رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 587631

تنها جمله مفید رییسی در گفت وگوی تلویزیونی

ساعت 24 - سید ابراهیم رییسی برای بار ششم به تلویزیون آمد و در برابر پرسشگران نشست و البته آنچه تمایل داشت را بر زبان آورد. دقت درآنچه رییس دولت سیزدهم گفت نشان می دهد وی پس از سپری شدن نزدیک به یک سال هنوز با ادبیات اقتصادی آشنا نشده است و از مفاهیم اقتصادی درک دقیقی ندارد و البته باید به او حق داد . او چهل سال ویا کمی کمتر در منصب قضا بوده و هرگز نیازی نداشته با مفاهیم اقتصادی آشنا شود.

رییسی
html>

این نقص بزرگ رییسی راه را برای پراکنده گویی در داستان اقتصاد بازکرده وبه همین دلیل است که شهروندان و کسانی که به اقتصاد سیاسی ایران علاقه دارند دست آخر نمی فهمند اوچه می گوید و منظورش چیست. نگاهی از سر اشاره به حرفهای تازه رییسی در گفت وگوی تلویزیونی این حقیقت تلخ را به شهروندان تحمیل می کند که او برای اینکه دلایل بدبختی های شهروندان را توضیح دهد حاضر نیست حتی یک نقص را در کارخود قبول کند. رییسی جنگ اوکراین ، بنگاههای تولیدی ، آمریکایی ها و تحریم و نیز بیشتر از هر عاملی دولت روحانی را مقصر نشان می دهد. با این همه در سخنان رییسی تنها یک نکته مثبت در حرف های او بود که به نظر می رسد اگر باور قلبی او باشد ونیز اگر در عمل نیز رعایت کند و البته به هواداران افراطی اش در رسانه ها توصیه جدی کند که دست از سر منتقدان بر دارند می شود آن را تنها نکته به دردبخور دانست. نوشته حاضر فرض می کند رییسی واقعا علاقه دارد نقدها را بشنود و به همین دلیلچند نکته را یاد آوری می کند:

یکم – آقای رییسی باید توجه کند نقد آداب و ادب ویژه و دلبسته های خود را دراد . نخستین آداب درمیان دهها آیین نقد این است که بازار آن تعادل داشته باشد. به این معنا که عرضه وتقاضای موثر برآن حاکم باشد. در صورتی که الان این گونه نیست و درحالی که عرضه نقد روندی فزاینده دارد ، تقاضای آن از سوی دولت با کاستی و کجی روبه رو شده است. بر اساس قانون طلایی اقتصاد ، اگر برای کالایی تقاضای موثر وجود نداشته باشد قیمت آن در مسیر سرازیری می افتد و عرضه کاهش می یابد. تقاضای موثر در نقد معنایش این است که نشان داده شود دولت دست کم چند نقد مخالفان را به کار گرفته است. آقای رییسی واعضای دولت می توانند این را نشان دهند؟ در حالی که بازنشستگان ، کارمندان دولت ، کشاورزان ، معلمان ، مرغداران و مدیران وصاحبان دهها صنعت از دولت انتقادکرده وراه حل هم نشان داده اند کدام یک از حرفهای آنها را درعمل اجرا کرده اید؟ آداب نقد اگررعایت نشود به مرور بی فایده شده و منتقدان اسب خود را به جاهای دیگری می رانند. آقای رییسی ببینید رسانه های هوادارتان با 61 استادی که نقد دولت را با دلسوزی انجام داده اند چه برخوردی کرده اند . جواب شما به آنها چیست؟

دوم- آقای رییسی در سخنان خود در تلویزبون از مدیریت نوین وتازه در اداره اقتصاد سخن گفت. باید یاد آورشد دراین ده ماه تازه سپری شده هیچ اتفاق بزرگ ساختاری دراقتصاد ایران رخ نداده است که نشان از مدیریت نوین داشته باشد. اگر دولت تصور می کند حذف دلار ترجیحی اصلاح ساختاری است و آقای رییسی آن را باور می کند اشتباه بزرگی است. اصلاح ساختار باید درذهن رییس دولت باشد ونیز اعضای کابینه خود را متقاعد کند از اصلاح ساختار ومدیریت تازه او تبعیت کند. درهمین نوشته از آقای رییسی می خواهیم می شود یک یا چند تصمیم دولت که نشان دهد مدیریت نوین دراقتصاد اتفاق می افتد را نشاان دهد تا شهروندان امیدوار باشند.

محمد صادق جنان صفت – روزنامه آرمان امروز

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها