رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 588231

کم شدن بدهی خارجی نشانه انزوای اقتصادی است

ساعت 24 - برخی از شاخص های اقتصادکلان ارایه شده از سوی بانک مرکزی می تواند گمراه کننده باشد . یکی از این شاخص ها که اتفاقا در کانون توجه برخی گروههای سیاسیی قرارداد و به آن نمره مثبت می دهند میزان بدهی خارجی ایران است . به این معنی که این گروهها باوردارند بدهی خارجی کمتر یک نقطه قوت است اما اقتصاددانان ونیز واقعیت های اقتصاد جهانی نشان می دهند این شاخص می تواند فریبنده باشد و نشانه انزوای اقتصادی ایران است.

دلار
html>

تازه ترین گزارش جدید بانک مرکزی از گزیده آمارهای اقتصادی در پایان سال 1400 نشان می‌دهد میزان بدهی‌های خارجی کشور در پایان اسفند پارسال نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش همراه شده و به رقم 8 میلیارد و 675 میلیون دلار رسیده است. بدهی خارجی ایران در پایان اسفند 1399 معادل 9 میلیارد و 142 میلیون دلار بود.میزان بدهی‌های کوتاه‌مدت کشور در پایان اسفند 1400 حدود 2.5 میلیارد دلار و بدهی‌های بلندمدت ایران نیز 6.1 میلیارد دلار اعلام شده است."

روند کاهنده بدهی های خارجی ایران نشان می دهد ایران در مناسبات و فعالیت های جهانی سرمایه گذاری و مالی- ارزی جهان سهمی کمتر وکمتر پیدا می کند. کشورهای بدهکار به جهان دوگونه اند کشورهایی که نمی توانند به دلیل اقتصاد ضعیف و کم اثر و غیر رشد یابنده ونیز به دلیل اینکه چشم انداز روشنی از روندهای مثبت ندارند وام واعتبار گرفته ونمی توانند بدهی های خارجی خودرا بهنگام پس دهند و از گردونه وام گیری و بدهکار شدن خارج می شوند. برخی کشورهای جهان اما همیشه به دنیا بدهکارند و سرمایه گذاران بین المللی وتیز نهادهای جهانی ثل بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول و بانک های بزرگ خصوصی و شرکتهای سرمایه گذاریفراملیتی با توجه به چشم انداز روشن اقتصادی به آنها وام واعتبار داده و نیز سرمایه گذاری بلند مدت انجام می دهند. برخی از کشورهایی که منابع طبیعی بزرگ دراند حتی با گروگذاشتن این منابع طبیعی برای امروز خود سرمایه جذب کرده و به جهان بدهکار می شوند. شوربختانه چندسالی است که روند بدهی های خارجی ایران نه به دلیل اینکه درآمد ارزی مناسبی داشته ونیازی به وامهای جهانی ونیز سرمایه های بلندمدت خارجی ندارد بله به دلیل بی اعتنایی کشورها و شرکتهای قدرتمند به اقتصادایران بدهی هایش کم .کمتر می شود. با توجه به اندازه اقتصادایران ونیز با توجه به ثروت طبیعی ایران ونیز با توجه به فروریختن زیر ساخت ها که نیاز به صدها میلیارددلار سرمایه ارزی دارند کاش ایران بیشتر بدهکار بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها