رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 591104

کشتیهای جنگی چین و تایوانی رودرروی یکدیگر قرار گرفتند

ساعت 24 - کشتی‌های جنگی چین و تایوان روز یک‌شنبه هفتم اوت/۱۶ مردادماه، نیز همچنان رودرروی یکدیگر قرار گرفتند. این رویارویی در آستانه پایان مانورهای نظامی بی‌سابقه چهار روزه ارتش چین که واکنش‌های آمریکا و کشورهای اروپایی را به دنبال داشت، صورت گرفته است.

html>

به گزارش خبرگزاری رویترز، در آستانه پایان مانورهای نظامی چهار روزه ارتش چین که در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تایوان آغاز شد، کشتی‌های جنگی چین و تایوان روز یک‌شنبه هفتم اوت/۱۶ مردادماه، رودرروی یکدیگر قرار گرفتند.یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته است که دست‌کم ۱۰ کشتی‌ جنگی چین و تایوان از خط میانه که دو طرف را از هم جدا می‌کند، عبور کردند و رو در روی هم قرار گرفتند. این منبع تاکید کرده است که به رغم این رویارویی، دو طرف تلاش می‌کنند خویشتن‌داری نشان دهند.در همین حال، وزارت دفاع تایوان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که چندین کشتی نظامی، هواپیما و پهپاد چینی در حال شبیه‌سازی حمله به این منطقه هستند. این وزارتخانه همچنین تاکید کرد که هواپیماها و کشتی‌هایی را برای واکنش «مناسب» به این اقدام چین، آماده کرده است. سفر اخیر نانسی پلوسی به تایوان و دیدار وی با مقامات این جزیره، خشم چین را برانگیخت. چین که حاکمیت جزیره ۲۳ میلیونی تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را بخشی از قلمرو خود می‌داند، به شدت از سفر پلوسی به این جزیره ابراز خشم کرد و با پرتاب آزمایشی موشک‌های بالیستیک به آن پاسخ داد.

هرچند اقدام اخیر چین واکنش منفی آمریکا و کشورهای غربی را به دنبال داشته است اما مقامات این کشور در برابر انتقادها می‌گویند که روابطش با تایوان یک موضوع داخلی است و این حق را برای خود محفوظ می‌داند که در صورت لزوم با زور جزیره را تحت کنترل خود درآورد.پس از ورود نانسی پلوسی به تایوان، وزارت امور خارجه چین این اقدام را «نقض جدی تعهدات آمریکا در قبال چین» خواند و آن را محکوم کرد. دولت پکن همچنین با احضار سفیر آمریکا اعتراض شدید خود را به نماینده واشنگتن اعلام کرد و نسبت به «پیامدهای بسیار جدی» این اقدام «بسیار شوک‌آور» هشدار داد.

افزون بر این، کره شمالی نیز روز شنبه ششم اوت/۱۵ مرداد ماه، ضمن انتقاد شدید از سفر نانسی پلوسی به یکی از روستاهای مرز بین دو کره، وی را «بدترین ویرانگر صلح بین‌المللی» خواند. پیونگ‌یانگ همچنین نانسی پلوسی را به تحریک احساسات ضد کره شمالی متهم کرد.مدیر کل بخش مطبوعات و اطلاع رسانی وزارت امور خارجه کره شمالی با مورد انتقاد قرار دادن سفر نانسی پلوسی به کره جنوبی و دیدار وی با مقامات این کشور تاکید کرد که این دیدار نشان‌دهنده سیاست خصمانه دولت ایالات متحده آمریکا در قبال پیونگ‌یانگ است.این مقام کره شمالی همچنین هشدار داد: «نانسی پلوسی سخت در اشتباه است اگر فکر می‌کند که می تواند بدون عواقب در شبه‌جزیره کره تردد کند. ایالات متحده آمریکا باید بهای سنگینی را برای تمام مشکلاتی که در هر نقطه ایجاد کرده است، بپردازد.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها