رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 591180

شرمن: آمریکا برای سرمایه‌گذاری در اقیانوس آرام مصمم‌تر شده است

ساعت24-معاون وزارت خارجه آمریکا امروز (سه‌شنبه) گفت، واشنگتن دارد درباره سرمایه‌گذاری در منطقه اقیانوس آرام، مصمم‌تر می‌شود.

html>

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا که به این منطقه سفر کرده، پس از امضای توافقی در نیوزیلند گفت: آینده در اینجا (منطقه اقیانوس آرام) نوشته خواهد شد.

منتقدان آمریکا را به تسهیل نفوذ چین در اقیانوس آرام با غفلت از این منطقه متهم می‌کنند.

شرمن گفت، آمریکا همیشه خود را کشوری در اقیانوس آرام دانسته و افزود، ایجاد مجدد اتحاد و رابطه در سرتاسر جهان، از اولویت‌های جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا بوده است. او گفت که مقامات واشنگتن در همکاری با شرکای این منطقه، از تمامی ابزارها و واسطه‌های موجود استفاده می‌کنند.

شرمن امروز در پایان تور اقیانوس آرام خود که در آن به پنج کشور این منطقه سفر کرد، گفت: به همین دلیل، ما در منطقه اقیانوس آرام، روابط خود و همکاری‌هایمان سرمایه‌گذاری مضاعفی می‌کنیم.

این دیپلمات آمریکایی در پاسخ به این سوال که از نظر او در نبرد میان آمریکا و چین در این منطقه، کدام یک پیروز شده، گفت که چنین برداشتی از وضعیت موجود ندارد و افزود: این یک نبرد نیست؛ من باور دارم که کشورها سعی می‌کنند تا با هر کشوری که از نظرشان به پیشرفت آن‌ها کمک می‌کند رابطه برقرار کنند. واشنگتن هم از هیچ کشوری نمی‌خواهد که میان آمریکا و چین یکی را انتخاب کند.

او گفت که آمریکا خواستار "یک صحنه عادلانه و رعایت نظم بین‌المللی بر اساس قانون است که پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفته است، نظامی که به رشد چین کمک کرده و باید به تمامی کشورها سود برساند."

شرمن گفت که در دیدار با جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند درباره موارد بسیاری از جمله چین گفت‌وگو کرده است.

او که پیش از ورود به نیوزیلند به ساموآ، تونگا، جزایر سلیمان و استرالیا سفر کرد، در نیوزیلند توافقنامه‌هایی با هدف تعمیق همکاری آمریکا و این کشور در حوزه‌های فضایی و مدیریت شرایط اضطراری امضا کرد.

جزایر سلیمان

شرمن همچنین درباره غیبت مناسه سوگاواره، در مراسم یادبود یکی از نبردهای کلیدی جنگ جهانی دوم در این جزیره صحبت کرد. سوگاواره رو یکشنبه در مراسم یادبود آغاز نبرد «گودال‌کانال» در جنگ جهانی دوم شرکت نکرد، نبردی که در هفتم ماه اوت ۱۹۴۲ آغاز شده و نخستین حمله بزرگ متفقین علیه امپراتوری ژاپن بود.

شرمن در این‌ باره گفت: به او (سوگاواره) گفتم که برایش متاسف هستم، چون معتقدم او فرصت خوبی را از دست داد، فرصتی برای تجلیل همکاری قدرتمند و مبارزه‌ آزادی‌خواهانه‌ای که باعث شد جزایر سلیمان به وضعیت کنونی خود برسد.

جزایر سلیمان در ماه آوریل معاهده‌ای امنیتی با چین امضا کرد که باعث ایجاد نگرانی میان کشورهای اقیانوس آرام نسبت به احتمال افزایش حضور نظامی چین در این منطقه شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها