رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 593643

لیز تراس ؛ نخست وزیر بریتانیا

ساعت 24 - لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا در انتخابات رهبری حزب محافظه‌کار پیروز شد تا به عنوان نخست وزیر بریتانیا جانشین بوریس جانسون شود.جانشین آقای جانسون را حدود ۱۷۰ هزار نفر از اعضای حزب محافظه کار بریتانیا انتخاب کردند.نخست وزیر جدید وارث اقتصادی خواهد بود که تورم آن به بالاترین حد خود در ۴۰ سال گذشته رسیده است. بخش‌های صنعتی به طور فزاینده ای خوش بین هستند که نخست وزیر جدید از طرح هایی حمایت کند که جلوی افزایش حداکثر قیمت گاز و برق را که هر سه ماه یک بار تعیین می شود، بگیرد.

لیز
html>

نخست وزیر جدید بریتانیا فردا (سه‌شنبه شش سپتامبر) برای تنفیذ حکمش به کاخ بالمورال، اقامتگاه ملکه بریتانیا در اسکاتلند می‌رود و انتظار می‌رود پس از مراسم تنفیذ، اولین نطق خود را ایراد کند. این اولین بار است که ملکه الیزابت حکم نخست وزیر را در جایی جز کاخ باکینگهام تنفیذ می‌کند.خانم تراس پس از مارگارت تاچر و ترزا می، سومین نخست وزیر زن و پنجاه و ششمین نخست وزیر بریتانیا می‌شود.خانم تراس در سخنانی کوتاه پس از اعلام نامش از بوریس جانسون به خاطر ایستادگی در مقابل ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ، خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) و شکست جرمی کوربین، رهبر سابق حزب کارگر و اجرای برنامه واکسیناسیون کرونا تشکر کرد.

لیز تراس

مری الیزابت تراس در سال ۱۹۷۵ در آکسفورد به دنیا آمد. او، پدرش را استاد ریاضیات و مادرش را یک پرستار و «چپ‌گرا» توصیف کرده است.مادرش وقتی دختر جوانی بود، در اعتراضات «کارزار خلع سلاح هسته‌ای» شرکت کرد، سازمانی که شدیدا با تصمیم دولت تاچر برای اجازه نصب کلاهک‌های هسته‌ای ایالات متحده آمریکا در پایگاه نیروی هوایی سلطنتی «گرین‌هام کامن» (RAF Greenham Common) در غرب لندن مخالف بود.خانم تراس اما در سن هفت سالگی، نقش مارگارت تاچر، نخست‌وزیر پیشین، را در انتخابات نمایشی مدرسه بازی کرد. هرچند برخلاف خانم تاچر که در سال ۱۹۸۳ اکثریت زیادی را همراه خود کرد، خانم تراس نتوانست چنین موفقیتی دست یابد.خانم تراس به یاد می‌آورد: «از فرصت استفاده کردم و در تجمعات سخنرانی صمیمانه‌ای کردم اما هیچ رایی نیاوردم. حتی خودم به خود هم رای ندادم.»حالا سی و نه سال از آن موضوع گذشته و خانم تراس از فرصت استفاده کرده تا واقعا با پیروی از تاچر که به‌عنوان بانوی آهنین بریتانیا شهرت دارد، رهبر حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر شود.

خط خاکستری

سن: ۴۷

محل تولد: آکسفورد

محل سکونت: لندن و نورفولک

تحصیلات: مدرسه راندهای در لیدز، دانشگاه آکسفورد

خانواده: ازدواج با هیو اولری، حسابدار. دو دختر نوجوان دارد

حوزه پارلمانی: ساث‌وست نورفولک

او در هشت سال گذشته وزیر کشاورزی، وزیر دادگستری، قائم‌مقام وزیر دارایی و وزیر تجارت بین‌المللی بوده است.خانم تراس، که پیش از همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ طرفدار ماندن در اتحادیه اروپا بود، پس از رفراندوم به یکی از سرسخت‌ترین حامیان خروج از این بلوک تجاری تبدیل شد و در ماه‌های اخیر لایحه‌ای را به مجلس برده که به دولت اجازه می‌دهد بخش‌هایی از توافق خروج از اتحادیه اروپا را نقض کند.مواضع راستگرایانه‌اش او را به یکی از شخصیت‌های محبوب بدنه حزب محافظه‌کار تبدیل کرده است. ولی گاه‌گداری حرف‌ها و سخنرانی‌هایش (از جمله صحبت‌هایش درباره واردات پنیر در کنفرانس سالانه حزب در سال ۲۰۱۴) دستمایه طنز شده است.لیز تراس که در چهار دور اول رأی‌گیری پس از ریشی سوناک و پنی موردانت در مقام سوم قرار داشت، در پنجمین دور از موردنت پیشی گرفت و رقیب سوناک در رأی‌گیری نهایی از کل اعضای حزب شد.

ریشی سوناک

ریشی سوناک در سال ۱۹۸۰ در ساوت‌همپتون به‌دنیا آمد. پدرش پزشک عمومی بود و مادرش داروخانه خود را اداره می‌کرد.الدین آقای سوناک از شرق آفریقا به بریتانیا آمدند و هر دو اصالتاً هندی هستند.آقای ریشی در مدرسه خصوصی «وینچستر کالج» تحصیل کرد و برای ادامه تحصیل در فلسفه، سیاست و اقتصاد به دانشگاه آکسفورد رفت.او با آکشاتا مورتی، دختر نارایان مورتی، میلیاردر هندی و بنیانگذار شرکت بزرگ «اینفوسیس» که خدمات آی‌تی ارائه می‌دهد، ازدواج کرد.یکی از حواشی جنجال‌برانگیز درباره آقای ریشی، ثروت خانوادگی اوست که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. تصور می‌شود او یکی از ثروتمندترین اعضای پارلمان است اما او دربارمیزان ثروتش علنا اظهار نظری نکرده است.اما گفته می‌شود همسر او، سهامی به ارزش تخمینی ۷۰۰ میلیون پوند در شرکت پدرش دارد. وضعیت مالیاتی همسر آقای ریشی یکی از جنجال‌های رسانه‌ای و سیاسی شد.آقای ریشی از سال ۲۰۱۵ نماینده حزب محافظه‌کار از منطقه ریچموند در یورکشایر بوده است. او وزیر جوان دولت «ترزا می» بود و سپس در دولت بوریس جانسون وزیر دارایی شد.

خط خاکستری

سن: ۴۲

محل تولد: ساوت‌همپتون محل سکونت: لندن و یورکشایر

تحصیلات: کالج وینچستر، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه استنفورد

خانواده: ازدواج با آکشاتا مورتی، بازرگان. دو دختر دارد

حوزه پارلمانی: ریچموند (یورکشایر)

خط خاکستری

ریشی سوناک دومین عضو کابینه بوریس جانسون بود که با استعفایش، زلزله‌ای سیاسی را رقم زد که در کمتر از ۴۸ ساعت به کناره‌گیری آقای جانسون منجر شد.

سوناک هفت سال پیش برای اولین بار وارد مجلس بریتانیا شد.در رفراندوم برگزیت طرفدار خروج از اتحادیه اروپا بود و فوریه ۲۰۲۰ آقای جانسون با انتخاب او به عنوان وزیر دارایی به جای ساجد جاوید، خیلی‌ها را غافلگیر کرد.بیشتر دوران زمامداری او در خزانه‌داری تحت‌الشعاع همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ قرار گرفت.کمک‌های نقدی «سخاوتمندانه» دولت به مردم و کسب‌وکارها، او را در آن دوران به محبوب‌ترین سیاستمدار بریتانیا تبدیل کرده بود و بسیاری او را بخت اصلی جانشینی بوریس جانسون می‌دانستند.ولی تصمیم‌هایش برای افزایش مالیات‌ها در یک سال اخیر، او را با انتقاد زیادی در داخل حزب محافظه‌کار مواجه کرده است.پلیس لندن او را هم، در کنار بوریس جانسون، به جرم نقض قوانین محدودیت‌های کرونا جریمه کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها