رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 592902

حقوق فراموش‌ شده بازنشستگان مخابرات

ساعت 24 -از اواخر سال گذشته بازنشستگان مخابرات ایران از شهرهای مختلف و به صورت دوره‌ای مقابل سازمان مخابرات جمع شدند تا اعتراض خود را به گوش مسوولان برسانند. اما به نتیجه مطلوبی نرسیدند. طبق گفته بازنشستگان مخابرات در سال ۸۵ هیات وزیران مصوبه‌ای را تصویب کرد که مطابق با بند ۶ آن مقرر شد کلیه تعهدات شرکت مخابرات به کارکنان، اعم از حقوق، مزایا، بیمه، بازنشستگی و سایر تعهدات کماکان محفوظ و در تعهد شرکت باشد.

مخابرات
html>

بر این اساس هیات‌مدیره وقت شرکت مخابرات ایران در مرداد ۱۳۸۹ آیین‌نامه‌ای تصویب کرد و به تایید اداره کار رساند. مطابق این آیین‌نامه تداوم پرداخت تمامی مزایای رفاهی، استخدامی و همه موارد مربوط به شاغلان و بازنشستگان در آن مطرح و به صورت شفاف بیان شد.مدتی این آیین‌نامه به صورت ناقص اجرا شد و مخابرات در پرداخت خواروبار ماهیانه، امکانات رفاهی، پرداخت‌های روز کارگر و اعیاد و… به بازنشستگان کوتاهی می‌کرد. تا اینکه در سال ۱۳۹۴ با بالا رفتن آگاهی نسبت به آیین‌نامه، شکایات بسیاری به ادارات کار شد و با محکومیت شرکت، تا اواخر سال ۹۵ و ۹۶ شرکت مخابرات ایران به لحاظ تعداد شکایات در رتبه اول شرکت‌ها و سازمان‌های تحت پوشش قانون کار قرار گرفت. اجرای ناقص آیین‌نامه و شکایت به محاکم ادارات کار همچنان ادامه داشت و کار به دیوان عدالت اداری نیز رسید.در سال ۱۳۹۶ مدیرعامل جدید شرکت مخابرات، قول پیگیری موضوع را داد و در مهر ماه ۹۷ آیین‌نامه پذیرفته و خواروبار از آبان ماه متناسب با ۵۵ درصد حقوق اداره کار پرداخت شد. در خصوص بدهی سال‌های قبل نیز قرار شد پرداخت به صورت اقساط و با تامین بودجه انجام شود که طی این سال‌ها مبالغی به صورت پراکنده پرداخت شد. در سال ۱۳۹۹ بار دیگر مدیریت مخابرات تغییر کرد. پرداخت مبلغ خواروبار بر اساس آیین‌نامه در سال‌های ۹۸ و ۹۹ انجام شد و تا دی‌ماه ۱۴۰۰ هم ادامه پیدا کرد. ولی از دی ماه سال ۱۴۰۰ هیچ پرداختی صورت نگرفته و بازنشستگان از وضعیت موجود رضایت ندارند.

ظلم بسیاری به ما شده است

در همین خصوص رحیم صمیمی فعال بازنشسته مخابرات به «جهان‌صنعت» گفت: طبق آیین‌نامه‌ استخدامی و پرسنلی که سال ۸۹ ویرایش شده و به تصویب رسیده، گذر از بخش دولتی به بخش خصوصی باید صورت می‌گرفت. این آیین‌نامه سال ۸۵ نوشته شده و سال ۸۹ بر اساس این آیین‌نامه، شرکت مخابرات به بخش خصوصی انتقال یافته است. همچنین طبق این آیین‌نامه مقرر شد کلیه تعهدات شرکت مخابرات به کارکنان، اعم از حقوق، مزایا، بیمه، بازنشستگی و سایر تعهدات کماکان محفوظ و در تعهد شرکت باشد. او ادامه داد: ما هیچ دخالتی در تصویب این آیین‌نامه نداشتیم. با این حال زمانی که به بخش خصوصی انتقال یافتیم تمام این امتیازها برای بازنشستگان حذف شده است.

متاسفانه در شرایطی هستیم که زندگی برای ما سخت شده و هیچ امکانات و امتیازاتی را برای ما قائل نشدند و ظلم بسیاری به ما شده است. این فعال بازنشسته ادامه داد: مدتی این آیین‌نامه به صورت ناقص اجرا شد و مخابرات در پرداخت خواروبار ماهیانه، امکانات رفاهی به بازنشستگان کوتاهی می‌کرد و تا قبل از دولت سیزدهم با تجمع و اعتراضاتی که به وضع موجود داشتیم بخش کمی از حق و حقوقمان را دریافت کردیم، ولی از زمانی که دولت جدید آمده تقریبا هیچ نگاهی به ما نشده و به طور کامل فراموش شده‌ایم.

حق و حقوق‌ها طبق قانون باید پرداخت شود

در ادامه دکتر یوسف مرتضایی عضو شورای هماهنگی کانون‌های بازنشستگی مخابرات کشور به «جهان‌صنعت» گفت: سیاست‌های اصل ۴۴ بر مبنای نظر مقام معظم رهبری برای اینکه عدالت اجتماعی و توسعه اقتصادی به وجود آید، دایر شده است. با توجه به ماده ۷۶ قانون اساسی کشور، هر اصلی که افتتاح می‌شود باید خودش را با قانون اساسی کشور تطبیق دهد. وی ادامه داد: وقتی قانون جدیدی تصویب می‌شود یا باید تمام ساختارهای قانون کشور به هم بریزد یا اینکه اختیاراتی در بعضی از موارد صورت گیرد که به این مفهوم است که اگر قرار باشد رفاهیات بر مبنای قانون کار ایجاد شود، این اختیاریه کارفرما است. یعنی کارفرما می‌گوید طبق قانون تجارت من سودی ندارم و چون این سود را ندارم نمی‌توانم موارد اضافه‌ای که در قانون کار آمده است را پرداخت کنم. اما وقتی اصلی تصویب می‌شود و شرکت‌هایی که ماهیت دولتی دارند و پرسنل آنها حق و حقوقی را بر مبنای قوانین دولتی دریافت می‌کردند باید همچنان ادامه یابد و پرداخت شود.

دست بازنشستگان مخابرات به جایی بند نیست

همچنین علیرضا خیاط‌کهنویی فعال بازنشسته مخابرات به «جهان‌صنعت» گفت: افرادی که در آن زمان به استخدام شرکت مخابرات درمی‌آمدند حق انتخاب داشتند و می‌توانستند دو نوع بیمه را انتخاب کنند. این دو نوع هم بیمه تامین اجتماعی و هم صندوق بازنشستگی کشوری بود. از این تعداد ۱۱ هزار نفر صندوق بازنشستگی کشوری و ۳۸ هزار نفر مابقی بیمه تامین اجتماعی را انتخاب کردند. این فعال بازنشسته در ادامه افزود: یک قانونی در دریافتی‌های پرسنلی وجود دارد که طبق این قانون حق و حقوقی را که حتی مصوبه‌ای هم نداشته باشد و کارفرما به صورت مداوم در طول دو سال آن را پرداخت کرده باشد، به عرف کارگاهی معروف می‌شود. با این حال نه تنها این عرف کارگاهی را زیرپا گذاشتند بلکه پرداختی‌های ما که بر اساس مصوبه به تصویب رسیده است، پرداخت نمی‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین برای پرداختی‌های رفاهیات و خواروبار در مجلس از وزیر ارتباطات خواسته شده که شما به عنوان ناظر مجموعه مخابرات باید پاسخگو باشید که چرا تعهدات راجع به بازنشستگان عملی نمی‌شود. آقای زارع‌پور گفته بودند که درآمد ما پایین است و راهکاری را که ارائه داده بودند، افزایش تعرفه‌ها از مشترکین بود. این افزایش تعرفه‌ها هم چندین بار اتفاق افتاد ولی باز هم به تعهدی که داشتند عمل نشده و پرداختی صورت نگرفته است. وی در پایان گفت: متاسفانه دست بازنشسته به جایی بند نیست. به هر حال شرکت مخابرات از طرق مختلف درآمد کسب می‌کند اما همواره به این بهانه که درآمدش پایین است از حقوق کارگران و بازنشستگان کسر می‌کند.

روزنامه جهان صنعت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها