رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 591650

گره تولید پوشک در داخل باز میشود/ روشی جدید برای تولید سوپرجاذب‌ با پرتوهای هسته‌ای

ساعت24-مسئله اصلی تولید پوشک در داخل کشور تامین مواد سوپرجاذب است که در حاضر به دلیل تحریم‌ها از طریق کشورهای ثالث و با قیمتی بسیار بالاتر تهیه می‌شود. حالا محققان کشور برای اولین بار در جهان، به فناوری جدیدی برای تولید این سوپرجاذب‌ها دست یافته‌اند.

خبر
html>

فارس:این روزها یکی از مهمترین دغدغه‌های خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند، برآمدن از پس هزینه‌های سنگین پوشک بچه است که با نوسانات بازار ارز روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود تا حدی که بسیاری از خانواده ها را مجبور به گرفتن زودهنگام پوشک از کودکانشان کرده است.

کمبود و گرانی پوشک بچه در چندسال اخیر باعث شده است کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای تحت عنوان«چرا اراده‌ای بر تولید مواد اولیه پوشک در کشور نیست؟» نسبت به عدم تولید مواد اولیه تولید پوشک در داخل کشور انتقاد کنند. امضاکنندگان این سوژه، از مسئولان مربوطه خواستند تا تکنولوژی و زیرساخت‌های تولید مواد اولیه پوشک را از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور فراهم کنند.

گرانی افسارگسیخته پوشک از کجا آب می‌خورد؟

یکی از اصلی‌ترین دلایل آشفتگی و گرانی بازار پوشک بچه، وارداتی بودن مواد اولیه است. به طوری که قیمت پوشک ارتباط مستقیمی با قیمت ارز پیدا کرده و تحت تاثیر نوسانات این بازار قیمتش افزایش می‌یابد.

به گفته مسئولان، مسئله اصلی تولید پوشک در داخل کشور تامین مواد سوپرجاذب است که در حاضر به دلیل تحریم‌ها از طریق کشورهای ثالث و با قیمتی بسیار بالاتر تهیه می‌شود.از این رو چند سال پیش محققان پژوهشکده پلیمر و پتروشیمی ایران، موفق شدند به دانش فنی تولید سوپرجاذب‌های بهداشتی دست پیدا کنند و با اجرای طرح پایلوت تولید آن به نتایجی خوبی برسند. اما درنهایت این طرح به دلیل هزینه‌ بالای سرمایه گذاری و کمبود مواداولیه مورد نیاز تولید سوپرجاذب و عدم همکاری پتروشیمی ها برای تامین این ماده مهم، پروژه تولید داخلی سوپرجاذب های بهداشتی به مرحله تولید انبوه نمی‌رسد.

پیش از این خبرگزاری فارس در گزارشی تحت عنوان«چرا دانش‌بنیان‌ها مشکل تولید مواد اولیه پوشک را حل نمی‌کنند؟» به این موضوع پرداخته است.

تولیدانبوه سوپرجاذب‌ها نیازمند پتروشیمی است

پیش از این کوروش کبیری از اعضای هیئت علمی پژوهشکده پلیمر و پتروشیمی ایران در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری فارس، ضمن اشاره به داشتن فناوری تولید سوپرجاذب های بهداشتی، مشکل تولید داخلی این محصول و تامین نیاز کشور را را کمبود آکریلیک اسید عنوان کرده بود. به گفته این محقق، ماده اصلی تولید سوپرجاذب ها آکریلیک اسید است که توسط پتروشیمی‌های داخل کشور تولید نمی شود و تا زمانی که این ماده در داخل کشور با قیمت ارزان تولید نشود، امکان تامین نیاز کشور به سوپرجاذب های بهداشتی بهداشتی وجود ندارد.

گام بلند محققان سازمان انرژی اتمی برای تولید سوپرجاذب‌

پژوهشگران و محققان شرکت توسعه کاربرد پرتوها برای اولین بار در جهان به فناوری جدیدی برای تولید سوپرجاذب‌های بهداشتی به کمک پرتوهای هسته‌ای دست یافته‌اند که علاوه بر داشتن سمیت کمتر، تولید آن وابسته به ماده شیمیایی آکریلیک اسید نیست و می تواند با هزینه‌ای کمتر از سایر نمونه‌های وارداتی، نیاز کشور به سوپرجاذب‌های بهداشتی را تامین کند.

پژمان شیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی و مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها با اشاره به اهمیت تولید مواداولیه پوشک در داخل کشور، از ورود فناوران و محققان این سازمان به عرصه تولید سوپرجاذب‌ها بهداشتی خبر داد و گفت: شرکت توسعه کاربرد پرتوها در سازمان انرژی اتمی، یکسری آزمایشگاه و کارگاه وجود دارد که در زمینه فراوری پلیمر با پرتوهای الکترون و گاما فعالیت می کند. این آزمایشگاه ها تحقیقات بسیار خوبی در زمینه تولید لاستیک ماشین، سرکابل‌های مخابراتی، سوپرجاذب‌های کشاورزی، سوپرجاذب‌های بهداشتی و هیدروژل های پوشش دهنده زخم انجام داده است. این آزمایشگاه ها علاوه بر تحقیقات در این زمینه ، قابلیت تولید نیز دارند و در صورت استقبال شرکت‌های تولیدکننده پوشک می‌توانند سوپرجاذب‌های مورد استفاده در پوشک بچه و بزرگسال را تامین کنند.

سوپرجاذب‌های تولیدشده با فناوری پرتو چه مزیت‌هایی دارند؟

معاون سازمان انرژی اتمی درباره مزیت‌ سوپرجاذب‌های تولید شده با استفاده از فناوری پرتوهای هسته‌ای توضیح داد: مزیتی که محصولات ما نسبت به برخی از محصولات خارجی دارد این است که در سوپرجاذب‌های ما از مواد شیمیایی کمتر استفاده شده است از این رو این پوشک ها سمیت و حساسیت کمتری برای کودکان دارند چرا که ما علاوه بر استفاده از پرتوهای الکترون، برای تولید آن استفاده می کنیم.

دستیابی به روشی نوین برای اولین بار در دنیا

روش و فناوری جدید که برای اولین بار در دنیا توسط محققان شرکت توسعه کاربردها پرتوها ثبت شده است برخلاف روش های سنتی تولید سوپرجاذب وابسته به پلی آکریلات نیست و سمیت کمتری دارد.

یکی از مهمترین معضلاتی که بر سر راه تولید داخلی سوپرجاذب‌ها وجود دارد تامین آکریلیک اسید توسط پتروشیمی‌هاست، از این رو محققان سازمان انرژی اتمی برای اولین بار در دنیا به فناوری دست یافته اند که بدون آکریلیک اسید و با موادی جایگزین، می تواند سوپرجاذب‌هایی با سمیت کمتر تولید کند. معاون انرژی اتمی دراین خصوص توضیح داد: همچنین ما برای تولید این سوپرجاذب ها بجای استفاده از آکریلیک اسید از مشتقات آکریلاتی استفاده می‌کنیم که به دلیل خنثی بودن سمیت پایین تری نسبت به سایر نمونه ها دارند. این روش و فناوری جدید که برای اولین بار در دنیا توسط محققان شرکت توسعه کاربردها پرتوها ثبت شده است و برخلاف روش های سنتی تولید سوپرجاذب وابسته به پلی آکریلات نیست. از این رو با سرمایه گذاری شرکت های تولیدکننده پوشک ما می‌توانیم سوپرجاذب‌های موردنیاز آن ها را در داخل کشور تامین کنیم.

تولید سوپرجاذب با روش پرتو فرآوری / ساده‌تر، ارزان‌تر و بدون نیاز به آکریلیک اسید

برای اطلاع از جزئیات این طرح به سراغ «رضا حافظی مقدم» مجری پروژه تولید سوپرجاذب ها بهداشتی با روش‌های پرتودهی درسازمان انرژی اتمی رفتیم. او با تشریح فرایند تولید سوپرجاذب‌های بهداشتی به روش های پرتودهی و مزیت‌های این روش فناورانه نسبت به سایر روش‌های تولید سوپرجاذب گفت: برای ساخت سوپرجاذب به روش سنتی به تجهیزات پتروشیمی نیاز داریم. اما روشی که ما در سازمان انرژی اتمی به آن دست پیدا کرده‌ایم با روش‌های سنتی متفاوت است . در این روش ما با استفاده از روش پرتو فرآوری، سوپرجاذب تولید می‌کنیم.

حافظی مقدم افزود: در روش سنتی باید ۴ مرحله را طی کنیم. به این صورت که ابتدا گاز دریا را می‌گیرند، ماده پروپیلن را از آن تهیه می‌کنند. سپس با اکسیداسیون پروپیلن، آکریلیک اسید تولید می‌کنند و بعد از ایجاد پلیمر خطی و شبکه سازی، خالص سازی را انجام می‌دهند. درحالی که ما فرمولاسیون را از مرحله چهارم آغاز می‌کنیم و به جای استفاده از پلیمر آکریلات خالص، از مشتقات پلیمر آکریل آمید استفاده می‌کنیم. از این رو روش تولید ما علاوه بر ساده تر و کم هزینه تر بودن نسبت به روش های سنتی، محدودیت تامین آکریلیک اسید را ندارد.

گره تولید داخلی پوشک به دست ما باز می‌شود

تحریم‌ها و ارتباط مستقیم قیمت پوشک به نوسانات ارز و تامین مواداولیه از کشورهای خارجی یکی از مهمترین عوامل نابسامانی و گرانی افسارگسیخته قیمت پوشک بچه در بازار است. از این رو مجری پروژه تولید سوپرجاذب های بهداشتی با روش‌های پرتودهی با اشاره به ظرفیت سازمان انرژی اتمی در تامین این کالای مهم و استراتژیک گفت: پوشک بچه یکی از کالاهای استراتژیک در دنیاست که به دلیل تحریم‌ها برای واردات سوپرجاذب های بهداشتی مشکلاتی زیادی برای ایران به وجود میاورند به طوری که تولیدکنندگان داخلی پوشک نیز سوپرجاذب های مورد نیازشان را از کشورهای ثالث تهیه می کنند. درحالی که ما می توانیم این سوپرجاذب ها را با ماده اولیه ای تولید کنیم که اصلا استراتژیک نیست و مصرف عامه دارد. از این رو دیگر محدودیتی برای تامین این سوپرجاذب های بهداشتی نداریم و می توانیم وابستگی کشور به واردات را برطرف کنیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها