رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 592182

بادامچیان: اصلاح طلبی مُرد و تمام شد/ دوره اصولگرایی مرسوم هم به پایان رسیده

ساعت24-قرن نو نوشت : دبیرکل حزب موتلفه می گوید؛ بنده ده سال پیش گفتم اصلاحات مُرد بسیاری به بنده حمله کردند. بنده هم گفتم این نظر من است نیازی به حمله کردن نیست. در واقع اصلاح طلبی جایگاهی ندارد.

html>

بیش از یک سال از عمر دولت ابراهیم رئیسی می‌گذرد اما نه این دولت و نه حامیان اصولگرایش نتوانسته‌اند پاسخگوی مطالبات و وعده‌هایی باشند که قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به مردم و رأی دهندگان خود داده بودند.

در این میان اما اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی بر این باور است که دولت در برخی جهات توانسته رضایت مردم را جلب کند. او در گفت و گو با قرن نو می‌گوید: طبیعی است که دولت در این یک سال نتواند زیربنا را بسازد.

این چهره اصولگرا بر این باور است که دولت در بحث سیاست خارجی موفق بوده و در ادامه ضمن بیان اما و اگرهایی عنوان کرد وقتی نتایج مذاکرات اعلام شود بسیاری از ذهنیت ها تغییر می‌کند.

مشروح گفت و گوی با اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی را می‌خوانید؛

آقای بادامچیان! در شرایط یکدست شدن نظام، چرا اصولگرایان و دولت اصولگرای دولت رییسی نتوانستند پاسخگوی مطالبات مردم باشند و موجبات رضایت آنها را فراهم کنند؟
اینکه گفته می‌شود دولت نتوانسته رضایت مردم را جلب کند بحثی کلی است مردم از برخی جهات کاملا راضی هستند. مردم از خدمات دولت در بحث کرونا رضایت دارند و آگاه به این موضوع هستند که دولت آقای رئیسی، وضعیت کرونا در کشور را کنترل کرد.

دولت رئیسی در مسائل اقتصادی موفق عمل نکرده زیرا ...
یقینا مردم از سیاست مستقل و مقتدرانه در سیاست خارجی راضی هستند اما اینکه دولت در مسائل اقتصادی نتوانسته موفق عمل کند به این دلیل است که دولت فقط یک سال است روی کار آمده و طبیعتا در این یک سال قادر نبود زیربنا را بسازد.

در شرایطی که آقای همتی رییس پیشین مرکزی، قیمت دلار را به ۳۰هزار تومان می‌رساند یقینا دولت بعدی نمی‌تواند به سادگی دلار ۳۰ هزار تومانی را به قیمت صحیح و متعادلش برساند چرا که این موضوع به یکباره ایجاد بحران می‌کند.

مسکن سازی در کشور شوخی بردار نیست
به عنوان مثال وقتی دولت قبلی، وضعیت مسکن را به شرایطی رسانده که خرید مسکن ابتدایی برای افراد محال شده است طبیعی است که دولت فعلی نمی‌تواند اقدام خاصی انجام دهد. مسکن‌سازی در کشور شوخی‌بردار نیست حداکثر توان ما در کشور برای ساخت مسکن حدود یک میلیون است.

مردم در این باره هم می‌دانند در نتیجه تمام تحرکات خارجی برای آبان قرمز و... در دولت قبلی به هیچ نتیجه‌ای منجر شد در این دولت همه نتیجه‌ای در برنخواهد داشت.

کمبودی در کشور نداریم اما گرانی داریم!
طی مدت ۱۰ روزه ماه محرم شاهد هیچ کمبودی نبودیم در مجموع ما کمبودی در کشور نداریم هرچند گرانی داریم. در واقع مهار گرانی نیازمند سیاست صحیح است بدین گونه که باید درآمد مردم را افزایش داد نه هزینه هایشان را.

دولت در اقدام شجاعانه گندم را دو برابر کرد چرا که کشاورز دچار مشکل است و برایش به صرفه نیست آن هم در شرایطی که وضعیت جهان مناسب نیست و جنگ اوکراین هم رخ داده است. منتهی نحوه اعلام آن متفاوت است بنده به آقایان این موضوع را گوشزد کردم که دولت باید اعلام کند هر کس در سال آینده گندم بکارد معادل قیمت روز به دولت گندم به فروش برساند دولت هم به آن ها جایزه کاشت گندم می دهد در نتیجه این موضوع موجب تشویق کشاورزان به کاشت گندم می شود و در نهایت گرانی‌هم ایجاد نمی شود اما زمانی که دولت اعلام کرد قیمت گندم را دوبرابر می کند این افزایش قیمت در قیمت سایر کالاها مثل ماکارونی و غیره نیز اثرگذار است.

دوگانگی بین اصولگرایان نمی بینم!
اصولگرایان تندرو در بحث برجام به دولت به ویژه امیرعبداللهیان حمله می کنند و به دنبال استیضاح او هستند علاوه بر این طیف دیگری از اصولگرایان به دولت این انتقاد را وارد می کنند که در رابطه با کابینه از بزرگان اصولگرا مشورت نگرفته است این دودستگی اصولگرایان در قبال دولت رییسی را چطور می بینید؟
بنده در این رابطه دوگانگی نمی بینم وقتی در کشور آزادی بیان وجود دارد در مسئله برجام هم طرفداران دولت اصلاح طلب معتقد بودند که برجام، لازم، ضروری و واجب برای همه چیز است

همچنین در مسئله FATF نیز همین باور را داشتند در مقابل مخالفان نیز هم حق اظهارنظر دارند. مرحوم آقای زارعی نماینده پیشین مجلس وقتی توافق برجام امضا شد می گفت دیدی چه خاکی بر سرمان شد، وقتی هم ترامپ از برجام خارج شد به آقای زارعی به مزاح گفتم یک نامه تشکرآمیز به ترامپ بنویس.(با خنده)

بنابراین نباید مانع اظهارات آزاد مرحوم زارعی می شدیم. بنابراین نباید مانع اظهارنظر آزاد افراد مبنی بر لازم و ضروری بودن برجام شد. در واقع وقتی این مسائل در جامعه مطرح می شود این پیام را به رهبری جامعه می رساند که چه سیاست صحیحی را در پیش بگیرد. بنابراین ضروری است تحمل خود را باید بالا ببریم تا نظرات مختلف مطرح شود.

تندروها هم باید نظر بدهند!
به هر حال تندروها هم نظر خود را باید مطرح کنند اگر کسی به اصطلاح تندرو است باید متعادل رفتار کند. باید به مردم اجازه داده شود اظهارنظر کنند و به آنها اعتماد شود. وقتی نتایج مذاکرات اعلام شود بسیاری از ذهنیت ها تغییر می‌کند.

اصلاح‌طلبی ۱۰ سال است که تمام شده است
پس به نتیجه مذاکره امیدوار و خوشبین هستید؟
نمی دانم. بحث امید و ناامیدی است. برجام برای بنده یک رویداد پایان یافته است. مسئله اصلاح طلبان و جریان اصلاح طلبی هم تمام شده هستند.

بر چه اساسی می گویید اصلاح طلبی تمام شده است؟
در واقع همان طور که جریان نهضت آزادی لیبرالی و جریان های چپ تمام شده است به این دلیل که دوره آنها گذشته است. بنده ده سال پیش گفتم اصلاحات مُرد بسیاری به بنده حمله کردند. بنده هم گفتم این نظر من است نیازی به حمله کردن نیست. در واقع اصلاح طلبی جایگاهی ندارد. اصلاح طلبان هیچ راهی ندارند برای اینکه یک تحول جدی در مسیر افکارشان ایجاد کنند و سیاست جدید در پیش بگیرند.

دوره اصولگرایی مرسوم هم به پایان رسیده است
اصولگرایان چطور؟
اصولگرایان هم همین وضعیت را دارند به بیان دیگر دوره اصولگرایی فعلی و مرسوم نیز به پایان رسیده است چرا که تحولات جهانی نیازمند سیاست جدید است. اگر عارف و عالِم به زمان نباشیم همه این اشتباهات بر سر ما فرو می ریزد. بنابراین باید آینده نگر باشیم و راه جدید را در پیش بگیریم.

اصولگرایان با رئیسی عهد برادری نبسته‌اند!


آقای بادامچیان! خط قرمز اصولگرایان برای حمایت از دولت آقای رییسی تا کجاست؟


تا زمانی که آقای رییسی برای نظام کار می کند ما هم از وی حمایت می کنیم. ما با هیچ شخصی عهد برادری نیستیم به همین دلیل از اقدامات مفیدی که انجام می شود حمایت می کنیم و در مقابل اقداماتی که مفید نیستند را مطرح می کنیم.

برای بسیاری تعجب برانگیز بود که وقتی بنده نظرم را در رابطه با وزیر صمت بیان کردم. رفاقت داریم اما به هر حال وزیر صمت توانایی حل مشکلات را ندارد.

ما نان و ماست‌مان را می‌خوریم، دل نمی‌خوریم!
بسیاری از اصولگراها از جمله شما از دولت رییسی دلخورید که چرا درباره کابینه از اصولگرایان به عنوان حامیان همسو با این دولت نظرخواهی نکرده است...

ما نون و ماست و پنیر مان را می خوریم دِل نمی خوریم که از کسی دلخور شوی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها