رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 587955

درباره فیلم ضدایرانی «تاپ گان: ماوریک»

ساعت 24 - فیلم سینمایی «تاپ گان ۲» پس از انعقاد قرارداد میان هالیوود و پنتاگون تولید شده و نیروی دریایی اصرار داشته که در ازای دسترسی پارامونت به تجهیزات نظامی، «نکات کلیدی» مدنظرش در فیلم گنجانده شوند. فیلم «تاپ گان: ماوریک» که اخیراً روی پرده سینماهای آمریکا رفته است، دنباله فیلم «تاپ گان» (۱۹۸۶) است که تام کروز در آن نقش سروان پیتر ماوریک میچل، مربی خلبانی برنامه آموزشی ممتاز نیروی هوایی ایالات متحده تحت عنوان «تاپ گان» را بازی می‌کند.

html>

داستان این فیلم ۳۶ سال پس از وقایع فیلم اصلی اتفاق می‌افتد. ماوریک در این فیلم با گذشته خود روبرو می‌شود، و در حالی که گروهی از خلبانان جوان را آموزش می‌دهد که فرزند صمیمی‌ترین دوست وی که در فیلم اول کشته شد نیز در میان آنهاست، باید بر تردیدها و بحران‌های روحی خود غلبه کند.با وجودی که هیچ‌کدام از شخصیت‌های «تاپ گان: ماوریک» هرگز از دشمن آمریکا در این فیلم نامی نمی‌برند، اما سرنخ‌هایی که در فیلم گنجانده شده نشان می‌دهد که دشمن به احتمال زیاد ایران باشد.هنگامی که فرماندهان ماوریک مأموریت وی را برای اولین بار برایش تشریح می‌کنند، به او می‌گویند که دشمن «تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم» دارد که به زودی از آن برای «تولید تسلیحات هسته‌ای» بهره‌برداری خواهد کرد، و به همین دلیل هم ایالات متحده و «ناتو» قصد دارند جلوی آن را بگیرند.فیلم سینمایی «تاپ گان: ماوریک» در گیشه بسیار موفق بوده به طوری که یگان‌های نیروی دریایی و نیروی هوایی در سرتاسر آمریکا اقدام به راه‌اندازی غرفه‌های عضوگیری در داخل سالن‌های سینما کرده‌اند، به این امید که افرادی که مبهوت تماشای مانورهای هوایی سریع شده‌اند را به استخدام ارتش این کشور دربیاورند. اما اسناد به‌دست‌آمده ذیل قانون آزادی اطلاعات نشان می‌دهند که این فیلم سینمایی صرفاً پس از انعقاد قرارداد میان هالیوود و پنتاگون تولید شده و نیروی دریایی اصرار داشته که در ازای دسترسی گسترده کمپانی تولید فیلم به سخت‌افزارهای نظامی، «نکات کلیدی» مدنظرش در فیلم گنجانیده شوند.

احیای وجهه نیروهای مسلح در پی جنگ‌های ناموفق متعدد

تام سکر روزنامه‌نگار تحقیقی و مؤلف کتاب «سینمای امنیت ملی: شواهد شوکه‌کننده جدید دال بر کنترل دولت بر هالیوود» یکی از کسانی است که اطلاعات مزبور را به دست آورد. سکر توضیح داد که فیلم «تاپ گان: ماوریک» با یک رسالت واضح و آشکار ساخته شده است: «این فیلم حول محور احیای وجهه نیروهای مسلح در پی جنگ‌های ناموفق متعدد می‌چرخد. فیلم همچنین وجهه خلبان‌هایی که در قالب یک مأموریت رزمی واقعی به پرواز درمی‌آیند را ارتقا می‌دهد ــ امری که در این دوران حملات هوایی در ارتفاع بالا و جنگ پهپادی به ندرت اتفاق می‌افتد. فیلم کمک می‌کند تا توجه عموم از خلبان‌های پهپاد که از فلاکت و هول و هراس ذاتی شغلشان سخن گفته‌اند، منحرف شود.»فیلم سینمایی «تاپ گان: ماوریک» در ادامه فیلم دهه ۱۹۸۰ با عنوان «تاپ گان» ساخته شده و داستان پت «ماوریک» میشل را ۳۰ سال پس از آن روزها شرح می‌دهد. او اکنون در قامت یک خلبان یاغی و قانون‌گریز مشغول تعلیم بهترین خلبانان جوان نیروی دریایی است تا آنها را برای یک مأموریت مخفیانه به منظور بمباران تأسیسات غنی‌سازی اورانیو، [مکانی که تلویحاً در ایران قرار دارد آماده کند. ماوریک در عوض نشان می‌دهد که هنوز هم بهترین خلبان است و خود شخصاً برای مأموریت انتخاب می‌شود.

نقش پنتاگون در بازبینی مضمون فیلمنامه

قرارداد تولید فیلم میان وزارت دفاع و کمپانی پارامونت پیکچرز آشکارا به منزله یک معامله است. پنتاگون در ازای ارائه همه نوع پشتیبانی فنی و دسترسی به تجهیزات و پرسنل نظامی این امکان را پیدا کرد تا «یک افسر ارشد را جهت بازبینی مضمون فیلمنامه با همکاری بخش روابط عمومی و گنجانیدن نکات کلیدی مهم مرتبط با جامعه هوانوردی منصوب کند.»احساس سکر این بود که پی بردن به این نکات کلیدی کار چندان سختی نیست. در سرتاسر فیلم عبارت «مسئله هواپیما نیست؛ مسئله خلبان است» استفاده می‌شود. این در شرایطی است که نیروهای مسلح آمریکا با کمبود مبرم خلبان دست‌وپنجه نرم می‌کند ــ مسئله‌ای که با تصاویر فریبنده آدم‌های بی‌پروا و میگسار فیلم که از زندگی پرانرژی و شادابی برخوردارند، همخوانی ندارد.اساساً، فیلم سینمایی مزبور به منزله یک آگهی تبلیغاتی دو ساعت و ۱۱ دقیقه‌ای برای نیروی مسلح است. یک مسئول عضوگیری در گفتگو با فاکس‌نیوز در این باره اظهار داشت: «ما می‌خواهیم فرصت را غنیمت بشماریم و نه تنها با فیلم و تفکر خدمت نظامی ارتباط برقرار کنیم، بلکه این حقیقت را بیان کنیم که دارای فرصت‌های شغلی هستیم و مسئولان عضوگیری منتظر مراجعان هستند.»

هالیوود بازوی ماشین جنگی آمریکا علیه ایرانفیلم سینمایی «تاپ گان: ماوریک» در مقطعی تولید شده که آمریکا تحریم‌های غیرقانونی و مرگباری علیه ایران وضع کرده است. در اوایل سال ۲۰۲۰، دولت ترامپ [سردار] قاسم سلیمانی فرمانده ارشد و دولتمرد ایرانی را ترور کرد و چهره‌های بانفوذ در داخل آمریکا خواستار حمله هسته‌ای بی‌مورد به این کشور شده‌اند.با وجود این، به هیچ‌یک از این موارد در فیلم مورد اشاره نشده و ماهیت قانونی حمله در فیلم زیر سؤال نرفته است. همانگونه که استال گفته است، فرض عموم بر این است که «آمریکا حق دارد حقوق بین‌الملل را زیر پا بگذارد و به هر دلیلی به هر کشوری حمله کند.» او گفت: «تصور کنید این فیلم در ایران ساخته می‌شد و موضوعش حمله به تأسیسات هسته‌ای اسرائیل یا آمریکا بود. کله آدم از اتهامات مطرح‌شده در قالب پروپاگاندای تندروها منفجر می‌شد.»

مشرق نیوز

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها