رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 588338

تریبون‌ ایندیا: احیای برجام یک موهبت بزرگ برای هند از نظر امنیت انرژی خواهد بود

ساعت24-تولید نفت، ادغام عمیق تر اسرائیل و توقف جنگ یمن و احیای برجام از جمله اهداف مهم سفر بایدن به منطقه است.

html>

پایگاه تریبون ایندیا در مقاله ای در خصوص سفر بایدن به منطقه و اهمیت آن برای هند نوشت:

به نحوی خاورمیانه به آمریکا اجازه نمی دهد که حوزه ایندوپاسفیک را رها کند. در این ماه، ایالات متحده گام های متعددی را برای ارتقای سیاست خاورمیانه ای خود از طریق سفر بایدن، رئیس جمهور بایدن به منطقه و همچنین تلاش جدی تر برای بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای محدود کردن برنامه هسته ای تهران، انجام خواهد داد.

سفر بایدن اهداف متعددی دارد. در درجه اول، این است که از رویکرد تند خود در قبال عربستان سعودی با این امید که عربستان سعودی تولید نفت را افزایش دهد و وضعیت قیمت جهانی را تسهیل کند، عقب نشینی کند. تلاش برای تعمیق ادغام اسرائیل در منطقه به این امر مرتبط است. او قبل از سفر به اسرائیل در نشست دو روزه جده در عربستان با حضور کشورهای شورای همکاری خلیج فارس یعنی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، کویت، عمان و قطر - به علاوه سه کشور منطقه دیگر، مصر، عراق و اردن شرکت خواهد کرد.

هدف سوم تلاش برای پایان دادن به جنگ در یمن است، جایی که یک دولت تحت حمایت عربستان سعودی در حال مبارزه با جنبش انصارالله، مورد حمایت ایران است. چهارمین اجلاس مجازی گروه I۲U۲ (اسرائیل، هند، ایالات متحده و امارات متحده عربی) است که به عنوان چهارگانه غربی نیز شناخته می شود، که اهداف آن هنوز مشخص نشده است.

مذاکرات برای بازگرداندن برجام در آوریل ۲۰۲۱ در وین بین ایران و گروه ۱+۴ - چین، روسیه، آلمان و بریتانیا - با مشارکت غیرمستقیم آمریکا آغاز شد. در مارس ۲۰۲۲، پس از نزدیک به یک سال بحث، طرفین به توافق نزدیک شدند، اما اختلافات لحظه آخری بر سر دامنه تحریم‌هایی که لغو می‌شد، مانع از توافق شد.

اکنون اتحادیه اروپا در تلاش برای پیشبرد توافق، مذاکرات غیرمستقیم بین آمریکا و ایران در دوحه را میانجیگری می کند. دور اول مذاکرات در ماه گذشته بدون هیچ پیشرفت قابل توجهی انجام شد. دولت بایدن می گوید که برجام به نفع ایالات متحده و شرکای آن است و یک توافق سریع همچنین می تواند منجر به کاهش قیمت نفت ایران توسط نفت ایران شود.

بیانیه ای که در مورد ایران در نشست اخیر G-۷ صادر شد نسبتاً سخت بود که ایران را به عدم پذیرش «فرصت برای انعقاد توافق» متهم کرد. اما بر حمایت از دیپلماسی به عنوان بهترین گزینه تاکید کرد. ایران در اوایل ماه ژوئن، ۲۷ دوربین نظارتی را که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) به عنوان بخشی از برجام نصب شده بود، از بین برد و سانتریفیوژهای پیشرفته را نصب کرد.

بسیاری از این موارد پیامدهای مستقیمی برای هند دارد. منطقه خلیج فارس بدون شک مهمترین منطقه خارجی برای این کشور است. این منطقه ای است که ۶۰ درصد نفت و گاز خود را برای کشور تأمین می کند و ۷ میلیون هندی در اینجا کار می کنند و بیش از ۸۰ میلیارد دلار را به عنوان حواله ارسال می کنند.

هند به دنبال رویکردی متعادل نسبت به منطقه است و چندان نگران مسائل حقوق بشر نیست. این کشور به دنبال تمرکز محدود بر منافع ملی خود است که به معنای روابط نزدیک با اسرائیل برای فناوری های دفاعی، و با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای نفت و گاز و همچنین جذب سرمایه گذاری آنهاست. این یک حوزه ویژه برای دولت مودی بوده است. نخست‌وزیر عربستان در سال ۲۰۱۶ بالاترین نشان غیرنظامی عربستان را دریافت کرد و رابطه نزدیکی با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات متحده عربی ایجاد کرد.

روابط با ایران در مقوله خاص خود قرار دارد. ایران در گذشته تامین کننده اصلی نفت هند بود. در رویکرد آنها به افغانستان و آسیای مرکزی بین این دو همخوانی ژئوپلیتیکی وجود داشته است. نتیجه این تصمیم دهلی نو برای سرمایه گذاری در توسعه بندر چابهار و راه آهن چابهار - زاهدان بود. اما از ابتدای سال ۲۰۱۸، زمانی که ایالات متحده از برجام خارج شد و تحریم‌ها را اعمال کرد، کار دشوار شد. هند مجبور شد واردات نفت خود را متوقف کند و تجارت دوجانبه از ۱۷ میلیارد دلار در سال ۱۸-۲۰۱۷ به بیش از ۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰-۲۱ کاهش یافت و کار در راه آهن متوقف شد.

احیای برجام یک موهبت بزرگ برای هند از نظر امنیت انرژی خواهد بود. علاوه بر این، روابط عادی تکمیل پروژه‌های چابهار و همچنین کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال جنوب را امکان‌پذیر می‌سازد که یک اتصال آزمایشی حمل‌ونقل چندوجهی از طریق زمین به اروپا از طریق ایران فراهم می‌کند.

امروز تحریم ها تاثیر زیادی بر ایران گذاشته است. درآمد سرانه آن بیشتر از ترکیه و برابر روسیه در اواسط دهه ۲۰۰۰ بود، اما اکنون از اوج ۱۸۰۰۰ دلار (PPP) در سال ۲۰۱۱ به ۱۳۰۰۰ دلار کاهش یافته است. ایران با نفت و منابع انسانی خود (نرخ باسوادی ۸۶ درصد)، بازار بزرگ، متنوع و نزدیکی را برای هند ارائه می دهد.

سال گذشته، در تلاش برای از سرگیری روابط، جایشانکار، وزیر امور خارجه هند، در مدت یک ماه دو بار به تهران سفر کرد. این امر تا حدودی با وضعیت در حال توسعه در افغانستان آغاز شد که در آن هند و ایران از گروه‌بندی ایالات متحده، روسیه، چین و پاکستان که با افغانستان سروکار داشتند، دور نگه داشته شدند. دهلی نو همچنین نگران نفوذ فزاینده چین است که با قرارداد همکاری اقتصادی ۴۰۰ میلیارد دلاری ۲۵ ساله که سال گذشته بین پکن و تهران امضا شد، آشکار شد.

سفر ماه گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به هند، یک گام مثبت رو به جلو بود و می‌تواند پیش‌بینی کننده احیای روابط عادی از جمله خرید نفت از این کشور باشد. اما تا حد زیادی بستگی به نحوه رسیدگی آمریکا و اتحادیه اروپا به مذاکرات برجام دارد. دهلی نو ممکن است مستقیماً در آن دخیل نباشد، اما می تواند از گروه بندی I۲U۲ برای ارائه قوی دیدگاه خود استفاده کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها