می کردید. شرکت جنرال الکتریک اولین توستر برقی خود را در سال ۱۹۰۹ عرضه کرد. در عین حال، نان های برش خرده ای که امروزه آن ها را تست می کنیم بعدتر یعنی در سال ۱۹۲۸ توسط اوتو فردریک روودر اختراع شدند.

اولین وب کم دنیا یک دستگاه قهوه ساز را زیر نظر داشت

قهوه ساز

وقتی دانشمندان علوم کامپیوتر دانشگاه کمبریج تحقیقات در زمینه ی کامپیوتر را آغاز کردند، برای این کار به مقدار زیادی قهوه نیاز پیدا کردند. اما دستگاه قهوه ساز آن ها در اتاق دیگری بود و وقتی آن ها برای ریختن قهوه می رفتند، با دستگاه خالی مواجه می شدند. به همین دلیل با کار گذاشتن یک دوربین و چند خط کد نویسی، اولین وب کم تاریخ را در سال ۱۹۹۳ ساختند یک دستگاه قهوه ساز را زیر نظر داشت.

برنج یکی از قدیمی ترین مواد غذایی است که امروزه مصرف می کنیم

برنج شاید یکی از قدیمی ترین مواد غذایی باشد که امروزه مصرف می کنیم و قدیمی ترین نشانه ها از کشت برنج به سال ۱۱،۵۰۰ قبل از میلاد مسیح بازمی گردد. نوع برنج و نحوه ی کشت و برداشت آن ممکن است مدرنیزه شده باشد اما حتی چیزی به سادگی شیر برنج ممکن است از سال ۶ هزار قبل از میلاد مسیح وجود داشته، گرچه قدیمی ترین دستور ثبت شده ی شیر برنج مربوط به اروپای قرن چهاردهم است.

نایلون های حباب دار قرار بود کاغذ دیواری شوند

در سال ۱۹۵۷ آل فیلدینگ و مارک چونس تلاش کردند با چسباندن دو پرده ی حمام به یکدیگر، یک کاغذدیواری طرح برجسته درست کنند، به گونه ای بین آن ها حباب های هوا تشکیل شود. هیچ کس مایل به استفاده از چنین کاغذ دیواری ای نبود، به همین دلیل آن ها سعی کردند از آن برای عایق بندی گلخانه استفاده کنند. اما این ایده هم شکست خورد و تازه زمانی که شرکت IBM تصمیم گرفت از نایلون های حباب دار تولید شرکت Sealed Air برای پیچاندن قطعات خود استفاده کند بود که به عنوان یک اختراع به رسمیت پذیرفته شدند.

یخچال ها به لطف اینشتین ایمن هستند

انیشتین

در سال ۱۹۲۶، آلبرت اینشتین و شاگرد سابقش، لئو زیلارد یک یخچال طراحی کردند که به هیچ قطعه ی متحرکی نیاز نداشت. بعد از حوادثی که به دلیل نشت مواد مبرد مانند آمونیاک، متیل کلراید و سولفور دی اکسید رخ داده بود، اینشتین می خواست یک یخچال ایمن بسازد. با پیشرفت فناوری ساخت یخچال، طراحی اینشتین به فراموشی سپرده شد.

ما ۶ ماه از عمرمان را پشت چراغ قرمز می گذرانیم

چراغ راهننمایی

با توجه به نیاز انسان به، ما یک سوم عمرمان را رختخواب سپری می کنیم. علاوه، ۶ مه از عمرمان پشت چراغ های راهنمایی و رانندگی در خیابان، در انتظار سبز شدن چراغ قرمز می گذرد.

به هم ریختگی حروف الفبای انگلیسی در کیبوردها برای کاهش سرعت تایپ نیست

یک باور رایج هست که به هم ریختگی حروف الفبای انگلیسی در کیبوردها برای کاهش سرعت تایپ با ماشین های تایپ به وجود آمد چون در سرعت بالا ماشین ها گیر می کردند. استفاده از کیبورد به هم ریخته از ماشین های تایپ شرکت رمینگتون آغاز شد و این شرکت تایپ با ماشین های تایپ جدید را هم در ازای دریافت هزینه ای به متقاضیان آموزش می داد که بنابراین سود بیشتری را نصیب این شرکت می کرد. اما این فرم به هم ریخته در کیبورد از کد مورس گرفته شده و داده های دریافتی از تلگرافچی هایی که پیام ها را رمزگشایی می کردند.

یک دندانپزشک مخترع پشمک بود

کنایه آمیز به نظر می رسد؛ کسی که پشمک را برای اولین بار ساخت، یک دندانپزشک بود. دکتر ویلیام موریسون اولین پشمک را در سال ۱۸۹۷ را با همراهی شیرینی فروشی به نام جان. سی. وارتون درست کرد. آن ها اولین جعبه های این خورا کی را در سال ۱۹۰۴ به قیمت هر دانه ۲۵ سنت می فروختند و به آن «ابریشم پریان» گفته می شود.

تاریخ انقضای روی بطری آب معدنی مربوط به پلاستیک بطری است

بطری آب معدنی

تاریخ انقضای روی بطری های آب معدنی مربوط به آب درون بطری نیستند چون آب تاریخ انقضا ندارد. این تاریخ مربوط به بطری است. وقتی تاریخ انقضا سر برسد، پلاستیک ممکن است به درون آب نشت کند، البته آن را مسموم نمی کند، اما مزه ی آن را تغییر می دهد.

کفش های پاشنه بلند برای مردان اختراع شده بودند

کفش های پاشنه بلند در ابتدا برای مردان ساخته شدند. سربازان پارسی در قرن دهم برای بالا بردن قد خود و حفظ تعادل هنگام پرتاب تیر با کمان، کفش پاشنه بلند به پا می کردند. بعدها اشراف اروپایی هم به پوشیدن کفش های پاشنه بلند روی آوردند هم از جهت مد و فشن و هم به عنوان یک تاکتیک نظامی برای اینکه بلندقدتر به نظر برسند. لویی چهاردهم به پادشاه کفش پاشنه بلند معروف بود و در آن زمان هر چه پاشنه ی کفش مردی بلندتر و سرخ تر بود، یعنی از جایگاه بالاتری برخوردار بود.

تختخواب ها را به دلیل خاصی چسبیده به زمین نمی سازند

تختخواب ها را به ۲ دلیل، پایه دار و با فاصله از زمین می سازند. اول آنکه اگر تختخواب به زمین چسبیده باشد احتمال حضور حشرات در رختخواب تان بیشتر می شود و تختخوابی که از زمین فاصله داشته باشد شما را از حشرات حفظ می کند. دوم آنکه چسبیدن تختخواب به زمین، گرم شدن بدن را در زمستان دشوارتر می کند. بنابراین یک دلیل دیگر پایه دار بودن تختخواب ها این است که بتواند بیشتر گرم بمانید.

منبع: روزیاتو

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها