رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 590939

ایران از جایگاه خوبی برای میانجیگری در بیت شیعه عراق برخوردار است/ دوران تظاهرات و درگیریهای مسلحانه تمام شده است

ساعت24-سفیر پیشین ایران در عراق گفت: عراق از طریق همه گروه‌ها با جمهوری اسلامی ایران رابطه خوب و محترمانه‌ای دارد. رابطه جریان صدر و شخص سیدمقتدی صدر هم رابطه خوبی است. در نتیجه تهران این توان را دارد که ورود کند تا مشکلات حل و فصل شود.

html>

حسن دانایی‌فر در گفت‌وگو با ایلنا، در تحلیل تحولات عراق، اختلافات میان گروه‌های شیعه و موضع تهران در این رابطه و همچنین در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری اسلامی ایران این پذیرش را از سمت چهارچوب هماهنگی احزاب شیعه و البته مقتدی صدر داراست تا بتواند برای پایان بحران میانجی‌گری کند، گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات عراق بصورت رسمی از زبان وزیر امور خارجه و سخنگوی دستگاه دیپلماسی مطرح شده است. تاکید ما بر این است که بایستی اگر مشکلاتی میان طرف‌های عراقی وجود دارد، با گفت‌وگو و دور هم جمع شدن حل و فصل شود. دوران درگیری، تظاهرات و به خصوص درگیری‌های مسلحانه تمام شده است.

وی ادامه داد: عراق و ملت عراق سال‌هاست که دچار مشکلات داخلی هستند و روا نیست این موارد استمرار داشته باشد. نگاه و برخورد جمهوری اسلامی ایران نیز همین است و در همین راستا اقدام کرده است. اگر افراط کنار گذاشته شده و تصمیم‌ها سنجیده باشد، موضوع قابل حل خواهد بود. در یک دوره‌ای دو جریان داخل شیعه با هم مشکلاتی داشتند و به ناگاه یک طرف از مجلس خارج شد و به شکل حقوقی خودش را خلع سلاح کرد و اثرگذاری رسمی و حقوقی خود را از بین برد.

وی افزود: با این حال به نظر می‌رسد رهبر جریان صدر پس از مدتی به این نتیجه رسیده که این تصمیم درست نبوده و به شکل دیگری وارد بازی شده که امیدوار هستیم این شکل جدید با تدبیر و حکمت در بیت شیعه مدیریت شود، تهران هم تلاش خواهد کرد تا با ارتباط و نفوذ خود مسیر گفت‌وگوها را تسهیل کند.

سفیر پیشین کشورمان در عراق گفت: حتما ایران این جایگاه و احترام برای میانجی‌گری در بین شیعه را داراست. من فکر نمی‌کنم اگر یک گروه از ۱۰ گروه سخنی بگوید ملاک باشد. عراق از طریق همه گروه‌ها با جمهوری اسلامی ایران رابطه خوب و محترمانه‌ای دارد. رابطه جریان صدر و شخص سیدمقتدی رابطه خوبی است. ایشان در مصاحبه اخیر خود نیز اعلام کرد که ایران هیچ فشاری برای خروج من از پارلمان نداشته است. در نتیجه تهران این توان را دارد که دخالت کرده و ورود کند تا مشکلات حل و فصل شود.

دانایی فر در پاسخ به این سوال که آیا این تحولات تاثیری در روند تسهیل گری عراق در مسیر گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان خواهد داشت، گفت: عراق جایگاه ویژه‌ای در این رابطه دارد و این گفت‌وگوها از اهمیت بالایی در بغداد در برخوردار است چراکه هم مسئولان فعلی و چه در ادوار گذشته این دید را دارند که ارتباط ایران با همسایگان عراق رابطه مستقیمی با عراق دارد و همیشه اصرار دارند رابطه ایران به ویژه با عربستان رابطه خوبی باشد. ما هم استقبال کردیم و استقبال هم خواهیم کرد تا این گفت‌وگوها با موفقیت به سرانجام برسد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها