رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 592038

وزیر دادگستری ترکیه درباره احتمال توقف روند الحاق فنلاند و سوئد به ناتو هشدار داد

ساعت24-وزیر دادگستری ترکیه هشدار داد، در صورتی که فنلاند و سوئد متهمان تحت تعقیب را به ترکیه مسترد نکنند، روند عضویت آنها در ناتو متوقف خواهد شد.

html>

به گزارش ایسنا، روزنامه ملیت چاپ ترکیه به نقل از بکر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه نوشت: سوئد و فنلاند تا الان به درخواست‌های ترکیه برای استرداد متهمان تحت تعقیب عمل نکرده‌اند و در صورتی که به این درخواست‌ها پاسخ ندهند، روند عضویت‌شان در ناتو متوقف خواهد شد.

این روزنامه ترکیه‌ای در ادامه نیز به نقل از بوزداغ نوشت: تصمیم مثبت ترکیه در این خصوص به معنای آن نیست که روند الحاق سوئد و فنلاند به ناتو تمام شده است، بلکه تنها به معنی قصدی برای شروع این روند است و اگر شما به تعهداتی که در توافقنامه به ترکیه دادید، عمل کنید، ترکیه نیز به تعهدات خود عمل خواهد کرد. اگر شما به آنچه تعهد دادید عمل کنید، ما با عضویت شما موافقت خواهیم کرد و برعکس اگر عمل نکنید، این روند متوقف خواهد شد. تا این لحظه دولت‌های سوئد و فنلاند طبق انتظارات ترکیه، به درخواست‌های استرداد پاسخ نداده‌اند.

فنلاند و سوئد ۱۸ مه سال جاری میلادی به دنبال عملیات نظامی روسیه در اوکراین درخواست‌هایی را برای پیوستن به ناتو به دبیرکل این ائتلاف ارائه کردند.

در ابتدا ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو، آغاز روند بررسی این درخواست‌ها را متوقف کرد اما بعدها در تاریخ ۲۹ ژوئن سال جاری میلادی با سوئد و فنلاند یادداشت امنیتی را امضا کرد که در آن تمامی نگرانی‌های آنکارا در خصوص فعالیت‌های مخالفانش در این دو کشور لحاظ شده بود و این دو کشور متعهد شدند این مخالفان را به ترکیه تحویل دهند تا در مقابل ترکیه نیز با پیوستن این دو کشور اروپایی به ناتو مخالفت نکند.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها