رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 587339

صدرنشینان تورم کدامند؟

ساعت24-با اعلام گزارش تورم، مشخص شد که هزینه خانوارها به طور متوسط ۵۲.۵ درصد افزایش داشته است. این تغییر تحت تاثیر تحولات قیمتی ناشی از اصلاح نرخ ارز واردات که از اردیبهشت ماه آغاز شد، قرار دارد و اقلام مرتبط با آن در صدر تورم ایستادند.

html>

مرکز آمار ایران روز گذشته (اول تیرماه)، گزارش تورم خردادماه را اعلام کرد و همان‌طور که پیش‌بینی می شد، تحولات این شاخص قابل توجه بود؛ به هر حال در دو ماه اخیر دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که در قانون بودجه امسال مجوز آن صادر شد، اقدام کرد و به دنبال آن قیمت جدید کالاهای تحت تاثیر این جریان، اعلام شد.

افزایش ۲۶.۹ درصدی قیمت خوراکی‌ها در یک ماه

بررسی گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در خرداد نسبت به اردیبهشت، قیمت کالاها و خدمات مصرفی به‌طور متوسط ۱۲.۲ درصد افزایش داشته است. تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۲۵.۹ درصد و خوراکی‌ها ۲۶.۹ درصد بوده است.

بالاترین تورم ماهانه برای گروه روغن و چربی‌ها با ۱۹۹.۸ درصد ثبت شده و بعد از آن گروه شیر، پنیر و تخم مرغ با ۴۷.۳ درصد، گوشت قرمز و ماکیان ۱۹.۷ و نان و غلات با ۱۹.۳ درصد قرار دارد. کمترین تورم ماهانه نیز به آموزش با ۱.۱ درصد ارتباطات ۱.۳ و مسکن و اجاره هر یک با ۲.۳ درصد بوده است.

روغن با ۲۸۵ درصد در صدر ایستاد

اما تورم نقطه به نقطه که نشان دهنده تغییر قیمت کالا نسبت به ماه مشابه سال قبل است، بیانگر آن است که به‌طور متوسط کالاها و خدمات مورد مصرف خانوارها افزایش ۵۲.۵ درصدی نسبت به خرداد سال گذشته داشته‌اند.

افزایش قیمت خوراکی‌ها نسبت به خرداد سال قبل، ۸۵.۵ درصد بوده است که بیشترین میزان افزایش قیمت به گروه روغن و چربی‌ها با ۲۸۵.۴ درصد اختصاص دارد.

گروه شیر، پنیر و تخم مرغ ۱۱۱.۳ درصد، نان و غلات ۹۳.۸ درصد، هتل و رستوران ۸۶.۴، سبزیجات ۷۸.۶ و گروه شکر، مربا، شیرینی و ... ۷۲.۷ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

در بین کالاهای مصرفی در سبد خانوار، کمترین افزایش قیمت نسبت به خرداد پارسال، مربوط به ارتباطات با ۹.۸ درصد، آب، برق و سوخت ۲۷.۲ و چای، قهوه و کاکائو با ۳۰ درصد است.

باز هم روغن صدرنشین شد

اما تورم سالانه برای خرداد به ۳۹.۴ درصد رسیده که برای خوراکی ها ۵۲.۵ درصد گزارش شده است. بالاترین حد تورم سالانه برای روغن و چربی‌ها با ۷۰.۱ درصد گزارش شده است، سبزیجات ۶۷.۵، هتل و رستوران ۶۳.۷ و گروه شیر، پنیر و تخم مرغ با ۵۹.۸ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

کمترین تورم سالانه نیز برای ارتباطات با ۴.۷ درصد و گروه آب، برق و سوخت با ۲۴.۲ درصد گزارش شده است.

۴۲۰۰ تومانی‌ها بیشترین افزایش قیمت را داشتند

همان‌طور که گزارش رسمی مرکز آمار ایران نشان داد، با توجه به اینکه در بین هفت قلم کالای دریافت‌کننده ارز ۴۲۰۰، شش قلم شامل نهاده‌های تولید از جمله گندم، جو، ذرت، کنجاله سویا و همچنین روغن و روغن‌خام مربوط به تامین کالاهای خوراکی است، بیشترین تاثیر، بر قیمت کالاهای خوراکی بوده است؛ به طوری که گروه‌هایی حاوی گوشت مرغ، تخم مرغ، لبنیات، روغن و البته رستوران و هتل که از این کالا نیز استفاده می‌کنند، بیشترین تورم را در ماه گذشته داشته‌اند؛ نهاده‌های تولید این اقلام به صورت مستقیم و غیرمستقیم با کالاهای اساسی وارداتی مشمول ارز ۴۲۰۰ درارتباط بوده اند.

مسئولان دولتی و البته سازمان برنامه و بودجه، پیش از اقدام برای حذف ارز ترجیحی، افزایش تورم کالا بعد از حذف را اعلام و پیش‌بینی کرده بودند و حتی دلیل افزایش مبلغ یارانه نقدی به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر به هر نفر را برای پوشش این افزایش هزینه اعلام کردند، به این ترتیب که یارانه از کالا حذف و به طور مستقیم به مردم اختصاص پیدا کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها