رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 589168

عصب کشی مجدد چیست و در چه شرایطی انجام میشود؟

ساعت24- عصب کشی دندان از روش‌های درمانی است که برای درمان ریشه دندان‌ انجام می شود. گاهی اوقات به دلایل مختلفی مانند تخصص نداشتن پزشک، آسیب دیدن کانال‌ها و دیواره‌های دندان، بروز عفونت و ... دندان نیاز به عصب کشی مجدد دارد.

html>

عصب کشی مجدد دندان و یا درمان ریشه مجدد یکی از درمان‌های دندانپزشکی بسیار پیچیده است که در کلینیک‌های دندانپزشکی انجام می‌شود. اگر دندانپزشک از تجربه و تخصص کافی برخوردار باشد، عصب کشی دندان موفقیت آمیز خواهد بود، اما گاهی اوقات نیز به دلایل مختلف دندان مجددا به ترمیم ریشه نیاز پیدا می‌کند.

دندان را می‌توان به دفعات مختلف عصب کشی کرد و تا زمانی که دیواره‌های دندان سالم باشند، این روش درمانی قابل استفاده است. اگر پس از عصب کشی، از روکش دندان نیز استفاده کنید، احتمال شکست درمان کمتر شده و دیگر نیازی به عصب کشی مجدد ندارید. در ادامه با ما همراه باشید تا نکات مهمی درباره آسیب‌های دندان و نیاز به درمان مجدد ریشه دندان بررسی کنیم.

عصب کشی مجدد

دلایل شکست عصب کشی دندان

در این روش درمانی دندان بیمار به طور کامل باز شده و تمام موادی که برای پر کردن درون آن قرار گرفته‌اند، خارج می‌شوند. عصب کشی با مشکلات مختلفی همراه است و در صورت بروز آن‌ها دندان نیاز به عصب کشی مجدد است.

آسیب‌های ایجاد شده در دندان

گاهی اوقات به دلیل خطا و تجربه نداشتن دندانپزشک، کانال‌های دندان آسیب دیده، شکسته شده و یا ممکن است ریشه دندان سوراخ شود. بروز هر کدام از مشکلات گفته شده باعث آسیب‌های شدیدتر در دندان شده و باید هرچه سریع‌تر درمان شود. کلینیک دندان پزشکی ایده آل یکی از مراکز بسیار معتبر با پزشکان متخصص است که تمام فعالیت‌های درمانی دهان و دندان را با بالاترین کیفیت و بهترین مواد انجام می‌دهند.

ترمیم نشدن تمام کانال‌ها

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای دندان رخ داده و نیاز به عصب کشی مجدد داشته باشد، این است که برخی از کانال‌ها از دید پزشک مخفی مانده درمان نشود. تعداد کانال‌های دندان برای افراد متفاوت است، به همین دلیل ممکن است پزشک نتواند آن‌ها را یافته و ترمیم کند.

دلیل عصب کشی مجدد

عفونت کانال دندان

بروز عفونت در کانال دندان یکی دیگر از مشکلات شایع شکست عصب کشی و نیاز به عصب کشی مجدد است. زمانی که درمان ریشه پایان یافت، باید برای ترمیم مناسب و روکش دندان اقدام کنید. اگر مواد پر کردن موقت یا پانسمان برای مدت طولانی درون دندان باقی بماند، باعث بروز عفونت می‌شود. اگر میزان عفونت بسیار شدید باشد، به لثه سرایت کرده و به جراحی لثه نیز نیاز خواهید داشت.

آلودگی مجدد کانال

اگر درمان ریشه در زمان مناسب انجام نشود، بزاق به درون کانال ریشه نشت می‌کند و کانال را مجددا آلوده می‌کند. همچنین اگر پس از ترمیم دندان، مجددا ریشه دچار پوسیدگی شود، کانال نیز مجددا آلوده می‌شود و نیاز به عصب کشی مجدد دارد. گاهی اوقات نیز آلودگی کانال نیز به دلیل شکستگی دندان اتفاق می‌افتد.

چه زمان بیمار به عصب کشی مجدد نیاز دارد؟

موارد مختلفی وجود دارد که بیمار نیاز به عصب کشی دوباره دارد که در ادامه با آن‌ها اشاره شده است:

  • در صورت آسیب دیدن پر کردگی یا روکش دندان
  • ایجاد پوسیدگی جدید در دندان به دلیل رعایت نکردن مراقبت‌های بهداشتی
  • درمان قبلی به درستی انجام نشده باشد
  • به دلیل ترمیم نشدن تاج، باکتری‌ها وارد ریشه دندان شده‌ باشند
  • موادی که برای پر کردن استفاده شده‌اند، ضعیف هستند
  • بروز آبسه و تورم در دندان

درمان مجدد ریشه دندان

درمان مجدد ریشه دندان چه مدت طول می‌کشد؟

برای درمان حتما باید به دنداپزشک متخصص مراجعه کنید، تا میزان آسیب را مشخص کند. با توجه به درمان اولیه و نیاز به درمان مجدد ریشه، همچنین تعداد کانال‌هایی که به درمان نیاز دارند، این زمان متفاوت است. معمولا بین نیم ساعت تا یک ساعت و نیم درمان دندان به طول می‌انجامد.

اگر میزان عفونت دندان بالا بوده و درمان آن پیچیدگی‌های زیادی داشته باشد، زمان درمان نیز طولانی‌تر است و ممکن است تا یک جلسه زمان بخواهد. اگر میزان عفونت به مرحله بسیار شدید و حاد رسیده باشد، نیاز به مصرف دارو برای درمان وجود دارد که ممکن است مراحل ترمیم به جلسه دوم کشیده شود.

مراحل درمان مجدد ریشه دندان

برای درمان مجدد باید مراحل زیر توسط دندانپزشک انجام شود:

  • ابتدا تمام پوسیدگی‌های قبلی دندان و ترمیم‌هایی که در مرحله قبل انجام شده‌اند، برداشته می‌شود.
  • مسیر مناسب برای رسیدن به کانال‌های دندان از طریق تاج دندان ایجاد می‌شود.
  • به کمک سوزنی به نام فایل تمام موادی که برای پر کردن دندان قرار گرفته‌اند، تخلیه می‌شوند. در صورت دسترسی باید سراسر ریشه تمیز و از آلودگی و باکتری تمیز شود.
  • کانال‌ها را تمیز و پاکیزه کرده تا میکروب‌ها به آن نفوذ نکنند.
  • تاج دندان، پانسمان شده و روکش دندان استفاده می‌شود.

موفقیت درمان مجدد ریشه چقدر است؟

عصب کشی مجدد از درمان اولیه حساس‌تر بوده و میزان موفقیت کمتری دارد. البته این میزان از موفقیت به نوع درمان قبلی بستگی دارد و هرچه میزان آسیب وارد شده کمتر باشد، درمان دوم بهتر انجام می‌شود. اگر ساختمان ریشه و کانال‌های دندان آسیب ندیده باشند، درمان دوم به راحتی قابل انجام است.

بهتر است بین 6 ماه تا 2 سال نتیجه درمان خود را کنترل کرده و برای انجام معاینات کلینیکی به دندانپزشک مراجعه کنید. به این صورت پزشک با معاینه یا انجام رادیوگرافی از دندان، شرایط را بررسی کند و در صورت بروز عفونت یا هرگونه آسیب به آن رسیدگی کند.

در صورتی که دندان بیش از حد آسیب دیده باشد و امکان ترمیم مجدد آن وجود نداشته باشد، دندان از دست رفته و باید به دنبال استفاده از روش‌های درمان دیگری مانند ایمپلنت دندان باشید.

آیا درمان مجدد ریشه روش درمانی مناسبی است؟

امروزه روش‌های درمانی مختلفی برای ترمیم و جایگزینی دندان‌ها وجود دارد که با توجه به نوع آسیب دندان، مورد استفاده قرار می‌گیرند. زمانی که دندان‌های فرد دچار آسیب می‌شوند، تا حد امکان باید برای ترمیم و استفاده از مجدد از آن تلاش کنید. دندانی که به درستی عصب کشی و پر شود می‌تواند تا مدت‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

به همین دلیل یکی از بهترین راه‌ها برای درمان آسیب‌های دندانی است. در صورتی که پس از انجام این روش همچنان دندان دچار آسیب شده و دیگر قابل استفاده نباشد، می‌توانید برای جایگزینی آن و استفاده از روش‌های دیگر مانند ایمپلنت یا دندان‌های مصنوعی استفاده کنید.

سخن آخر

عصب کشی دندان از روش‌های درمانی است که برای درمان دندان‌های آسیب دیده مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی اوقات به دلایل مختلفی مانند تخصص نداشتن دندانپزشک، آسیب دیدن کانال‌ها و دیواره‌های دندان، بروز عفونت و ... دندان، نیاز به عصب کشی مجدد دارد.

تا زمانی که دندان قابلیت ترمیم مجدد داشته باشد، دندانپزشک درمان مجدد ریشه را انجام می‌دهد. تشخیص درست در بعضی مواقع کار ساده ای نیست و کم نیستند کسانی که به دلیل مراجعه به مراکز غیرمعتبر و افراد بی تجربه، دندان های خود را از دست می دهند. اگر می خواهید دچار چنین دردسرهایی نشوید و با کمترین هزینه بیشترین بهره را از درمان های دندانپزشکی ببرید، همیشه به متخصصین ماهر دندانپزشکی مراجعه کنید.

کلینیک ایده آل (در شرق و غرب تهران) همواره از بهترین متخصصین درمان ریشه، ایمپلنت، دندانپزشکی زیبایی و ارتودنسی برای ارائه خدمات به بیماران بهره برده است. شما می توانید از طریق واتساپ به صورت آنلاین سوالات خود را بپرسید و برای مراجعه حضوری کافیست از طریق لینک https://ideal.clinic/appointment/ یک نوبت دریافت کنید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها