رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 591256

شرط ایران برای برگشت به قرارداد با ایرباس/ غول هواپیماسازی به آسمان ایران برمیگردد؟

ساعت24- رییس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: اگر فرصتی فراهم شود، نوسازی و بازسازی ناوگان هوایی از این مسیر جزو دستورات نظام است و همه این موضوع و روند را قبول دارند اما شرط ایران برای بازگشت به قرارداد ایرباس، اصلاح قرارداد قبلی است

html>

وزارت راه و شهرسازی دولت گذشته با مدیریت «عباس آخوندی» در فرصت برجام با صدرمجوز اوفک (اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا) توانست وارد قرارداد مستقیم با سه شرکت قدر سازنده هواپیما از جمله ایرباس، بویینگ و ای تی آر شود. برای نوسازی ناوگان شرکت ایران‌ایر به عنوان ایرلاین حامل پرچم کشورمان قرارداد خرید هواپیماهای نو با این شرکت‌ها منعقد شد که این قراردادها برای خرید ۲۰۰ فروند هواپیما شامل ۱۰۰ فروند انواع ایرباس، ۸۰ فروند انواع بوئینگ و ۲۰ فروند ای تی آر ۷۲-۶۰۰ به امضا رسید.

در مدت کوتاه فرصت برجام وزارت راه و شهرسازی توانست ۲ فروند ایرباس A۳۳۰-۲۰۰، یک فروند ایرباس A۳۲۱ و ۱۳ فروند ای تی آر وارد ناوگان ایران‌ایر (هما) کند. هر چند مجوز اوفک تا ۲۰۲۰ اعتبار داشت و تیم مذاکرکننده در وزارت راه و شهرسازی در حال تامین منابع مالی و تعیین فاینانس کننده برای خرید و تحویل مابقی ایرباس‌ها و عملیاتی کردن قرارداد با بویینگ بودند اما با ورود ترامپ به کاخ سفید، مجوز اوفک در ۸ می ۲۰۱۸ لغو شد. در نهایت سهم ایران ایر در قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما، ۱۶ فروند هواپیمای نو بود.

حالا دوباره با جدی شدن بحث توافق در مذاکرات و احیای برجام سازمان هواپیمایی کشوری اعلام می‌کند با شروطی پایبند به همان قرارداد منعقد شده با شرکت ایرباس است. «محمد محمدی‌بخش»، رییس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به تمایل ایران به بازگشت به قرارداد با ایرباس اظهار داشت: سیاست نظام درباره قرارداد ایرباس تغییری نکرده‌ است و با توجه به سیاست کلی نظام قرارداد با ایرباس را لغو نکردیم و قراردادهای منعقد شده پا برجا است اما با توجه به گذر زمان قرارداد حتما باید بازنگری و اصلاح شود.

وی ادامه داد: اگر فرصتی فراهم شود، نوسازی و بازسازی ناوگان هوایی از این مسیر جزو دستورات نظام است و همه این موضوع و روند را قبول دارند اما شرط ایران برای بازگشت به قرارداد ایرباس، اصلاح قرارداد قبلی است. اگر شرکت ایرباس به تعهدات خود در قرارداد پایبند باشد که البته تا به امروز به تعهدات خود پایبند نبوده ما به درخواست خود در قرارداد با ایرباس پایبند هستیم و خواهیم بود اما به طور قطع در متن قرارداد باید اصلاحاتی انجام می‌شود و با انجام اصلاحاتی به این قرارداد پایبند و موافق ادامه قرارداد با ایرباس هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که ایرباس به کدام یک از تعهدات خود پایبند نبوده و چه بخشی از قرارداد باید مورد اصلاح قرار بگیرد، گفت: پشتیبانی قطعات، تامین قطعات و به روز رسانی نشریات و واگذاری هواپیماهای بعدی طبق قرارداد، از مواردی بوده که ایرباس به آنها متعهد نبود و علیرغم اینکه تمام این موضوعات در قرارداد دیده شده، ایرباس به اجرای آن پایبند نبود.

محمدی‌بخش با اشاره به خرید هواپیماهای کارکرده اما جوان در شرایط احتمالی احیای برجام افزود: توسعه ناوگان چند وجهی است و هر ایرلاینی براساس شرایط خود و براساس مقررات وضع شده، نسبت به نوسازی ناوگان شرکت اقدام می‌کند که یکی از وجوه و مسیرهای توسعه و نوسازی ناوگان، خرید مستقیم از شرکت های سازنده هواپیما است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها