رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 591819

مردم دارند له می شوند آن وقت...

ساعت 24 - مجادله اصولگرایان با سایه اصلاح طلبان ادامه دارد. در شرایطی که اصلاح طلبان از صحنه سیاست موثر واز قطار نهادهای قدرت به بیرون پرت شده اند اصولگرایان که همه قدرت سیاسی را در چنگ دارند هنوز هررخدادی را با اصالت دادن به اینکهه اصلاح طلبان چه می گویند تحلیل می کنند. برای آنها گویا به ویژه درداستان پرونده هسته ای این خط پررنگ تر است. یک خبرگزاری حکومتی درهمین باره و بدون اینکه به له شده مردم زیر بار فشار تحریم واینکه باید با گفت وگوی هسته ای این فشار از دوش مردم برداشته شودنوشته است : خط مشترک رسانه‌های اصلاح‌طلب امروز حمله به دولت، تیم‌مذاکره‌کننده و ... حتی طعنه و کنایه زدن به رسانه‌هایی بود که منتقد برجام بودند. چرایی این خط مشترک مسئله‌ای است که می‌توان خط فکری اصلاحات را بیش‌از پیش شناخت.

رییسی
html>

فارس پلاس؛ روایت روز: نوشته است خط رسانه‌های وابسته به جریان اصلاحات امروز به صورت هماهنگ در نسبت با احیا برجام شکل گرفت. دولت و تیم مذاکره کننده و حتی رسانه‌های منتسب به جبهه انقلاب هدف قرار گرفتند و متهم به برجام ‌خواهی و علاقه‌مندی به برجام شدند. «امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ظهر روز دوشنبه ۲۴ مرداد گفت: «اگر آمریکا انعطاف نشان دهد، در روزهای آینده به نقطه توافق می‌رسیم».ساعاتی بعد جلسه شورای عالی امنیت ملی به ریاست شخص رئیس جمهور تشکیل شد. رئیس تیم مذاکره کننده کشورمان در این جلسه گزارش کاملی از وضعیت مذاکرات وین ارائه کرد.در نهایت‌، پاسخ تهران درباره جمع بندی نهایی مذاکرات بامداد امروز سه شنبه ۲۵ مرداد به دست هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا رسید. این رخداد در کنار توئیت یکی از اعضای ۱+۴ مبنی بر «ارسال سیگنال‌های دلگرم‌کننده‌ از ایران» باعث شد تا روزنامه‌چی‌های اصلاح طلب در خطی یکسان درباره توافق احتمالی قلم بزنند.

گره برجام کجاست؟

از توافق خبری نیست مگر اینکه ۲ موضوع حل شود: اول؛ تضمین. دوم؛ بسته شدن پرونده PMD. «سید مصطفی خوش‌چشم» کارشناس مسائل بین‌الملل و نزدیک به تیم مذاکره کننده در همین رابطه گفت:سرمایه‌گذاران خارجی رسمی اعلام کرده‌اند اگر تضمینی داده نشود برای سرمایه‌گذاری به بازار ایران برنخواهند گشت؛ چراکه تجربه نشان داده آمریکا بی‌مسئولیت است و به‌راحتی از برجام خارج می‌شود.مهم‌ترین مساله باقی‌مانده مساله آژانس است که طرف غربی قصد دارد آن را به‌عنوان یک شمشیر تهدید همواره بالای سر ما نگه دارد. هر توافقی برای بیرون آمدن از زیر فشار است اما طرف غربی می‌خواهد ایران ضمن پذیرفتن توافق زیر فشار بماند.

وقتی از هول حلیم در دیگ می‌افتند

با وجود گره‌های جدی در ادامه مسیر مذاکرات، مثبت نمایی از فضای مذاکرات به جهت سیاست مقصرنمایی از طرف غربی‌ها به طور جدی دنبال می‌شود. جمهوری اسلامی ایران هم زمین بازی را دقیق شناخته است و خود را وارد این زمین بازی نمی‌کند. همین می‌شود که اگر طرف مقابل بگوید توافق نزدیک است، طرف ایرانی هم می‌گوید اگر شرایط ایران پذیرفته شود قطعا توافق نزدیک است. اما ظاهرا این فضا سبب شده است جریان اصلاحات دچار یک توهم شود

.حامیان دولت روحانی علی‌الظاهر ۲ سناریو برای مذاکرات وین مدنظر دارند:

اول؛ «اگر توافق نشد، بگویند از نابلدی تیم مذاکراتی دولت است. در انتهای این سناریو تهران مقصر است».دوم؛‌ «اگر توافق شد، این توافق همان توافق ظریف - روحانی است که احیا شد و همزمان بگوید که بالاخره دولت انقلابی هم فهمید که باید مذاکره کند و ...». این جریان با وجود آنکه تمایلی ندارد برند « ما بلدیم توافق کنیم» از دستش خارج شود، نمی‌تواند ناراحتی خود را بروز دهد و لاجرم باید از امکان توافق ابراز خوشحالی کند. پس ناچار است بگوید این چیزی که توافق شد همان توافق قبلی است و هیچ اتفاق جدیدی نیافتاده است.با توجه به اخبار حاشیه‌ای پیرامون برجام و ارسال نامه ایران به طرف اروپایی،‌ سناریوی دوم کلید خورد.برجام خسارتی محض برای ایران بود. دولت آمریکا از ساده لوحی دولت روحانی (خوشبینانه‌ترین حالت) نهایت بهره را برد و تواست برنامه هسته‌ای را زمین‌گیر کند، بدون اینکه نفعی از رفع تحریم‌ها به ایران برساند. روزی که آمریکا از برجام خارج شد، دولت روحانی تمام اهرم‌های هسته‌ای ایران نظیر آب سنگین اراک را از میان برده بود. واشنگتن آسوده خاطر بود که دولت وقت عزم و امکان پاسخ فوری را ندارد. اکنون رئیسی وارث ویرانه‌ای است که روحانی برایش به یادگار گذاشته است. وارث دلاری است که در سال ۹۲ سه هزار تومان بود و روحانی آن را به ۳۰ هزار تومان رساند. وارث تعهد هسته‌ای است که ایران زیر بار آن رفت و هیچ نفعی از آن نبرد. اکنون راهبرد دولت رئیسی درباره برجام روشن است: «ایران نسیه منافع اقتصادی خود را در ازای عقبگرد هسته‌ای مندرج در برجام نقد کند.» مذاکرات به نتیجه مطلوب رسید که چه بهتر؛ در غیر این صورت معیشت مردم همچون سال‌های ۱۳۹۴ - ۱۴۰۰ گروگان برجام نخواهد ماند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها