رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 587607

انتقال‌های ناکام فوتبال ایران

بمب‌هایی که ترقه بودند!

ساعت24-بررسی‌ها نشان می‌دهد در فصل بیست و یکم لیگ برتر فوتبال، نقل و انتقال بعضی از بازیکنان تنها از لحاظ ارقام قراردادها سر و صدای زیادی به پا کردند اما آنطور که پیش بینی می‌شد از لحاظ فنی عملکرد قابل توجهی نداشتند.فصل بیست‌ویکم لیگ برتر فوتبال ایران با قهرمانی استقلال و سقوط ۲ تیم فجرسپاسی و شهرخودرو به لیگ دسته اول به پایان رسید؛ مسابقاتی که در آن رکوردهای منحصربه‌فردی برای تیم قهرمان به ثبت رسید و می‌توان گفت با رقابت حساس تیم‌ها در بالا و پایین جدول، به طور کلی لیگ جذابی را شاهد بودیم.

خبر
html>

خارج از مستطیل سبز نیز تیم‌ها در نقل و انتقالات رقابت جذابی پیش از آغاز فصل و در نیم فصل داشتند. مساله‌ای که در پنجره‌های نقل و انتقالاتی پیش از آغاز لیگ بیست‌ویکم بشدت خودنمایی می‌کرد، افزایش قابل توجه رقم قرارداد بازیکنان بود.

مبلغ قرارداد یک بازیکن ایرانی سطح اول برای یک فصل چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان شنیده شد و ۶-۵ میلیارد مبلغ جذب بازیکنانی بود که شاید از هیچ باشگاه دومی پیشنهاد جدی نداشتند؛ رقم‌هایی که اصولا با بازار بین‌المللی بازیکنان نیز همخوانی ندارد و به نوعی از گرانی بیهوده و بی‌دلیل بازیکنان ایرانی حکایت می‌کند.

در این میان در فصل تازه تمام شده فوتبال ایران، جابه‌جایی بعضی بازیکنان بین باشگاه‌ها با حاشیه و حرف و حدیث‌های زیادی همراه شد یا اینکه شاهد رقابت سخت و نفسگیری برای جذب بازیکنان تا لحظه آخر بین ۲ یا چند باشگاه بودیم. در این گزارش سعی داریم نگاهی به چند نمونه از این انتقال‌ها داشته باشیم؛‌ قراردادهایی که سر و صدای زیادی به پا کردند ولی در نهایت در زمین فوتبال خبری از درخشش بازیکنان نبود.

در اصل، انتقال پرسروصدای این بازیکنان چیزی بیشتر از طبل‌ توخالی نبود. در ادامه وضعیت ۱+۶ بازیکن شاغل در فوتبال ایران (۶ بازیکن در لیگ برتر و یک بازیکن در لیگ قهرمانان آسیا) را بررسی می‌کنیم که در انتقال‌های‌شان کم و بیش از شرایط فوق تبعیت کردند.

رشید مظاهری

دروازه‌بان تراکتور که در ابتدای فصل‌۱۴۰۰-۱۳۹۹ با هدف پوشیدن پیراهن شماره یک تیم‌ ملی به استقلال آمد، خیلی زود کارش به جایی رسید که نتوان او را حتی جزو مدعیان دعوت به تیم ‌ملی حساب کرد. در فصل‌ ۱۴۰۱-۱۴۰۰ مظاهری با وجود پیشنهاداتی که از چند تیم لیگ برتری داشت، ترجیح داد در استقلال به کارش ادامه دهد و برای حفظ جایگاهش با سیدحسین حسینی به رقابت بپردازد. مظاهری در استقلال ماند اما به جای اینکه با یک نفر برای قرار گرفتن در ترکیب رقابت کند، با ۲ نفر این چالش را ادامه داد. علیرضا رضایی، گلر جدید و جوان آبی‌ها بود که موفق شد در این فصل بیشتر از رشیدِ باتجربه اعتماد مربیان را جلب کند. مظاهری بعد از سکونشینی محض و تنها حضور در یک بازی به عنوان یار ذخیره در نهایت بار سفر از تهران بست. این دروازه‌بان بعد از حواشی‌ای که در استقلال بابت سکونشینی و اختلاف با کادر فنی داشت، وارد چالش جدیدی شد؛ جایی که یک دروازه‌بان اتریشی به نام «کریستوفر نت» در آنجا حضور داشت. مظاهری در سپاهان خیلی زود به جایگاهش در ترکیب این تیم دست پیدا کرد ولی به موفقیتی چشمگیر در این تیم نرسید. مظاهری در مجموع ۱۳ بازی در نیم‌فصل دوم برای سپاهان ۱۱ گل دریافت کرد و در لیگ قهرمانان آسیا با دریافت ۱۲ گل در ۶ بازی بدون کلین‌شیت ظاهر شد و فصل ناکامی را پشت سر گذاشت.

بمب‌هایی که ترقه بودند!

رامین رضاییان

مدافع مغضوب برانکو ایوانکوویچ بعد از ۴ سال دوری، با قراردادی به مدت نیم‌فصل به پرسپولیس بازگشت تا یکی از بازگشت‌های پرسر و صدای فوتبال ایران رقم بخورد. رضاییان اما نیم‌فصل دوم لیگ بیست‌ویکم به اندازه سال‌های پیشین حضورش در این تیم موفق ظاهر نشد. رضاییان بدون گل ‌زده‌ در این مدت، تنها موفق شد ۴ پاس گل را به نام خودش ثبت کند. این در حالی است که گفته شد جذب این بازیکن حدود ۸ میلیارد تومان برای پرسپولیس آب خورده. بازگشت رضاییان به پرسپولیس با عنوان تلاش این بازیکن برای بازگشت به تیم‌ ملی مطرح شد ولی در نهایت اتفاق مثبتی در این زمینه رخ نداد و با توجه به مبلغ سنگین قرارداد و البته مدت کوتاه حضور او می‌توان گفت این پرسپولیس بود که از این انتقال متضرر شد.

بمب‌هایی که ترقه بودند!

امین قاسمی‌نژاد

واژه «داربی نقل‌وانتقالات» را می‌توان برای ستاره‌ای جوان و درخشان استفاده کرد که مدعیان قهرمانی برای جذب او با هم رقابت می‌کنند اما فرزاد مجیدی این واژه را برای هافبک ۳۵ ساله شهر خودرو بعد پیروزی استقلال مقابل پرسپولیس به کار برد. قاسمی‌نژاد تنها ۲۳۳ دقیقه با پیراهن استقلال به میدان رفت و یک گل زد؛ گل سوم آبی‌ها به مس رفسنجان که پیروزی دشوار استقلال را قطعی کرد. به نظر می‌رسید انتقال قرضی قاسمی‌نژاد در نیم‌فصل دوم به ناکامی‌های او پایان دهد اما او در سیرجان هم به توفیقی دست نیافت و بیشتر به ‌عنوان بازیکن ذخیره به میدان می‌رفت. با پایان این دوره قرضی، قاسمی‌نژاد باید به استقلال بازگردد تا شاید فصل تیره و تار خود را در اردوگاه آبی‌ها جبران کند، البته اگر به تیمی دیگر نرود.

بمب‌هایی که ترقه بودند!

رضا اسدی

دیگر بازیکن پرسپولیسی این فهرست، رضا اسدی است که او نیز موفق نشد در فصل بیست‌ویکم انتظارات را برآورده کند. این بازیکن ۲۶ ساله بعد از حضور موفق در سایپا و تراکتور ترجیح داد مثل خیلی دیگر از پدیده‌های لیگ، فوتبالش را در اروپا ادامه دهد. اسدی به اتریش رفت اما مثل خیلی از ستاره‌های ایرانی دیگر نتوانست خودش را با فضای فوتبال این کشور وفق دهد و به ایران بازگشت. خیلی‌ها اسدی را گزینه خوبی برای جانشینی احمد نوراللهی در پرسپولیس می‌دانستند اما عملکرد این بازیکن خلافش را ثابت کرد. گفته می‌شد اسدی و البته دیگر بازیکنان جدید پرسپولیس برای نشان دادن قابلیت‌های فنی‌شان نیاز به هماهنگی بیشتر با تیم دارند ولی زمان، عکس این موضوع را نشان داد. اسدی در ۲۳ بازی‌ای که برای پرسپولیس به میدان رفت، تنها موفق شد ۴ بار دروازه حریفان را باز کند و در بیشتر بازی‌ها عملکرد او مورد انتقاد هواداران و کارشناسان قرار گرفت.

بمب‌هایی که ترقه بودند!

رودی ژستد

سابقه پوشیدن پیراهن استون‌ویلا انتظارات را از مهاجم فرانسوی آبی‌ها خیلی بالا برده بود. بعد از نمایش درخشان کوین یامگا، هواداران استقلال با توجه به سابقه ژستد انتظار یک خط حمله آتشین را در تیم‌شان داشتند ولی رفته رفته مشخص شد همه چیز آنطور هم باب میل آنها نیست. با آنکه فرهاد مجیدی به دفعات از عملکرد این بازیکن در تیمش ابراز رضایت کرد و ژستد را مهره‌ای اساسی در پیشبرد اهدافش قلمداد می‌کرد ولی او در وظیفه اصلی‌اش که گلزنی بود، موفق نبود. ژستد در ۲۳ باری که برای آبی‌های پایتخت به میدان رفت تنها ۳ بار موفق به گشودن دروازه حریفان شد. قرارداد این بازیکن برای ۲ فصل به مبلغ ۴۵۰ هزار دلار بسته شده بود ولی با توافق طرفین این بازیکن ۳۳ ساله بعد از یک سال حضور در استقلال، ایران را ترک کرد.

بمب‌هایی که ترقه بودند!

مسعود ریگی

پدیده ۲ فصل پیش فوتبال ایران هر چند کمی دیر اما تا حدی با پیراهن استقلال پیشرفت کرد که از او به عنوان یکی از شانس‌های جانشینی امید ابراهیمی و سعید عزت‌اللهی در تیم ‌ملی یاد می‌شد. بی‌حاشیه و در اختیار تیم بودن، ریگی را به یکی از بازیکنان محبوب هواداران استقلال تبدیل کرده بود. قرارداد این بازیکن در پایان فصل ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با استقلال تمام شد و در حالی که همه انتظار داشتند این همکاری ادامه پیدا کند، این هافبک وسط سر از سپاهان درآورد. استقلالی‌ها اعلام کردند برای تمدید قرارداد با ریگی آماده بودند ولی او درخواست رقمی نجومی از باشگاه داشت. نحوه جدایی ریگی و حواشی پیش آمده روی سطح فنی این بازیکن در سپاهان تاثیر گذاشت تا جایی که نتوانست در فصل گذشته انتظارات را برآورده کند. ریگی با ترک استقلال از اذهان محو و از تیم ‌ملی دور شد.

خبرآنلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها