رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 587832

در جلسه شورای عالی بورس؛

تصویب دستورالعمل انتشار گواهی صرفه جویی انرژی / سپردن برق به بورس، خاموشی ها را کاهش می دهد؟

ساعت24-اوراق گواهی صرفه‌جویی انرژی در دنیا به عنوان مشوق افزایش بهره‌وری، افزایش بازدهی و کاهش مصرف سوخت به کار گرفته می‌شود و همان‌طور که از اسم آن مشخص است منجر به بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش شدت انرژی می‌شود.

html>

به گزارش اقتصادآنلاین؛ احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: در شورای «گفتگوی دولت و بخش خصوصی» از قطع برق صنایع، نارضایتی به‌حقی وجود داشت. تولیدکنندگان خواهان اجازه انتشار گواهی صرفه‌جویی انرژی و مبادله آن در بورس انرژی بودند. امروز (سه‌شنبه) عصر در شورای عالی بورس، دستورالعمل آن را تصویب کردیم و پیگیر اجرایش خواهیم بود.

photo_2022-06-29_11-49-13

۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری، نمایندگان مجلس پس از بررسی طرح توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور، با الحاق یک بند به ماده ۴ این طرح موافقت کردند.

بر اساس بند الحاقی به ماده ۴ این طرح، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است فرایند اخذ گواهی برچسب انرژی را برای کلیه صنایع، پیاده‌سازی نموده و بر مبنای آن در راستای بهره‌وری انرژی اقدام نماید. نمایندگان همچنین ماده ۵ این طرح را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند.

بر اساس ماده ۵ این طرح؛ وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه کشور مکلفند در چارچوب ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، اقدام به صدور گواهی صرفه‌جویی انرژی بابت سوخت صرفه‌جویی شده یا مصرف نشده قابل عرضه در بورس انرژی به سرمایه‌گذاران متقاضی طرح‌های تکمیل و توسعه واحدهای بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی موجود، جایگزینی نیروگاه‌های حرارتی فرسوده با نیروگاه‌های با بازدهی حداقل ۵۵درصد و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، برق آبی و اتمی ‌کنند. به نحوی که امکان احداث هشت هزار مگاوات واحد بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی موجود و جایگزینی شانزده هزار مگاوات نیروگاه فرسوده با نیروگاه‌های با بازدهی حداقل ۵۵درصد و به صورتی که هر سال هزار مگاوات به طرفیت انرژی تجدیدپذیر و برق آبی با مدیریت وزارت نیرو افزوده شود.

پیش از این موضوع نیز، علی نقوی، مدیر عامل بورس انرژی ایران از ادامه پیگیری‌ها در خصوص راه اندازی «گواهی صرفه جویی انرژی» خبر داده بود. به گفته وی، با کمک ابزار جدید گواهی صرفه جویی انرژی به بهینه‌سازی مصرف انرژی کمک می‌شود. بر این اساس، اکنون حتی امکان معامله برق صرفه‌جویی شده مشترکان خانگی در بورس وجود دارد و منافع عرضه این برق صرفه‌جویی شده نیز در چارچوب بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی به مشترکان اختصاص می‌یابد.

در سیاست‌های زیست محیطی، اوراق گواهی صرفه جویی انرژی که با نام گواهی‌های سفید نیز شناخته می‌شوند، از جمله اسنادی هستند که مبتنی بر حق مصرف انرژی بوده و بر کاهش مقدار معینی از میزان مصرف انواع انرژی توسط مشترکان تاکید دارند. در واقع گواهی صرفه‌جویی انرژی، اوراق بهاداری است که نشان‌دهنده حق مالکیت بر مقدار مشخصی از میزان انرژی صرفه‌جویی شده از یک حامل انرژی در یک دوره زمانی مشخص است.

طراحی اوراق صرفه‌جویی انرژی

در این طرح دو نوع اوراق گواهی صرفه‌جویی انرژی تحت عناوین گواهی صرفه‌جویی محقق‌شده و گواهی صرفه‌جویی تامین مالی، طراحی شده است. در بازار گواهی صرفه‌جویی محقق‌شده، شرکت‌ها، افراد یا نهادهایی که قبلا پروژه‌ها و طرح‌های موردنظر خود را پیاده‌سازی یا اجرا کرده‌اند، می‌توانند مابه‌ازای انرژی صرفه‌جویی‌شده در طرح خود را که به آنها اوراق گواهی صرفه‌جویی انرژی تعلق گرفته است، در بورس انرژی به فروش برسانند.

همچنین این اوراق می‌تواند به عنوان یک ابزار تامین مالی مورد استفاده قرار بگیرد. یعنی اگر شخصی بخواهد تکنولوژی جدیدی را برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی پیاده‌سازی کند، می‌تواند برای تأمین مالی آن طرح، اوراق گواهی را تا سقفی از مبلغ صرفه‌جویی شده در بازار منتشر کند و منابع حاصل از آن را در طرح سرمایه‌گذاری کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها