رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 592033

فرار بانک مسکن از بخشنامه جنجالی وصول مطالبات| صحّت دریافت ۸۰۰ هزار تومان و محرومیت از دریافت وام

ساعت24-در حالی بانک مسکن بعد از جنجال دریافت ۸۰۰ هزار تومان برای وصول مطالبات اقدام به پاسخگویی می کند که به گفته برخی از مدیران شعب، اعمال این اقدام و جریمه به اضافه محرومیت از دریافت تسهیلات صحّت دارد.

html>

بازار: در هفته جاری خبری مبنی بر اینکه بانک مسکن برای هر قسط عقب‌افتاده ۸۰۰ هزار تومان جریمه صادر می کند منتشر و چند روزی سکوت بانک مسکن را در پی داشت. اما بانک مسکن بر خلاف رویه های گذشته که به موقع اقدام به پاسخگویی و واکنش نسبت به اخبار می کرد با چند روز تاخیر اقدام به تکذیب این خبر کرد به روش جدید مدیران رسانه ای جدید خود کرد.

بانک مسکن در مصاحبه با مالک آزادیان معاون حقوقی و وصول مطالبات بانک مسکن اعلام کرد که هیچ دستورالعمل و بخشنامه ای مبنی بر صدور اجراییه برای دریافت جریمه توسط این بانک وجود ندارد. این مطلب اگر چه به صورت گسترده به رسانه ها ارسال شده است اما گویا هنوز قطعیتی از عدم وجود بخشنامه دریافت جریمه ۸۰۰ هزار تومانی نیست.

آزادیان در برنامه تهران ۲۰ با اشاره به انتشار خبری از سوی برخی رسانه‌ها مبنی بر صدور اجراییه برای مشتریانی که تعدادسه قسط آنها معوق شده؛ ضمن تکذیب این موضوع اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اهداف و ماموریت‌های بانک‌ مسکن کمک به خانه دار شدن آحاد جامعه به ویژه دهک های پایین است.
وی ادامه داد: تبلور این اهداف در مسکن مهر ، مسکن جوانان و به ویژه همراهی گسترده بانک در نهضت ملی مسکن مشهود است.

معاون حقوقی و وصول مطالبات بانک مسکن افزود: خبری که در خصوص صدور اجراییه منتشر شد از چند وجه قابل بررسی است؛ نخست اینکه پیرو تاکیدات مدیرعامل محترم بانک باتوجه به افزایش هزینه های جاری مردم ، وصول مطالبات همراه با تأنی، مدارا و با کمترین هزینه در بانک مسکن پیگیری می شود.
آزادیان با تاکید بر اینکه کمک به خانه دار کردن مردم سند افتخاری برای همه کارکنان بانک مسکن است ادامه داد: بدون تردید این سند افتخار را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد.
وی گفت: پیگیری وصول مطالبات یکی از وظایف ذاتی تمام موسسات اعتباری از جمله بانک مسکن است. یکی از روش‌های متعارف و البته کم هزینه در پیگیری وصول مطالبات اطلاع رسانی از طریق پیامک است؛ پیامک های بانک مسکن نیز صرفا از طریق سامانه پیامکی مسکن بانک قابل تایید است و سایر پیامک ها به هیچ وجه مورد تایید نیست.

اما مدیر یکی از شعب بانک مسکن در خیابان انقلاب تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که عقب افتادن اقساط چه بخشنامه ای دارد و برای مشتریان بانک مسکن آیا جرایمی در نظر گرفته شده است؟ گفت: هم جریمه و هم اخطار در بخشنامه پیش بینی شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صحت دارد که به تازگی در تماس با مشتریانی که اقساط عقب افتاده دارند اعلام می‌کنید که برای هر قسط عقب‌افتاده ۸۰۰ هزار تومان جریمه صادر خواهد شد؟ گفت: جریمه روزانه که برای عقب افتادن اقساط شامل حال مشتریان بانک مسکن خواهد بود.

در سیستم بانک مرکزی نیز رتبه مشتریان کاهش می یابد و از امسال نیز هر مشتری که بخواهد تسهیلات دریافت کند روند پرداخت اقساط در بانک مرکزی ثبت خواهد شد و سراسری امتیاز داده خواهد شد و کسی که اقساط عقب افتاده داشته باشد و رتبه آن پایین باشد و ریسک آن بالا باشد هیچ بانکی به او وام پرداخت نخواهد کرد

این مدیر شعب بانک مسکن ادامه داد: در سیستم بانک مرکزی نیز رتبه مشتریان کاهش می یابد و از امسال نیز هر مشتری که بخواهد تسهیلات دریافت کند روند پرداخت اقساط در بانک مرکزی ثبت خواهد شد و سراسری امتیاز داده خواهد شد و کسی که اقساط عقب افتاده داشته باشد و رتبه آن پایین باشد و ریسک آن بالا باشد هیچ بانکی به او وام پرداخت نخواهد کرد و شوخی بردار هم نخواهد بود.

وی افزود: پس سعی کنید در تاریخ مقرر اقساط را پرداخت کنید تا جدای از جریمه روزانه این موارد هم اضافه شده است. اما در مورد این مبلغ ۸۰۰ هزار تومانی که می فرمایید هر وامی یک جریمه روزانه دارد که طبق آن جریمه دریافت می شود. با قطعیت نمی توان گفت که این جریمه ۸۰۰ هزار تومان خواهد شد.

چندی پیش مسئول اداره حقوقی و اجرایی یکی از شعب بانک مسکن گفته بود که بانک مسکن به تازگی در تماس با مشتریانی که اقساط عقب افتاده دارند اعلام می‌کند که برای هر قسط عقب‌افتاده ۸۰۰ هزار تومان اجراییه صادر کرده؛ فرقی هم نمی‌کند مبلغ قسط چقدر باشد!

اگر ظرف ۲۴ ساعت از اعلام بانک مبنی بر صدور اجراییه، اقساط پرداخت شود،‌ هزینه اجراییه نیز حذف می‌شود! بنظر می‌رسد بیشتر از آنکه اقدام اخیر بانک مسکن تاثیری در کاهش مطالباتش داشته باشد جنگ اعصابی باشد برای مشتریان خُرد که اکثراً از قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند که اتفاقا طبق آمار جزء خوش حساب‌ترین مشتریان بانکی هستند.
هر چند آزادیان معاون حقوقی و وصول مطالبات بانک مسکن با تاکید بر اینکه این بانک با هر نوع هیجان در این خصوص که خارج از چارچوب و مقررات باشد برخورد خواهد کرد، تصریح کرد: نکته مهم این است که در خبر منتشر شده عنوان «اداره حقوقی و اجرایی بانک مسکن» به کار برده شده در حالی که در ساختار بانک مسکن به هیچ وجه چنین اداره و جایگاه شغلی وجود ندارد.
آزادیان با تاکید کرد بر اینکه هیچ بخشنامه و دستور العملی در بانک‌ مسکن در خصوص دریافت ۸۰۰ هزار تومان برای وصول مطالبات وجود ندارد و هیچ هزینه ای تحت این عنوان از هیچ مشتری‌ای دریافت نشده است اضافه کرد: اگر موردی مبنی بر تایید این ادعا وجود دارد بانک مسکن با حفظ تمامی مسوولیت‌ها پاسخگو خواهد بود.

هنوز انتقادات بسیاری مبنی بر غیرشرعی بودن هزینه دیرکرد و جریمه از سوی بانک‌ها وجود دارد و مشخص نیست که توجیه بانک مسکن برای صدور هزینه اجراییه چیست و با چه منطق و مجوزی اقدام به چنین کاری کرده است

نکته مهم اینجاست که هنوز انتقادات بسیاری مبنی بر غیرشرعی بودن هزینه دیرکرد و جریمه از سوی بانک‌ها وجود دارد و مشخص نیست که توجیه بانک مسکن برای صدور هزینه اجراییه چیست و با چه منطق و مجوزی اقدام به چنین کاری کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها