رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 592286

گفت وگوی  مهم رهبران آمریکا و اروپا درباره ایران

ساعت 24 - جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، یکشنبه شب بیست و یکم اوت، درگفتگو با رهبران سه کشور اروپایی امضاءکننده برجام (فرانسه، آلمان و بریتانیا) بر ضرورت محدود کردن فعالیت‌های بی ثبات کننده تهران در منطقه تاکید کرد.کاخ سفید با اعلام این خبر افزود که رهبران چهار کشور غربی (جو بایدن، امانوئل ماکرون، اولاف شولتس و بوریس جانسون) گفتگوهای مبسوطی درباره مسائل جهانی از جمله ایران انجام دادند. در این گفتگوها، رهبران روسیه و چین، که از امضاکنندگان برجام هستند، شرکت نداشتند.

گفت وکو
html>

در گفتگوهای رهبران چهار کشور غربی امضاکنندۀ برجام در خصوص مذاکرات جاری دربارۀ برنامۀ اتمی ایران و ضرورت تقویت پشتیبانی از متحدان خود در منطقۀ خاورمیانه تبادل‌نظر کردند. قرار است مشاور امنیت ملی اسرائیل، ایال هولاتا، نیز در هفتۀ جاری عازم آمریکا شود. در آخرین گفتگوی وی با همتای آمریکایی خود، جیک سالیوان، دولت واشنگتن به اسرائیل اطمینان داد که توافقی با ایران در دورنمای نزدیک صورت نخواهد گرفت و آمریکا قصد ندارد امتیازی به حکومت ایران بدهد.اگر چه شبکۀ تلویزیونی "سی ان ان" اعلام کرده که حکومت ایران از خواستۀ کلیدی خود در مذاکرات احیای برجام، یعنی خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی، صرف‌نظر کرده، اما، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در اظهاراتی جداگانه گفت که تهران از حقوق خود در مذاکرات جاری وین عقب نشینی نخواهد کرد.

شکست مذاکرات وین خطر یک جنگ منطقه‌ای را افزایش خواهد داد. اسرائیل گفته است که در صورت شکست مذاکرات وین برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی، به اقدام نظامی علیه ایران دست خواهد زد. حسین سلامی، فرماندۀ سپاه پاسداران، نیز تهدید کرده که علاوه بر گروه های فلسطینی حماس و جهاد اسلامی، حزب الله نیز قادر است با ده‌ها هزار موشک سراسر اسرائیل را آماج قرار دهد.همزمان با این رویدادها، رونن بار، رئیس "شین‌بت"، سازمان اطلاعات داخلی اسرائیل، برای ملاقات با همتای مصری خود عازم قاهره شده است و امارات متحد عربی خبر داد که برای کاستن از تنش های منطقه‌ای سفیر خود را به ایران بازمی گرداند. اسرائیل نیز انگیزۀ سفر رئیس "شین بت" به مصر را کاستن ازتنش های موجود در مناسبات دو کشور اعلام کرده است. مصر نقش میانجی را در مذاکرات اسرائیل با گروه های فلسطینی نوار غزه ایفاء می‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها