رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 590746

واکنش اتحادیه اروپا به بالا گرفتن جدال چین و آمریکا

ساعت24-سخنگوی اتحادیه اروپا خواستار حل مسالمت‌آمیز مسائل پیرامون تایوان و پرهیز از اشتباهات محاسباتی شد.

html>

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه به افزایش تنش و تهدیدات چین و آمریکا علیه یکدیگر درپی سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان واکنش نشان داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اتحادیه اروپا خواستار این شد که مناقشات میان چین آمریکا پس از سفر پلوسی به تایوان از طریق گفت‌وگو و از طریق کانال‌های ارتباطی حل شوند تا از اشتباهات محاسباتی پرهیز شود.

سخنگوی کمیسیون اروپا اعلام کرد: «اتحادیه اروپا به حفظ صلح و وضعیت عادی در تنگه تایوان تمایل دارد. ما مشوق یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای مسائل دو سوی تنگه هستیم».

این مقام اروپایی افزود: «کانال‌های ارتباطی مقتضی باید باز بمانند تا از خطر رخ دادن اشتباه محاسباتی پرهیز شود».

او در ادامه گفت، اتحادیه اروپا به «سیاست اصل چین واحد» پایبند است اما در عین حال «همکاری نزدیک و روابط دوستانه با تایوان» را دنبال می‌کند.

علی‌رغم هشدارهای تند چین، پلوسی چهارشنبه صبح با «سای اینگ ون» رئیس جمهور تایوان دیدار کرده و بر تعهد واشنگتن بر تایپه تأکید کرد.

این سفر در حالی انجام شده که مقامات آمریکا پیش از سفر پلوسی به تایوان مدعی شده بودند همچنان به اصل چین واحد پایبند هستند.

دولت چین، تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و تأکید کرده این جزیره چه به صورت مسالمت‌آمیز و چه از طریق جنگ، به میهن بازگردانده می‌شود.

سفر پلوسی به تایوان در حالی انجام می‌شود که کارشناسان درباره اشتباه محاسباتی و درگیری نظامی میان چین و تایوان یا حتی آمریکا هشدار داده‌اند. در حالی که جنگ در اوکراین به بحران انرژی و مواد خوراکی در جهان منجر شده، جنگ در تایوان موجب کمبود شدید در صنایع تولید نیمه‌رساناها و چیپ‌های الکترونیکی خواهد شد.

امروز (چهارشنبه) «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در جمع خبرنگاران ضمن محکوم کردن سفر پلوسی به تایوان، آن را «لودگی محض» توصیف کرد و هشدار داد «کسانی که با آتش بازی می‌کنند هلاک خواهند شد».

وزیر امور خارجه چین در حاشیه نشست «آسه‌آن» افزود: «آمریکا در حال نقض حاکمیت چین تحت ادعای دموکراسی است. کسانی که به چین اهانت کنند مجازات می‌شوند».

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها