رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 591527

تلاش سناتورهای آمریکا برای اخلال در مذاکرات وین

ساعت24-در حالیکه هنوز روند مذاکرات وین نامشخص است، سناتورهای تندرو آمریکایی از هر فرصتی به عنوان بهانه‌ای برای وادار کردن بایدن برای انصراف از پیوستن به برجام سوء استفاده می‌کنند.

html>

به گزارش فارس، در حالیکه سرنوشت توافق هسته‌ای ایران هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، سناتورهای آمریکایی تلاش می‌کنند تا هر روز به بهانه‌ای «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا را از امضای برجام منصرف کنند.

شبکه «فاکس‌نیوز» گزارش کرد، روز گذشته (شنبه) گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این که گزارش پلیس نیویورک‌ حاکی است فردی که با حمله به «سلمان رشدی»، نویسنده مرتد موهن به ساحت پیامبر گرامی اسلام (ص) او را زخمی کرد جوانی ۲۴ ساله به نام «هادی مطر» است که ساکن ایالت نیوجرسی است که اصالت وی لبنانی است.

با این حال سناتورهای آمریکایی بدون هرگونه سند و مدرک با تلاش برای ارتباط دادن این قضیه به جمهوری اسلامی تلاش کردند از توافق برجام جلوگیری کنند.

«مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا در پیامی که در صفحه توییتری خود با اتهام‌زنی به ایران نوشت: «ایران به هر آن که سلمان رشدی را ترور کند، پاداش می‌دهد. امروز (جمعه) او در آمریکا مورد اصابت چاقو قرار گرفت. چرا بایدن هنوز "توافقی" را با این تروریست‌ها در تهران مورد مذاکره قرار می‌دهد».

چندین تن دیگر از سناتورها و نمایندگان کنگره که از همان ابتدا به دنبال از بین بردن برجام بودن نیز به روبیو پیوستند و از دولت بایدن درخواست کردند تا از توافق با ایران صرفنظر کند.

«تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه ایالت «آرکانزاس» در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: «رهبران ایران چندین دهه است که خواستار قتل سلمان رشدی هستند. ما می‌دانیم آن‌ها تلاش می‌کنند امروز مقام‌های آمریکایی را نیز ترور کنند. بایدن باید فوراً به مذاکره با این رژیم تروریست پایان دهد».

در روزهای اخیر، مقام‌های آمریکایی ادعاهای بی اساسی را درباره قصد ایران برای ترور مقام‌های آمریکایی مطرح کرده‌اند که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تمامی این ادعاها را رد کرده‌اند.

بر اساس گزارش فاکس‌نیوز، کاخ سفید به درخواست این شبکه آمریکایی برای اظهارنظر درباره این خبر پاسخ نداده است. این خبر در حالی منتشر شده است که برخی گزارش‌ها مدعی است که جمهوری‌ اسلامی ایران حاضر به پذیرش پیشنهاد جدید اتحادیه اروپا برای رسیدن به توافق در صورت تحقق خواسته‌ای ایران است که البته مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هیچ اشاره‌ای به این مطلب نکرده‌اند.

طبق این گزارش، پیش از این تهران خواستار تضمین ایالات متحده شده بود مبنی بر این که هیچ رئیس‌جمهور آمریکا در آینده نتواند همچون «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شود.

ترامپ در سال 2018 به صورت یکجانبه و علی‌رغم پایبندی ایران از برجام خارج شد و مجدداً تحریم‌ها علیه ایران را تحمیل کرد و سیاست «فشار حداکثری» را علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفت به امید آن که ایران با توافق مورد پذیرش آمریکا موافقت کند.

با این حال، این سیاست نه تنها موجب تسلیم ایران نشد بلکه پس از یکسال پایبندی، جمهوری اسلامی ایران شروع به کاهش تعهدات هسته‌ای خود کرد. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز علی‌رغم آن که وعده بازگشت به برجام را داده است اما در عمل سیاست های ترامپ را در پیش گرفته و اقدام ملموسی برای احیای برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه جمهوری اسلامی برنمی‌دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها