رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 591626

موافقت رهبری با «یک ماه تمدید مدت» / درخواست مجمع تشخیص مصلحت چه بود؟

ساعت24-همشهری نوشت: مصباحی مقدم گفت : ما امروز متوجه شدیم که رئیس محترم مجمع از حضرت آقا یک ماه تقاضای تمدید مدت کرده است تا سیاست‌های برنامه هفتم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام به پایان برسد. ان‌شاءالله بعد از یک ماه دور بعد آغاز به کار می‌کند.

html>

فعالیت‌های دور هشتم مجمع تشخیص مصلحت نظام، از روز ۲۳مرداد به پایان رسید و مهلت ۵ساله‌ای که رهبر معظم انقلاب در مردادماه۱۳۹۶ برای آنان تعیین کرده بودند منقضی شد.

با غلامرضا مصباحی مقدم درباره معرفی اعضای جدید و دستور کارهای جاری مجمع و تعیین تکلیف آنها گفت‌وگو کردیم:

دور هشتم مجمع تشخیص مصلحت نظام ۲۳مردادماه پایان یافت. آیا اعضای جدید معرفی خواهند شد؟

ما امروز متوجه شدیم که رئیس محترم مجمع از حضرت آقا یک ماه تقاضای تمدید مدت کرده است تا سیاست‌های برنامه هفتم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام به پایان برسد. ان‌شاءالله بعد از یک ماه دور بعد آغاز به کار می‌کند.

آیا اعضای دور بعد مجمع افزایش می‌یابند؟ خبری از تغییرات در مجمع دارید؟ ریاست مجمع تغییر می‌کند؟
نه. هیچی خبر ندارم.

گفته می‌شود برخی اعضای حاشیه‌ساز مجمع تشخیص در دور جدید حذف شده‌اند و دیگر معرفی نمی‌شوند؟ اطلاعی از تغییر چهره‌های مطرح مجمع دارید؟
لطفا به اسامی نپردازید و تاکنون اطلاعی درخصوص چهره‌های دور بعدی مجمع نداریم.

ارزیابی‌تان از میزان تحقق محورهای مورد درخواست رهبری برای این دور مجمع چیست؟ ایشان درباره نحوه نظارت مجمع بر سیاست‌های کلی نظام و بازنگری در سیاست‌ها مطالباتی مطرح کرده بودند. این ۲مورد به‌صورت ویژه به کجا انجامیدند؟

بله. هیات عالی نظارت که شکل گرفت و این دوره با دقت هر ۲هفته یک بار جلساتش برگزار شد و شاهد اصلاح و بهبود مصوبات مجلس منطبق با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری هم بوده‌ایم. واما درباره سایر مطالبات رهبر معظم انقلاب از جمله بازنگری در سیاست‌ها قدم‌هایی برداشته شده است و کمیسیون‌ها کارهایی کرده‌اند. کمیسیون زیربنایی مجمع چند محور از سیاست‌های ابلاغی مربوط به خودش را بازنگری کرده است ولی مراحل بعدی خودش را هنوز طی نکرده است. البته این نیز هست که آنچه ما در مجمع تصویب می‌کنیم، می‌بایست یک رفت و برگشت با دفتر حضرت آقا داشته باشد تا بتواند به صحن بیاید و نهایی شود.

مطالبه چابک‌سازی تشکیلات و حذف بخش‌های موازی و غیر ضرور در مجمع تشخیص مصلحت نظام به کجا رسید؟

آن به دبیر محترم مجمع ابلاغ شده بود و البته یک کارهایی هم شد. یعنی آن مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص منحل شد و ساختمانش به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی واگذار شد. بنابر اطلاعات اجمالی که دارم صدها نفر از نیروهایی که در مجمع و دبیرخانه مجمع مشغول کار بودند به‌این وسیله تعدیل شدند. اما دقیقا اطلاعی ندارم که چه اتفاقات دیگری افتاده است، چون در دبیرخانه حضور ندارم.

آیین‌نامه هیات نظارت بر سیاست‌های کلی نظام هم در همین دور مجمع به پایان می‌رسد؟
آیین‌نامه هیات نظارت در هیات نظارت نهایی شده است.

پس نیازی به صحن خود مجمع و تایید مجمع ندارد؟

اطلاعی ندارم.

گمانه‌زنی‌هایی درخصوص انتقال ریاست مجمع همانند دوره آقای هاشمی رفسنجانی به رئیس‌جمهور و آقای رئیسی وجود دارد. این مسئله را تایید می‌کنید؟
من اهل گمانه‌زنی نیستم.

آیا بحث و صحبتی در این خصوص وجود داشته است؟
من درباره تغییر و تحول در دور آتی مجمع چیزی نمی‌دانم و هیچ اطلاعی ندارم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها