رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 589056

اوج گیری جنگ سیاسی ایران و آمریکا در این روزها

ساعت 24- نظام سیاسی ایران بدون هیچ رفتار سازگارو منعطف دربرابر غرب ایستاده و نمی خواهد یک سانتی متر هم عقب نشینی را در حرف و ر عمل حتی دربرابر بیشنرین فشار نشان دهد. از سوی دیگر نظام سیاسی آمریکا نیز نشان می دهد بیشترین سخت گیری دربرابر حکومت ایران را در دستور کار قرارداده است. رهبر آمریکا با صراحت می گوید خواست ایران برای حذف سپاه دپاسداران از لیست تحریم ها را حتی به قیمت شکست برجام نمی پذرد ونیز با اسراییل پیمان می بندد ازهمه امکانات خود برای جلوگیری از رسیدن ایران به بمب اتمی اسشتفاده کند.

رییسی
html>

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنج‌شنبه ۱۴ ژوئیه تعهد مشترکی مبنی بر ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای امضا کردند که نشان می‌دهد احتمالا دو هم‌پیمان پس از مدت‌ها اختلاف بر سر چگونگی تقابل با ایران با یکدیگر به اشتراک نظر رسیده‌اند. این تعهد که بخشی از «اعلامیه اورشلیم» است یک روز پس از آن امضا شد که جو بایدن، در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی اسرائیلی تاکید کرده بود که آخرین راه حل برای مقابله با ایران برای پیشگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای، «زور» خواهد بود. اقدامی که از دیرباز مد نظر اسرائیل بوده و تل‌آویو در ماه‌های اخیر بارها از آمریکا خواسته اطمینان دهد در صورتی که مذاکرات دیپلماتیک برای احیای برجام به شکست انجامد، برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی به گزینه نظامی متوسل شود. جو بایدن پس از امضای این بیانیه در یک نشست خبری همچنین تاکید کرد که ایالات متحده اجازه نخواهد داد که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.به گزارش یورونیوز ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، ساعتی بعد از آن‌ که رهبران آمریکا و اسرائیل متعهد شدند جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را حتی شده با توسل به زور خواهند گرفت، به تهدید این دو کشور پاسخ داد. رئیسی با بیان اینکه «متأسفانه برخی کشورهای منطقه در حال ترانزیت ناامنی و تروریسم از غرب و ایالات متحده به منطقه هستند» افزود: «به آمریکایی‌ها و متحدان آنها در منطقه می‌گویم که ملت بزرگ ایران هیچگونه ناامنی و بحران را در منطقه نمی‌پذیرد و هرگونه خطایی در این منطقه با پاسخ سخت و پشیمان‌کننده‌ای مواجه خواهد شد.»واشنگتن و تل‌آویو هر یک به صورت جداگانه سالها در خصوص اقدامات احتمالی که می‌توان برای این امر صورت گیرد، صحبت کرده‌اند اما برخی از تحلیلگران نظامی ابراز تردید کرده‌اند که حتی انجام عملیات نظامی بتواند ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز دارد. این موضوع البته در صورتی خواهد بود که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران قصد انجام چنین کاری را داشته باشند.

در بخش دیگری از بیانیه روز پنجشنبه بر حمایت ایالات متحده از برتری نظامی اسرائیل در منطقه و همچنین اطمینان یافتن از توانایی این کشور برای دفاع از خود بدون نیاز به کمک‌های خارجی تاکید شده است. این بیانیه می‌افزاید: «ایالات متحده متعهد است که هرگز اجازه نمی‌دهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد و برای این امر آماده است از همه عناصر قدرت ملی خود استفاده کند. لاپید ضمن ابراز خرسندی از امضای این توافقنامه، آن‌را راهبردی برای جلوگیری از درگیری در منطقه توصیف کرد و افزود: «تنها راه برای توقف ایران هسته‌ای این است که تهران بداند جهان آزاد از زور استفاده خواهد کرد».بایدن هم که در کنار لاپید حضور داشت تاکید کرد که جلوگیری از ایران هسته‌ای، نه تنها یک منفعت امنیتی حیاتی برای اسرائیل و ایالات متحده که برای کل جهان، خواهد بود.

در سال ۲۰۱۵، ایران و قدرت‌های جهانی توافقی را امضا کردند که بر اساس آن برنامه هسته‌ای ایران تحت شدیدترین نظارت‌های بین‌المللی قرار گرفت و در مقابل ایالات متحده تحریم‌های گسترده علیه تهران را لغو کرد. در حالی که این توافق به خوبی کار می‌کرد و مطابق با گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران به تعهدات خود پایبند بود، ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ و با تصمیم دونالد ترامپ از این توافق خارج و تحریم‌های گسترده علیه ایران بار دیگر فعال شد. یک سال پس از آن، تهران به صورت مرحله‌ای شروع به کاهش اجرای تعهدات خود در توافق هسته‌ای کرد و حالا درصد اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۶۰ درصد رسیده است. این در حالیست که پیش از خروج آمریکا از برجام ایران مطابق برجام به تعهد خود مبنی بر غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۳.۶۷ درصد پایبند بود. جو بایدن که از زمان حضور در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام انتقاد کرده بود، از همان ابتدای حضور در قدرت اعلام کرد که آماده است آمریکا را به توافق بازگرداند. با این حال تعلل دولت آمریکا بر سر اینکه کدام طرف گام نخست را بردارد موجب شد تا بازه زمانی مناسبی برای احیای برجام از دست برود و در نهایت گفتگوها برای احیای برجام در ماه‌های پایانی دولت حسن روحانی آغاز شد. با این حال این مذاکرات همچنان به نتیجه نرسیده و با حضور ابراهیم رئیسی در قدرت در تهران کار برای این امر دشوارتر هم شده است. طرف آمریکایی معتقد است مذاکره‌کنندگان ایرانی خواسته‌های فرابرجامی در گفتگوها مطرح می‌کنند و همین مسئله موجب شده تا مذاکرات به نتیجه نرسد. این در حالیست که ایران می‌گوید باید تضمین‌هایی در خصوص اجرای واقعی برجام و بهره‌مند شدن تهران از منافع اقتصادی این توافق دریافت کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها