رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 588003

شهروندان ایرانی و طولانی شدن پرونده هسته ای

ساعت 24 - رهبری نظام‌های سیاسی ایران و آمریکا معادله‌ای درباره صلح هسته‌ای برپا کرده‌اند که در آن متغیرهای قابل اعتنایی نقش و سهم دارند. به طور مثال نظام سیاسی ایران در این معادله از ناتوانی نظام سیاسی آمریکا برای شکست نظام سیاسی ایران استفاده می‌کند و به این متغیر وزن قابل اعتنایی می‌دهد. از سوی دیگر نظام سیاسی ایران روی ناتوانی نظام آمریکا برای هرگونه عملیات نظامی در ایران وزن گذاشته و آن را نیز در معادله صلح هسته‌ای قرار داده است.

مردم
html>

البته برخی از توانایی‌های ایران به بازدارندگی نظامی با استفاده از انواع موشک‌ها و پهپادها و نیز گروه‌های همسو در مقاومت در هر نبرد احتمالی، وزن داده است. در مقابل نظام سیاسی آمریکا نیز اقتصاد ضعیف‌شده ایران را در سمت معادلاتی که خود تنظیم کرده، قرار داده و به این متغیر وزن قابل اعتنایی را داده است. علاوه بر این آمریکایی‌ها در معادله صلح هسته‌ای به انزوای سیاسی ایران که جز روسیه و چین در عمل حامی نیرومندی ندارند و آنها نیز خود گرفتارند و نمی‌توانند در هنگامه هر نبرد نهایی به کمک بیایند حساب باز کرده است. علاوه بر این نظام سیاسی آمریکا به قدرت دیپلماسی، نظامی و اقتصادی کشورهای مخالف نظام سیاسی ایران در منطقه وزن داده است.

بررسی‌های حتی از سر اشاره نشان می‌دهد شهروندان دو کشور و درجه تاب‌آوری آنها را نیز باید در این معادله گنجاند و به آن وزن داد. نظام سیاسی ایران باور دارد ایرانیان روزگار بدی ندارند و دولت همه کوشش خود را برای بهروزی آنها انجام می‌دهد و بنابراین باید در این‌باره ترسی به خود راه ندهیم. اما واقعیت این است که دولت ایران و نیز نهادهای حکومتی نیک می‌دانند که متغیر تضعیف اقتصاد ایران در این سال‌های سخت از ۱۳۹۱ به این سو قدرت خرید شهروندان را کاهش داده است و انقلاب ارزی و یارانه‌ای تازه شروع شده از سوی دولت را نیز توانایی‌های درآمدی و هزینه‌ای گروه‌های فرودست ایرانی از تعادل خارج کرده و اطلاعاتی که از سوی مدیران ارشد ارائه می‌شود پذیرفته شده است. ایرانیان، درست یا نادرست در وسط معادله هسته‌ای هستند بدون اینکه در عمل سهمی در حل آن داشته باشند اما شهروندان آمریکایی بعید است در این‌باره چیز زیادی بدانند و تاب‌آوری آنها در برابر تاب‌آوری ایرانیان بسیار برتر است. به نظر می‌رسد شکست یا عدم پیروزی در حل مساله هسته‌ای که حالا وارد بیستمین سال شده است شهروندان ایرانی را خسته کرده و تمایل دارند این مساله هر جور شده، حل شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها