رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 590915

چین تمام توافق‌های همکاری با آمریکا را لغو میکند

ساعت 24 - چین به تلافی سفر دو روز پیش نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تمامی همکاری‌های خود با ایالات متحده در مورد گرمایش زمین و سایر زمینه‌ها را به حالت تعلیق درآورد و روابط دو کشور را به پایین‌ترین سطح خود در سال‌های اخیر کاهش داد. از سوی دیگر نمایش قدرت جنگنده‌ها و ناوهای چینی در جریان بزرگترین رزمایش این کشور در نزدیکی تایوان که در واکنش به سفر خانم پلوسی آغاز شده بود، روز جمعه ۵ ژوئیه (۱۴ مرداد) برای دومین روز متوالی ادامه یافت.

html>

اقدام چین با انتقاد شدید تایوان که کشور همسایه خود را «نابکار» توصیف کرده، همراه بود. نیروهای ارتش چین از سه روز پیش عملا جزیره تایوان را به محاصره خود درآورده‌اند.وزارت امور خارجه چین ضمن اعلام «توقف» مذاکرات با آمریکا بر سر تغییرات اقلیمی همچنین تأکید کرد که گفتگوی برنامه‌ریزی شده مسئولان نظامی و نیز دو نشست امنیتی میان دو کشور را «لغو» خواهد کرد. این وزارتخانه خانم پلوسی را نیز متهم کرده که به موضع چین در مخالفت با سفرش به تایپه، «دهن‌کجی» کرده است.چین و ایالات متحده که بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای در جهان هستند، سال گذشته در نشست آب و هوایی موسوم به کوپ۲۶ که در گلاسکو اسکاتلند برگزار شد، به یک توافق اقلیمی دور از انتظار دست یافتند. آنها متعهد شدند برای تسریع اقدامات در این زمینه در دهه آینده با یکدیگر همکاری کرده و برای «مقابله با بحران آب و هوا» به طور منظم با یکدیگر ملاقات کنند.وزارت خارجه چین همچنین اعلام کرد که همکاری با واشنگتن در زمینه بازگرداندن مهاجران غیرقانونی و نیز در زمینه‌های قضایی، جنایات فراملی و مبارزه با مواد مخدر را به حال تعلیق درمی‌آورد.

چین که تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند، سفر خانم پلوسی، سومین شخصیت دولتی آمریکا به تایپه را تحریک‌آمیز تلقی کرده است.وزارت خارجه چین با اعلام این که خانم پلوسی «به طور جدی در امور داخلی چین مداخله کرده و حاکمیت و تمامیت ارضی آن را تضعیف کرده است»، بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفته است که «تحریم‌هایی» را علیه او و «خانواده نزدیکش» اعمال می‌کند.به گفته تایپه، از آغاز این رزمایش تا روز جمعه ساعت ۵ عصر به وقت محلی (۱۰ بامداد به وقت فرانسه)، در مجموع ۶۸ هواپیما و ۱۳ کشتی جنگی چینی از «خط میانی» تنگه تایوان که جزیره را از سرزمین اصلی جدا می‌کند، عبور کرده‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها