رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 588375

سخنان تکان دهنده خوانساری درباره آب و بانک

ساعت 24 - مسعود خوانساری رییس اتاق تهران در این سالهای تازه سپری شده نشان داده است برای هر بار سخن گفتن د رهیات نمایندگان از پیش می اندیشد و تنها به مسایل سطحی اکتفا نمی کند. تردیدی نیست این کار آسانی نیست که درهر سخنرانی مسایل و گرفتاری های بنیادین اقتصادایران را بازگویی کرده و به نهادهای اداره کننده کشور توصیه شود این مسایل را حل کنند تا اقتصادایران بیش از این تضعیف نشود. او در تازه ترین سخنانش که امروز در تهران و د رنشست هیات نمایندگان چند مقوله مهم را درمیان گذاشت.

خوانساری
html>

یکی از مهمترین بخش های خوانساری توجه دادن دولت و نهادهای بالاتر به مساله زمین های زراعی ایران و هدر دادن آب است که سالهاست از سوی کارشناسان طرح می شود هدررفتن آب در بخش زراعت و از حیز انتفاع خارج شدن زمین های زراعی به دلیل مصرف بد آب ونیز خشکسالی است. رئیس اتاق تهران در صحبت‌هایش به گزارش سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) اشاره کرد و گفت: این گزارش نشان می‌دهد که در سال 2011 تا 2015 ایران به طور متوسط 22 درصد از مصرف گندم، 52 درصد برنج و 71 درصد ذرت خود را از کشورهای دیگر وارد کرده است. در مجموع 36.6 درصد از غلات مورد نیاز کشور ما در سال 2016 از طریق واردات تامین شده در حالی که این میزان در سال 2005 حدود 18.1 درصد بوده است. در این گزارش عنوان شده است که کشاورزان ایران در هر هکتار ذرت، برنج و گندم دو تا سه برابر بیشتر از میانگین جهانی آب مصرف می‌کنند و در این شرایط با تشدید بحران افزایش قیمت مواد غذایی و تنش‌های آبی کشور، ایران احتمالا 70 درصد از زمین‌های کشاورزی خود را از دست خواهد داد. بحث آب موضوعی واقعا جدی است که متاسفانه کمتر در سال‌های گذشته به آن پرداخته شده و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

زیان 81 هزار میلیارد تومانی بانک‌های دولتی

از سوی دیگر رییس اتاق تهران به یک مساله بسیار اساسی در بخش پولی اقتصاد کشور توجه کرده و درباره وضعیت عجیب بانکداری ایران می نویسد. او به درستی تحلیل می کند که اگر مدیران اصلی اداره اقتصاد نتوانند به وضعیت بانکهایی که الامن از نظر اقتصادی ورشکسته اند رسیدگی دقیق و بهنگام شود شاید درآینده دیر و دور شود. وی گفت : زیان انباشته بانک‌ها 816 هزار میلیارد ریال یعنی 81 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این میزان زیان نشان می‌دهد بخشی از این بانک‌ها مشمول ماده 141 قانون تجارت هستند و باید نسبت به برگزاری مجموع عمومی و تعیین تکلیف آنها اقدام شود.خوانساری ادامه داد: در این گزارش به دلایل اصلی ایجاد این زیان انباشته هم پرداخته شده که شامل مطالبات از دولت، غیرمولد بودن دارایی‌ها، وجود پرشمار املاک مازاد، بازده بسیار پایین شرکت‌های وابسته، سوءمدیریت و اداره سیاسی و منطقه‌ای شرکت‌ها و وجود مطالبات غیرجاری و فساد در اداره بانک‌هاست. از آنجا که می‌دانیم قسمت بزرگی از سرمایه‌گذاری‌های جدید از طریق بانک‌ها انجام می‌شود بنابراین سالم‌سازی فعالیت‌های بانکی از وظایف مهمی است که دولت محترم باید نسبت به آن اقدام کند.

خوانساری یک مدیر با سابقه در بخش دولتی بوده و با چم وخم داستان تلخ اقتصاد دولتی دست و پنجه نرم کرده وحالا نیک می داند که باید هشداردهد و فریادکارشناسانه را به گوش مسئولان برساند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها