رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 591577

سابقه سیاه ترامپ در لو دادن اسرار محرمانه آمریکا

ساعت24-یک روزنامه انگلیسی در گزارشی به موارد متعددی از سابقه سیاه دولت سابق آمریکا در افشای اسرار محرمانه این کشور اشاره کرد.

html>

پس از آنکه رسانه‌های آمریکایی مدعی شدند «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا اسناد محرمانه اتمی را با خود به عمارت لوکسش در فلوریدا برده بود، روزنامه «ایندیپندنت» در گزارشی به اقدامات بحث‌برانگیز او در قبال اطلاعات محرمانه آمریکا طی سال‌های گذشته پرداخت.

ارائه اسناد محرمانه داعش به روسیه

ماه می سال ۲۰۱۷ روزنامه «واشنگتن پست» نوشت، ترامپ اطلاعات محرمانه درباره داعش را که یکی از متحدان آمریکا در اختیار این کشور قرار داده بود در جمعی با حضور وزیر امور خارجه و سفیر روسیه بر ملا کرده بود. بعد از این جلسه، مقام‌های کاخ سفید تلاش کردند در تماس با سازمان اطلاعات مرکزی (سی‌آی‌اِی) و آژانس امنیت ملی لطمه‌های ناشی از این کار ترامپ را به حداقل برسانند.

افشای موقعیت محرمانه زیردریایی‌های اتمی آمریکا

در همان سال، رسانه‌ها اعلام کردند که ترامپ به «رودریگو دوترته» همتای وقت فیلیپینی خود گفته آمریکا دو زیردریایی اتمی در مجاورت آب‌های کره شمالی مستقر کرده است. در متن لو رفته از تماس تلفنی آن‌ها، ترامپ گفته است: «ما دو زیردریایی داریم که در جهان نظیر ندارند. دو زیردریایی آنجا داریم ولی نه اینکه اصلاً بخواهیم از آن‌ها استفاده کنیم».

درز اطلاعات درباره حمله تروریستی در منچستر

ماه می سال ۲۰۱۷، «امبر رود» وزیر کشور انگلیس از دولت ترامپ بابت انتشار جزئیات محرمانه درباره بمب‌گذاری مرگبار در سالن کنسرت شهر منچستر انتقاد کرد. این مقام انگلیسی گفت: «آزاردهنده است که ببینی این اطلاعات توسط منابع دیگر منتشر می‌شوند. خیلی صریح به دوستان خود گفته‌ایم این اتفاق نباید تکرار شود».

گرفتن یادداشت‌های مترجم در دیدار با پوتین

در همان سال، ترامپ پس از دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در حاشیه نشست گروه ۲۰ یادداشت‌های مترجم همراهش را گرفته و به او گفته بود درباره حرف‌‍‌هایی که میان او و همتای روسش رد و بدل شده حرفی به مقامات کاخ سفید نزند. دو سال بعد، مقامات کاخ سفید اعلام کردند حتی در آرشیو محرمانه هیچ سند نوشتاری از پنج دیدار ترامپ و پوتین وجود ندارد.

انتشار عکس نمایش داده شده در جلسه محرمانه اطلاعاتی درباره ایران

ماه آگوست سال ۲۰۱۹ بود که ترامپ عکسی با وضوح بالا از آنچه مدعی شد محل پرتاب موشک تحقیقاتی در ایران است، در حساب توئیتری خود منتشر کرد. او با انتشار این عکس که توسط نهادهای جاسوسی گرفته شده بود اعلام کرد آمریکا در سانحه‌ای که حین پرتاب این موشک رخ داده نقشی نداشته است. گفته شده ترامپ اندکی قبل از انتشار این عکس در حساب توئیتری خود که به لو رفتن نحوه عکس‌برداری جاسوسی آمریکا منجر شد، در جلسه‌ای با مقامات اطلاعاتی حضور داشته است.

درز توافق محرمانه درباره برنامه اتمی عربستان سعودی

سال ۲۰۱۹، لو رفتن مدارکی نشان داد که دولت ترامپ تعدادی توافق محرمانه را امضا کرده که به شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌داد فناوری‌های اتمی را به سعودی‌ها بفروشند. مدیر اداره امنیت ملی اتمی در وزارت انرژی آمریکا اذعان کرد که این شرکت‌های آمریکایی از دولت ترامپ خواسته بودند این توافق‌ها محرمانه باقی بمانند.

انتقال اسناد آرشیو ملی به منزل شخصی

ماه فوریه 2022، هنگامی که کمیته تحقیق درباره حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره در حال بررسی اسناد آرشیو ملی بود مشخص شد که رئیس جمهور سابق آمریکا پس از خروج از کاخ سفید چندین جعبه اسناد رسمی دولت را به عمارت اعیانی خود به اسم «مار ئه لاگو» منتقل کرده است. در میان این اسناد، نامه‌های گرم و صمیمی بین او و رهبر کره شمالی نیز پیدا شدند.

بعد از این اتفاق یک فرد نزدیک به ترامپ به اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) گفت که رئیس جمهور سابق آمریکا همچنان اسناد و مدارکی را نزد خود نگه داشته است. این اظهارات در نهایت به تفتیش عمارت ترامپ و ضبط چند جعبه دیگر از اسناد منتج شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها