رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 585896

تورم مهار نشود چیزی از اخلاق و انسانیت باقی نمی ماند

ساعت 24 - شهروندان هر جامعه ای از جمله ایرانیان لازم نیست جان لاک باشند تا بدانند هرروزاز جانشان مایه می گذارند تا مالی به دست آورند و خود و خانواده شان را در سطحی از رفاه قراردهند که بشود گفت زندگی آبرومندانه دارند. همین شهروندان اما این را هم با پوست وگوشت و استخوان خود درک می کنند که اگر جان خود یا یکی از افراد خانواده شان با تهدید روبه روشود حاضرند مالشان را تا اخر بدهند تا از خطر دور شوند .

تورم
html>

واقعیت این است که جان ومال آدمی تنها چیزهایی هستند که هرگز نباید در تهدید قرار گیرند و هیچ نهادی حتی نهاد دولت حق ندارد در مالکیت مردمl بر جان ومالشان خدشه وارد کند. درحالی که بیشتر اقتصاددانان ، جامعه شناسان و سیاستمداران در این دهه های تازه سپری شده به این مساله رسیده اند و همه نیروی خود را برای درامان ماندن جان ومال شهروندان خویش به کار می گیرند اما شوربختانه درایران وضعیت گونه ای شده است که نهاد دولت با سیاستهای اقتصادی خارج از چرخه کارشناسی- علمی وآلوده به سیاست مال شهروندان ایرانی را به خطرانداخته اند. نرخ های تورم 40 درصدی در این سالها راه نفس کشیدن عادی را برشهروندان تنگ کرده است. درهمین سال تازه سپری شده نرخ تورم بیش از 40 درصد بوده است و نیز نرخ تورم موادغذایی از اندازه وتوانایی شهروندان خارج شده است ایرانیان با اندوه وخشم با این پدیده شوم دست و پنجه نرم می کنند. نرخ تورم بالا و بی مهار و پشت سرهم در هرجامعه ای از جمله ایران پیامدهای اقتصادی و فرهنگی دارد که یکی از انها فروپاشی اخلاقی شهروندان درهرمقام ودر هر سن وسال و با هر گرایش اخلاقی است.

کارمندی که برای به دست آوردن درآمد بیشتر وسوسه می شود تا از ارباب رجوع پولی بگیرد ، نانوایی که برای درآمد قابل قبول با نرخ تورم از اندازه نان فروشی به مردم کم می کند یا مدیر کارخانه بزرگ لبنیات که برای تعادل دخل وخرج از وزن ماست وپنیر و دوغ می کاهد یا کشاورزی که برای افزایش درزآمد برنج اصل ایران را با برنج درجه چندم درهم می کند و از عسل فروشی که به جای عسل شکر می فروشدو...همه در نهایت سختی و با اندوه و وجدانهای معذب ودر کمال تاسف درحال فروپاشی اخلاقی خود و جامعه هستند.

اخلاق درجامعه ایرانی با نرخ تورم بی مهار که چشم اندازی برای کاه شآن دیده نمی شود به طور بهمن وار فرو می ریزد . راه کار برای نگهبانی از اخلاق عمومی این است که نرخ تورم مهار شود . اما برای این کار باید دید کدام عوامل راه را بربی مهار شدن نرخ تورم بازکرده اند. حالا دیگر شهروندان عادی هم می دانند تحریم های امریکایی که درامد دولت را کاهش داده ودولت را وادرا به اتخاذ سیاستهای تورم زا برای تامین کسری بودجه کرده از دلایل اصلی پایداری تورم به حساب می ایند. اگر می خواهیم تورم مها رشود و اخلاق جامعه فرونریزد باید راه افزایش نرخ تورم را ببندیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها