رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 592424

طغیان بی آبی: 300 شهر بزرگ وکوچک در تنش آبی

ساعت 24 - مصطفی عبدالهی درروزنامه خراسان نوشته است  :" سرجمع ا آمارها در گزارش ابتدای امسال وزارت نیرو نشان می دهد  ۳۰۰ شهر بزرگ و کوچک کشور، 13 هزار روستای بالای 20 خانوار و 15 هزار روستای زیر 20 خانوار، در تنش آبی هستند. تنش های آبی از غرب تا مرکز و شرق کشور را فراگرفته و بار دیگر صدها شهر و روستا دچار بحران شده است؛ وزیر نیرو انتظارات مردم برای تامین آب شرب را به حق می داند و از تسریع اجرای طرح آب رسانی در 31 استان خبر داده است" . گزارش وی را در ادامه می خوانید :

کم آبی
html>

پس از دو هفته بحرانی در شهرکرد، آن‌طور که دیروز، حیدری، استاندار چهارمحال و بختیاری اعلام کرد وضعیت آب شرب این شهر به حالت پایدار رسیده است؛ اما طبق گفته قدرت‌ا... حمزه‌شلمزاری نماینده چهارمحال و بختیاری به ایلنا، مشکل آب شرب این استان تنها ناشی از سیلاب اخیر و گل‌آلود شدن آب چشمه کوهرنگ نیست، بلکه هم‌اکنون 250 روستای این استان برای تامین آب آشامیدنی دچار مشکل هستند.

همدان؛ انتقال آب معدنی از شهرهای مجاور!

در همدان هم تنش آبی مشکل‌ساز شده و برنامه زمان‌بندی مدیریت فشار و توزیع آب به اجرا درآمده است. کاهش حجم ذخایر سد اکباتان دلیل این بحران اعلام و سبب شده شهر را برای توزیع آب به دو بخش الف و ب تقسیم کنند. کار به جایی رسیده که هلال احمر هم پای کار آمده است؛ به‌طوری که یک میلیون بطری آب آشامیدنی، ۲۰ هزار گالن ۲۰ لیتری و ۵ تانکر پنج هزار لیتری برای کاهش مشکل آب شرب مردم تامین شده است. البته این بحران در همدان، با همه تلخی‌هایش یک اتفاق خوب را هم رقم زد تا تکمیل ابرپروژه آب‌رسانی به این استان از سد تالوار کردستان، پس از 17 سال معطلی، سرعت بگیرد و طبق گفته‌ها، فاز نخست آن در شهریورماه امسال به بهره‌برداری برسد.

ارومیه، افت فشار و قطعی آب

کم آبی در ارومیه هم مشکل‌ساز شده و حتی موضوع به خطبه‌های نمازجمعه کشیده شده است. چهار روز قبل بود که حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در خطبه‌های نماز جمعه ارومیه اعلام کرد: «در برخی مناطق ارومیه، مدت‌هاست که آب شرب با قطعی یا افت فشار همراه است».

درد خوزستان درمان می شود؟

خوزستانی‌ها هم سال‌هاست با مشکل تامین آب شرب مواجه‌اند و تابستان سال گذشته، تلخ‌ترین تابستان آبی مردم این دیار بود. البته حالا قرار است با طرح آب‌رسانی غدیر این مشکل برای همیشه حل شود و با تکمیل آن طی سال‌های آینده، آب شرب سد دز، به 26 شهر و 1600 روستای این استان برسد. ابرپروژه آب‌رسانی غدیر از دو روز قبل وارد مرحله بهره‌برداری آزمایشی شده و 5 پمپ از 10 پمپ آن وارد مدار شده است.

وضعیت قرمز 12 شهر و 800 روستای کرمان

اما در نیمه شرقی کشور هم اوضاع آبی مردم خوب نیست. آن‌طور که ایرنا در 20 مرداد امسال گزارش داده، ۱۲ شهرستان و بیش از ۸۰۰ روستای استان کرمان در وضعیت قرمز آبی هستند و تنش آبی در استان به حدی رسیده است که به مناطق کوهستانی و پرآب این استان هم با تانکر آب‌رسانی می‌شود.

امید سیستان و بلوچستان به انتقال و حفاری ژرف

مردم سیستان و بلوچستان هم که سال‌هاست با انواع محرومیت‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، برای تامین آب شرب همچنان امیدوار به آینده‌اند. قرار است در قالب یک طرح جهادی، به 1751 روستای این استان آب‌رسانی شود که تاکنون به 81 روستا به طور کامل آب‌رسانی شده و طبق وعده‌ها، تا پایان امسال تعدادشان به 350 روستا خواهد رسید. هرچند که این طرح‌ها موقتی است و امید اصلی مردم این خطه به انتقال آب از دریای عمان، تکمیل پروژه‌های آب ژرف و تامین حقابه هیرمند است.

آب‌رسانی سیار به 401 روستای خراسان جنوبی

اهالی خطه جنوب خراسان هم مانند هم‌استانی‌های مجاورشان، در ماه‌های اوج مصرف آب، دچار تنش آبی می‌شوند و به همین دلیل در روزهای اخیر، طبق گفته حسین امامی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب این استان، تعداد روستاهای این استان که با تانکر به آن‌ها آبرسانی می‌شود به 401 روستا رسیده است.

وعده دولت برای پایان تنش

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور گفته «حل مشکل آب کشور، اولویت دولت سیزدهم است» و محرابیان وزیر نیرو هم همین دو روز قبل اعلام کرد: «در ۳۱ استان کشور برنامه‌های متعدد آب‌رسانی داریم که البته با تأمین اعتبارات سرعت آب‌رسانی به روستاها نیز تسریع شده است». محرابیان این را هم گفت که: «انتظارات مردم در زمینه تأمین آب شرب بهداشتی، انتظاراتی به‌حق است و ما در مجموعه دولت و وزارت نیرو تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این انتظار را تأمین کنیم».

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها