رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 587276

پرواز جنگنده‌های چین بر فراز آسمان تایوان

ساعت24-به گفته وزارت دفاع تایوان ۲۹ هواپیمای جنگی چین روز سه‌شنبه وارد منطقه حریم هوایی تایوان شدند. بنا به گزارش همین منبع، هواپیماهای نیروی هوایی ارتش چین از جت‌های جنگنده، هواپیماهای ضد زیردریایی، هواپیمای اطلاعات الکترونیکی، هواپیمای سوخت‌رسان و هواپیمای هشداردهنده بودند.

html>

گفتنی است یک ماه قبل هم چین ۳۰ جنگنده خود را به آسمان تایوان فرستاده بود و در پاسخ ارتش تایوان هواپیماهای جنگی خود را به پرواز درآورده و هشدارهای رادیویی فرستادند و سامانه موشکی دفاع هوایی خود را فعال کردند.

گفتنی است ادعای ارضی چین نسبت به تایوان تاریخی دیرینه دارد. در سال ۱۹۵۰ کومین‌تانگ بعد از پایان جنگ‌های داخلی چین و پیروزی حزب کمونیست و متعاقب آن تأسیس جمهوری خلق چین به تایوان مهاجرت کرد و تایوان به «چین آزاد» و متحد آمریکا تبدیل شد.

دولت تایوان در اوایل دوران جنگ سرد از سوی بسیاری از کشورهای غربی و سازمان ملل متحد تنها دولت مشروع چین شناخته می‌شد. این دولت از اعضای مؤسس سازمان ملل بود و تا سال ۱۹۷۱ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد بود اما در این سال از این سازمان اخراج شده و کرسی این کشور به دولت جمهوری خلق چین واگذار شد. از آن تاریخ تایوان خود را دولتی مستقل می‌داند؛ اما چین از تایوان به‌عنوان یک استان جدا شده از خود یاد می‌کند.

موضوع تایوان در ماه‌های اخیر به عامل اختلاف بین آمریکا و چین تبدیل شده است. آمریکا به شدت از تایوان حمایت می‌کند؛ بایدن چندی پیش اعلام کرد که اگر چین به تایوان حمله کند، ایالات‌متحده پاسخ نظامی خواهد داد که البته از جانب چینی‌ها بی‌پاسخ نماند و وزیر دفاع پکن در پاسخ، ایالات‌متحده را قلدر خطاب کرده و متعهد شد که ارتش چین برای به دست آوردن تایوان تا آخر کار مبارزه خواهد کرد. همچنین چین تا به حال چندین بار به آمریکا تذکر داده است که تنگه تایوان یعنی ۱۸۰ کیلومتر آب‌های بین چین و تایوان آب‌های بین‌المللی نیستند و جزو آبهای سرزمینی چین محسوب می‌شود و عبور و مرور منظم کشتی‌های آمریکایی در این تنگه تحرکاتی است که حاکمیت چین را نقض می‌کند. نیروی دریایی آمریکا هم با به رسمیت شناختن استقلال تایوان ادعای چین مبنی بر اینکه تنگه تایوان متعلق به چین است را قبول نداشته و اذعان می‌کنند که آن‌ها در حال دریانوردی با اجازه تایوان در آب‌های سرزمینی این کشور هستند.

تایوان به دلیل موقعیت ژئوپولتیکی و اقتصادی ویژه‌ای که دارد پیوسته مورد توجه آمریکا و چین بوده است. تایوان در همسایگی چین قرار دارد و می‌تواند مانعی بزرگ در برابر تحرکات دریایی چین باشد، درواقع مادامی‌که تایوان خود را کشوری جدا از چین می‌داند، پکن با مانع بر سر راه عبور و مرور آزادانه به اقیانوس آرام روبرو است به همین دلیل آمریکا تلاش دارد با حفظ استقلال تایوان مانع از دسترسی آزاد رقیب خود به اقیانوس آرام شود.

علاوه بر این تایوان به لحاظ الکترونیکی بسیار پیشرفته و تأمین‌کننده بسیاری از فناوری‌های موردنیاز آمریکا است. این کشور همچنین در میان ثروتمندترین کشورهای جهان قرار دارد. این ویژگی‌ها باعث شده است که نه آمریکا توان چشم‌پوشی از این کشور را دارد و نه چین و هرکدام سعی دارند تا این کشور را به‌عنوان اهرمی در برابر رقیب در کنار خود داشته باشند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها