رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 588348

افزایش دما یخچال‌های طبیعی آلپ را بیدار کرد

ساعت24-یخچال‌های طبیعی در کوه‌های آلپ اروپا ناپایدارتر و خطرناک‌تر می‌شوند زیرا افزایش دمای مرتبط با تغییرات آب‌وهوایی در حال بیدار کردن دوباره چیزی است که مدت‌ها به‌عنوان ورقه‌های یخی خفته و تقریبا فسیل‌ شده در نظر گرفته شدند.

html>

به نقل از رویترز، ایتالیا در موج گرمای اوایل تابستان به تاثیر خشکسالی بر محصولات در درّه حاصلخیز پو متمرکز شده است.

در شمال رشته‌ کوه دولومیت‌ها، یک تراژدی با ریزش یخچال طبیعی بر روی کوه مارمولادا، با ارتفاع بیش از ۳۳۰۰ متر رخ داد و جان حداقل ۶ نفر را گرفت.

جووانی باکولو، دانشمند محیط‌زیست و یخ‌شناس در دانشگاه میلان بیکوکا ایتالیا، با اشاره به کمبود برف زمستانی و شروع بسیار گرم تابستان گفت: تابستان ۲۰۲۲ طوفانی شدید برای یخچال‌هاست.

وی می‌گوید: هیچ کس نمی‌توانست انتظار داشته باشد یخچالی مانند مارمولادا چنین واکنشی نشان دهد. این رخداد یک نوع فسیل آب‌وهوایی است، یخچال‌های طبیعی مانند مارمولادا «آرام» در نظر گرفته می‌شوند و انتظار می‌رود که فقط عقب‌نشینی کنند.

لوکا زایا، فرماندار منطقه ونتو در آخر هفته گفت که دمای هوای مارمولادای یخبندان، روز شنبه به ۱۰ درجه سانتی‌گراد رسید.

پول کریستوفرسن، استاد یخبندان‌شناسی در دانشگاه کمبریج بیان کرد: «یخچال‌های مرتفع مانند مارمولادا اغلب شیب‌دار هستند و برای پایدار نگه‌ داشتن آنها به دمای سرد زیر صفر درجه سانتی‌گراد نیاز است.»

وی افزود: تغییر آب‌وهوا به معنای ذوب بیشتر و بیشتر است که گرما را آزاد می‌کند و فروپاشی ناپایدار ناگهانی ایجاد خواهد کرد.

باکولو خاطرنشان کرد: کوهنوردانی که برای فرار از گرمای تابستان به سمت کوه‌ها می‌روند باید مراقب باشند که به کجا قدم می‌گذارند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها