رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 592452

بورل:  اروپا موافق است اما آمریکا هنوز جواب نداده

ساعت 24-جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای گفت اکثر کشورهایی که در مذاکرات هسته‌ای با ایران حضور دارند، با پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام) موافق هستند بورل در مصاحبه ای با «ای تی‌وی» تلویزیون دولتی اسپانیا گفته است با وجود موافقت کشورهای دیگر اما او هنوز پاسخی از آمریکا دریافت نکرده است.ساعاتی پیش ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود واشنگتن از چشم‌پوشی ایران برخی خواسته‌هایش استقبال می‌کند اما «هنوز مسائلی باقیمانده که باید حل شود.»رسانه های آمریکایی به تازگی گزارش داده اند که آمریکا در حال مشورت با شرکای خود پیش از ارائه جواب درباره طرح آقای بورل و پاسخ رسمی ایران به آن است.

برجام
html>

بورل که به عنوان هماهنگ کننده میان ایران و آمریکا عمل می‌کند گفت ایران چند اصلاح و تعدیل در پیشنهاد اتحادیه اروپا درخواست کرده است. جزئیات درخواست‌های ایران علنی نشده است.آقای بورل روز دوشنبه گفته بود که پاسخ تهران را «معقول» می‌داند.ایران هفته گذشته پس از جلسه فوق العاده شورای عالی امنیت ملی به ریاست ابراهیم رئیسی، پاسخ رسمی خود به طرح پیشنهادی جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای احیای برجام را داده و می گوید انتظار دارد تا به زودی پاسخ متقابل دریافت کند.

آقای بورل پیش از این گفته بود این طرح «بهترین توافق ممکن» برای احیای برجام است. گفته شده که در این طرح برخی از تحریم های مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برداشته شده اما این نهاد به خواسته ایالات متحده همچنان در فهرست گروه های تروریستی خارجی آمریکا در کنار گروه هایی همچون القاعده باقی می ماند.ایران در زمان اعلام رسمی پاسخ خود گفته بود طرح پیشنهادی آقای بورل حاوی نکات مثبتی بوده اما دربرگیرنده تمامی ملاحظات تهران نیست.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران به تازگی گفته که یکی از موضوعات باقی مانده مساله تضمین است. ایران می خواهد که آمریکا تضمین کند در صورت احیای برجام دولت های بعدی از آن خارج نخواهند داشت.دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا در بهار ۱۳۹۸ از توافق برجام خارج شد و همه تحریم های رفع شده اتمی را دوباره علیه جمهوری اسلامی ایران به اجرا گذاشت. آقای ترامپ مدتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هم وارد فهرست گروه های تروریستی ایالات متحده کرد.مذاکرات برای بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات خود در برجام پس از آغاز دوره ریاست جمهوری جو بایدن آغاز شد.نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه غیرعلنی هفته گذشته، در جریان جزئیات مذاکرات احیای برجام قرار گرفتند.

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است «در مسیر توافق هستیم اما هنوز به توافق نرسیدیم هر چند فاصله چندانی نداریم، ولی اگر اراده جدی وجود داشته باشد خیلی سریع این اتفاق را شاهدیم.»

به غیر از نمایندگان مجلس، هیات درگیر در مذاکرات اتمی ایران در روزهای اخیر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را هم از جزئیات مذاکرات مطلع کرده است.آیت الله علی خامنه ای سال گذشته شرط گذاشته بود که برای احیای برجام، آمریکا باید «تضمین» بدهد که در آن می‌ماند و رفع تحریم ها هم به صورت «یکجا» انجام شود سپس ایران فرصت داشته باشد آن را «راستی آزمایی» کند.آقای خامنه ای شرط دیگری هم گذاشته بود که ابتدا آمریکا باید تعهدات خود را انجام دهد و ایران پس از بررسی اقدامات آمریکا، اجرای تعهدات خود را از سربگیرد.ایران می خواهد پرونده‌اش در آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد سه مرکز آلوده به اورانیوم که از قبل به آژانس اعلام نشده بود، پیش از توافق احتمالی اتمی بسته شود.آژانس می‌گوید بسته شدن این پرونده در صلاحیت این نهاد است و نباید در توافق سیاسی احتمالی، مورد مصالحه قرار گیرد. همزمان گزارش‌های تایید نشده رسانه‌های غربی حاکی از آن است که در طرح جورپ بورل برای توافق، بسته شدن این پرونده در صورت همکاری ایران با آژانس پیش بینی شده است.در حال حاضر ایران بخش‌های کلیدی برجام را اجرا نمی‌کند و ضمن محدود کردن بازرسی‌های آژانس، برنامه اتمی خود را با شتاب پیش می‌برد. جمهوری اسلامی ایران می‌گوید این سیاست واکنشی است به خروج آمریکا از برجام که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ انجام شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها