رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 590968

درباره پیگمنت‌ها بیشتر بدانید!

ساعت24- به دلیل اهمیت رنگ‌ها در زندگی، پیگمنت‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و شرکت‌های وارد کننده پیگمنت بسیاری در سرتاسر ایران وجود دارد. بسپار مارکت، یک شرکت وارد کننده پیگمنت بوده و در تلاش است بهترین و کاربردی‌ترین محصول را به مشتریان خود عرضه کند.

html>
کلمه پیگمنت برگرفته از واژه انگلیسی پیگمنتوم به معنی ماده رنگ‌آمیزی است. البته در زبان فارسی از پیگمنت به رنگدانه تعبیر می‌شود.

مواد رنگی به دو صورت رنگ مایع و رنگدانه یا پیگمنت موجود هستند. در حالی که این دو ویژگی‌های مشابهی دارند و هر دو طول موج مشابهی را جذب می‌کنند، دارای تفاوت‌هایی نیز هستند. رنگ‌ها در ریشه و اساس اجسام نفوذ می‌کنند، در حالی که پیگمنت‌ها تنها سطح رویه اجسام را پوشش می‌دهند و قابلیت حل و جذب در آب و روغن را ندارند. پیگمنت‌ها نوعی پودر در رنگ‌های سفید و سیاه و رنگی هستند که در بخش‌های مختلفی کاربرد دارند. به دلیل اهمیت رنگ‌ها در زندگی، پیگمنت‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و شرکت‌های وارد کننده پیگمنت بسیاری در سرتاسر ایران وجود دارد. بسپار مارکت، یک شرکت وارد کننده پیگمنت بوده و در تلاش است بهترین و کاربردی‌ترین محصول را به مشتریان خود عرضه کند.

برای آشنایی بیشتر با این محصول کاربردی تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا پاسخ بسیاری از سوالات خود را دریافت کنید.

انواع پیگمنت‌ها

درباره پیگمنت‌ها بیشتر بدانید!

در هنگام خرید با دو نوع اصلی پیگمنت‌ها روبرو می‌شویم که در این بخش توضیحاتی در این مورد در اختیار شما قرار می‌دهیم.

  • پیگمنت‌های معدنی یا طبیعی: این پیگمنت‌ها ساختار طبیعی و ساده‌ای دارند. ساختار داخلی همچون فلزات و مواد معدنی داخلی آن‌ها باعث ایجاد رنگدانه‌های متعددی می‌شود. پیگمنت‌های معدنی در فرآیند ساده به دست می‌آیند، این فرآیندها شامل: شستشو دادن، خشک کردن، پودر کردن و ترکیب با فرمولاسیون‌های مختلف هستند.

  • پیگمنت‌های آلی یا مصنوعی: این پیگمنت‌ها برخلاف نوع معدنی در آزمایشگاه‌ها در طی فرآیندهای خاص و پیچیده‌ای ساخته می‌شوند. به دلیل دست ساز بودن این نوع از پیگمنت‌ها، می‌توان برخی از ویژگی‌های آن‌ها مانند میزان ضرر و سمی بودن آن‌ها را کنترل کرد تا در نهایت به محیط زیست آسیب نرسانند. میزان تولید این پیگمنت‌ها قابل انتخاب است، بنابراین می‌توان به میزان بسیار زیادی از این پیگمنت‌ها را تهیه کرد. معمولا شرکت‌های وارد کننده پیگمنت اقدام به خرید عمده این محصول می‌کنند و به بخش‌های مختلفی صنعتی می‌فروشند.

تفاوت پیگمنت‌های آلی و معدنی

درباره پیگمنت‌ها بیشتر بدانید!

همان طور که بیان شد، پیگمنت‌ها دارای تفاوت در نحوه ساخت و فرمولاسیون داخلی هستند. علاوه بر این موارد، تفاوت‌های دیگری بین این دو ماده وجود دارد که در این بخش به توضیح هریک خواهیم پرداخت.

  • روشنایی: رنگدانه‌های آلی روشن‌تر از نوع معدنی هستند. حتی می‌توان گفت به دلیل فرمولاسیون بهتر، رنگشان باکیفیت‌تر و روشن‌تر است. البته بهتر است این نکته را بدانید که طول عمر پیگمنت‌های معدنی بیشتر از نوع آلی است و در مواردی که طول عمر و دوام ارجحیت دارد، رنگدانه‌های معدنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • پایداری: پیگمنت‌های آلی دارای کیفیت و پایداری بالایی هستند؛ اما با این وجود در هنگام ترکیب با برخی حلال‌ها، ترکیب شده و خاصیت خود را از دست می‌دهند. از این نظر پیگمنت‌های معدنی دارای خاصیت بهتر و اطمینان بخشی هستند.

  • رنگ: تنوع رنگی نمونه‌های آلی به خاطر دست ساز بودنشان بیشتر از رنگ‌های معدنی و ارگانیک است. به همین علت شرکت‌های وارد کننده پیگمنت صنعتی به دلیل تنوع بالا، رنگدانه‌های آلی خریداری می‌کنند.

  • قیمت: رنگدانه‌های معدنی از دل طبیعت به دست می‌آیند و فرآیند کم‌تری برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود، در حالیکه برای ساخت پیگمنت‌های آلی فرآیندهای شیمیایی بسیاری انجام می‌شود. همین امر باعث شده که قیمت تمام شده پیگمنت آلی بیشتر از پیگمنت معدنی باشد.

  • پراکندگی: پیگمنت‌های معدنی به دلیل ساختارشان راحت‌تر و بهتر پخش می‌شوند. بنابراین برای رنگ‌آمیزی سطوح بزرگ از پیگمنت‌های معدنی استفاده می‌شود تا بازه رنگ‌آمیزی کوتاه‌تر باشد.

  • اندازه: به دلیل طبیعی بودن فرآیند تولید پیگمنت‌های معدنی، اندازه این مواد بزرگ‌تر از مواد شیمیایی دست‌ساز است. به دلیل بزرگ بودن ذرات، نور خورشید را به راحتی از خود عبور نمی‌دهند، به همین علت به رنگ دانه‌های معدنی، مات و به رنگدانه‌های آلی، شفاف گفته می‌شود.

ویژگی پیگمنت‌ها

یک شرکت وارد کننده پیگمنت و فروش عمده آن باید اطلاعات کافی درباره ویژگی‌های پیگمنت‌ها داشته باشد تا بتواند این اطلاعات را در اختیار مشتریان خود قرار دهد. در ادامه برخی از ویژگی‌های اصلی این محصول را ذکر می‌کنیم.

  • پیگمنت‌ها مخصوصا نوع معدنی در برابر حرارت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

  • در برابر مواد با خاصیت اسیدی و بازی مقاومت خوبی دارند.

  • رنگدانه‌ها می‌توانند در برابر اشعه‌های تابیده شده بر آن‌ها مقاومت مناسبی داشته باشند.

  • این رنگدانه‌ها تنوع رنگبندی بالایی دارند.

  • ساختار پیگمنت‌ها مولکولی کریستالی است.

  • میزان پخش شوندگی خوبی دارند، مخصوصا پیگمنت‌های معدنی.

  • شکل و ابعاد ذرات پیگمنت به گونه‌ای بوده که آن‌ها را برای مصارف گوناگون مناسب ساخته است.

کاربرد پیگمنت‌ها

در این قسمت با ویژگی‌ها و انواع پیگمنت‌ها آشنا شدید، حال وقت آن رسیده است درباره کاربرد این محصولات نیز اطلاعاتی کسب نمایید. از این ترکیبات در صنایع مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • در تولید لاک

  • در سطوح فلزی و چوبی

  • در صنعت اتومبیل‌سازی

  • در تولید رنگ‌های سلولوزی، روغنی

  • برای ساخت مرکب‌های دستگاه‌های چاپ

  • برای تهیه و تولید رنگ‌های مناسب کاغذ

  • برای ساخت و تهیه رنگ تاسیسات فلزی و آهنی

  • در رنگرزی‌ها و غیره

سخن پایانی

در این مقاله درباره پیگمنت‌ها و انواع آن اطلاعات جامع و کاملی در اختیار شما قرار داده شد. حال نوبت آن رسیده است بهترین مکان برای تهیه و خرید عمده پیگمنت را بشناسید. شرکت بسپار مارکت یکی از شرکت‌های فعال در زمینه واردات و توزیع مواد اولیه شیمیایی بسیاری از صنایع است. این شرکت وارد کننده پیگمنت صنعتی بوده و به خرید و فروش عمده پیگمنت نیز می‌پردازد.

شما می‌توانید محصول موردنیاز خود را از این شرکت معتبر تهیه نمایید. همچنین سوالات خود درباره محصولات و نحوه خرید و سفارش را از بخش پشتیبانی این مجموعه بپرسید. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت شرکت بسپار مارکت مراجعه نمایید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها