رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 591096

گاردین: اروپا نسبت به آینده روابط با انگلیس بدبین است

ساعت24-روزنامه گاردین با اشاره به تلاش انگلیس برای تغییر «پروتکل ایرلند شمالی» یکی از بندهای مهم توافق برگزیت، نظر مقامات بروکسل را نسبت به آینده روابط با لندن بدبینانه ارزیابی کرد.

html>

به گزارش ایرنا، روزنامه گاردین چاپ لندن در گزارشی نوشت: موارد مطرح شده درباره آینده «پروتکل ایرلند شمالی» در رقابت‌های انتخاباتی بین لیز تراس و ریشی سوناک دو نامزد حزب حاکم انگلیس برای نخست‌وزیری، بروکسل را نسبت به آینده روابط با انگلیس بدبین کرده است.

این روزنامه انگلیسی نوشت: مقامات اروپایی بدون توجه به اینکه چه کسی ممکن است در سپتامبر نخست وزیر آینده انگلیس شود، درباره احیای روابط با لندن، بعد از خروج از این اتحادیه بدبین هستند. بدون توجه به اینکه چه کسی در ۵ سپتامبر، کلید داونینگ استریت(محل اقامت نخست‌وزیر) را تحویل می گیرد مقامات بروکسل امید کمی برای نزدیک شدن به دولت جدید انگلیس را دارند.

این رسانه غربی نوشت: باتوجه به تصمیم دولت انگلیس برای بازنویسی یکجانبه پروتکل ایرلند شمالی، شش سال پس از برگزیت، روابط بروکسل و لندن به پایین‌ترین سطح رسیده است.

گاردین نوشت: اتحادیه اروپا اعلام کرده اصلاح یکجانبه «پروتکل ایرلند شمالی» نقض قوانین بین المللی است و تهدید کرده که توافق تجاری با انگلیس را پاره خواهد کرد.

یک دیپلمات‌ اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با گاردین با اشاره به اینکه تراس در دوران تصدی وزارت خارجه از حامیان رادیکال اصلاح «پروتکل ایرلند شمالی» بوده، تصریح کرد: بعید است تراس این رویکرد را در صورت تصدی پست نخست‌وزیری کنار بگذارد.

این روزنامه چاپ لندن نوشت: اگر دولت انگلیس، «پروتکل ایرلند شمالی» را اصلاح کند، روابط لندن و بروکسل بدتر خواهد شد. با این حال، برخی مقامات انگلیسی و اروپایی نزدیک به مذاکرات معتقدند وجود یک نخست‌وزیر جدید در زمان بحث درباره این طرح در مجلس عوام انگلیس می تواند راهگشا باشد.

گاردین تصریح کرد: باتوجه به اینکه تراس در دوران تصدی وزارت خارجه و رقابت های درون حزبی برای نخست وزیری، از طرفداران سرسخت طرح اصلاح «پروتکل ایرلند شمالی» بوده، انتظار نمی رود با اروپا در اینباره همراه شود.

«مرکز سیاستگذاری اروپا» نیز اعلام کرد که فرایند برگزیت برای همیشه به روابط لندن و بروکسل آسیب زده است. «امیلی فیتزپاتریک» از کارشناسان این مرکز نوشت: در کوتاه مدت، هرگونه احیای روابط بروکسل و لندن بعید است.

طبق «پروتکل ایرلند شمالی» که از بخش‌های اصلی توافق برگزیت بین انگلیس و اتحادیه اروپاست، دو طرف تفاهم کردند که هیچ بازرسی و محدودیتی در مرز جمهوری ایرلند به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا و ایرلند شمالی به عنوان بخشی از خاک انگلیس اعمال نشود زیرا سیاست مرز باز بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند ستون اصلی روند صلحی است که به چند دهه خشونت در ایرلند شمالی پایان داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها