رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 591304

آمریکا: تلاش ایران برای ترور جان بولتون

ساعت 24- عصر چهارشنبه وزارت دادگستری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد یک تبعه ایران که عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است را به تلاش برای ترور «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی اسبق کاخ سفید متهم کرده است.

html>

به گزارش فارس ، وزارت دادگستری آمریکا مدعی شده متهم که ۴۵ سال سن دارد قصد داشته با پرداخت ۳۰۰ هزار دلار افرادی را برای انجام این قتل اجیر کند. در این بیانیه ادعا شده انگیزه این فرد احتمالاً گرفتن انتقام بابت ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید بعد از صدور این بیانیه مدعی شد: «دولت بایدن بر سر محافظت از همه آمریکایی‌ها در برابر تهدیدهای خشونت و تروریسم مصالحه به خرج نخواهد داد.»

این بیانیه در شرایطی صادر شده که طرف‌های غربی بعد از ترک مذاکرات وین ادعا کردند که اتحادیه اروپا یک «متن نهایی» در اختیار طرف‌ها قرار داده و گفته لازم است ایران «هر چه سریعتر» در خصوص آن تصمیم بگیرد. بر خلاف ادعای طرف‌های غربی، مقام‌های ایران تأکید کرده‌اند که ایده‌های ارائه‌شده از سوی طرف اروپایی به هیچ عنوان متن نهایی نیست و قرار است در پایتخت‌ها در خصوص آن تصمیم‌های لازم گرفته شود.

جمهوری اسلامی ایران، همانند چند ماه گذشته تأکید کرده تنها توافقی را خواهد پذیرفت که تأمین‌ کننده حقوق و منافع ملت ایران باشد و رفع پایدار و موثر تحریم‌ها را تضمین کند.

بر اساس سابقه رفتارهای آمریکا قابل پیش‌بینی بود که واشنگتن، با توجه به آنکه از یک طرف حاضر به تضمین منافع ملت ایران در مذاکرات نیست و از طرف دیگر گزینه‌ جایگزینی برای برجام ندارد، طبق عادت مألوف به فضاسازی و تلاش برای فشار روانی بر ایران روی خواهد آورد.

بیانیه امروز درباره طرح اتهام علیه یک شهروند ایران را در همین راستا می‌توان ارزیابی کرد. این نکته نیز شایان توجه است که واشنگتن در ماه‌های گذشته هر بار احساس کرده در وضعیت بن‌بست قرار گرفته، از طریق فشارهایی از همین جنس سعی کرده دست‌های خالی‌ از گزینه‌اش در قبال ایران را جبران کند. نگاهی به اقداماتی که آمریکایی‌ها در ماه‌های پیش همزمان با مذاکرات برای فشار بر ایران در دستور کار قرار داده‌اند مسئله را روشن‌تر خواهد کرد.

همکاری با تل‌آویو برای حملات خرابکارانه

از جمله اقدامات آمریکایی‌ها در ماه‌های اخیر همکاری با رژیم صهیونیستی برای حملات خرابکارانه یا حملات سایبری در داخل ایران بوده است.

برخی از رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند که رژیم اسرائیل اقدامات خرابکارانه اعم از ترور، خرابکاری‌های هسته‌ای و یا حملات سایبری به اهدافی در ایران را با دولت آمریکا هماهنگ می‌کند.

توقیف نفت‌کش‌های ایران

توقیف نفت‌کش‌های حامل نفت ایران یکی دیگر از اقدامات آمریکایی‌ها برای اعمال فشار بر ایران در مذاکرات بوده است. در آخرین مورد، خردادماه سال جاری دولت یونان با حکم یک دادگاه آمریکایی یک فروند کشتی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران را توقیف و بار آن را تخلیه کرد.

هر چند در نهایت دادگاهی در یونان حکم به رفع توقیف این نفت‌کش داد و دولت یونان هم نفت مسروقه را برگرداند اما این اقدام بخشی از کمپین فشار آمریکا برای از سر گرفتن مذاکرات وین، بدون برداشتن هیچ گام عملی در راستای تضمین مطالبات مشروع ایران بود.

وضع تحریم‌های تکراری

دولت بایدن، در شرایطی که علناً به شکست کارزار فشار حداکثری علیه ایران اعتراف کرده ظاهراً چاره‌ای غیر از ادامه همین مسیر عبث برای تحت فشار قرار دادن ایران در مذاکرات نداشته است.

دولت بایدن، به عنوان مثال ۱۰ مردادماه اسامی ۶ شرکت را به بهانه حمایت از فروش محصولات پتروشیمی ایران در فهرست تحریم‌ها قرار داد. دولت آمریکا ۱۵ تیرماه هم اسامی ۲ فرد، ۱۳ شرکت و ۲ نفت‌کش را در فهرست تحریم‌ قرار داد. واشنگتن مدعی شده بود این افراد و شرکت‌ها از شرکت‌های صوری برای تسهیل انتقال و فروش نفت و محصولات پتروشیمی از شرکت‌های ایرانی به شرق آسیا استفاده کرده‌اند.

دولت آمریکا علاوه بر این در کنار این تحریم‌ها در تلاش است با متلاطم کردن بازار ارز در ایران، زمینه‌های فشار بر ایران برای پذیرفتن توافقی که مطلوب طرف آمریکایی است را فراهم آورد.

سفر بایدن به منطقه

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا یکی از محورهای اصلی سفرش به منطقه را رایزنی با متحدان منطقه‌ای آمریکا برای تشکیل ائتلافی ضد ایران اعلام کرد.

یکی از محورهای مانور دولت آمریکا و رسانه‌های همسو با آن تشکیل یک پدافند یکپارچه منطقه‌ای علیه ایران بود. مانور بر روی تشکیل چنین سامانه‌ای از روز ۱۹ خرداد آغاز شد که وال‌استریت‌ژورنال مدعی شد قرار است طرحی در کنگره آمریکا ارائه شود که هدف آن الزام پنتاگون به همکاری با رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی سازش کننده با این رژیم است تا پدافند هوایی آن‌ها یکپارچه و هماهنگ شود.

اما در حالی که از ابتدا مشخص بود که ایده تشکیل چنین سامانه‌ای از ابتدا خام است ششم مردادماه خبرگزاری رویترز گزارش داد هیچ چارچوبی برای تشکیل چنین سامانه‌ای وجود ندارد و آمریکا از آن عقب‌نشینی کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها