رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 593662

رویارویی جبهه پایداری و سایر اصولگرایان در ماجرای حاشیه‌های وزارت راه و شهرسازی

ساعت24-اعتماد نوشت:تنها ساعاتی پس از توضیحات دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی در خصوص دستگیری یکی از مشاوران ارشد وزرات راه و شهرسازی و انتقاداتی که در بند چهارم این اطلاعیه در خصوص عدم اطلاع‌رسانی مناسب و شفاف‌سازی بحث از سوی مسوولان و متولیان مطرح شده بود، سرانجام وزیر راه و شهرسازی که طی هفته گذشته ترجیح داده بود به جای پاسخگویی روشن به ابهامات، سیاست «سکوت» پیشه کند، لب به سخن گشود و در قالب اطلاعیه‌ای نسبت به ابعاد و زوایای گوناگون این رخداد تلخ توضیحاتی را ارایه کرد؛ توضیحاتی که هرچند گِرهی از هزار توی پیچیده این پرونده باز نکرد، اما حداقل بخشی از سکوت سنگین مرتبط با این رخداد تلخ را شکست.

html>

اما در زیر پوست اخبار مرتبط با دستگیری مشاور ارشد وزیر راه و شهرسازی، ماجراهایی جریان دارد که شاید اطلاعات چندانی از آن در دسترس عموم نباشد. برخی از تحلیلگران امور سیاسی معتقدند که این حوادث تبعات انشقاقی است که میان اصولگرایان بعد از انتخابات سال1400 شکل گرفته است. ترکش‌های رویارویی تمام‌قدی که طی یک سال گذشته میان طیف‌های موثر جناح راست بر سر قدرت افزون‌تر شکل گرفته است، این روزها زخم‌های تازه‌ای می‌آفریند. مواجهه‌ای میان اصولگرایان که اوج آن در جریان رسوایی «سیسمونی گیت» نمایان شد و پس از آن در برهه‌های گوناگون به شکل و شمایل مختلف بروز و ظهور پیدا می‌کند.

بعد از ماجرای سیسمونی گیت، طرفداران قالیباف در جریان طرح صیانت تلاش کردند قدرت خود را بر حریف دیکته سازند و امکان تاثیرگذاری در حوزه ارتباطات را از رقیب بگیرند. راه‌اندازی یا توقف پروژه استیضاح وزرا دیگر ابزاری است که نواصولگرایان با استفاده از آن به دنبال مشکل‌تراشی برای تحرکات جبهه پایداری هستند. اما برای پرده‌برداری از نمایشنامه سیاسی اخیر این دو طیف، قبل از هر چیز باید با بازیگران اصلی آن آشنا شویم. سپس با گردآوری داده‌های اطلاعاتی مستند، قطعات پنهان پازل را کنار هم قرار دهیم تا در نهایت تصویر واقعی برآمده از تحلیل نمایان شود.

جدا از رستم قاسمی و مشاور ارشدش که بر اساس اعلام خبرگزاری‌ها توسط نهادهای نظارتی دستگیر شده، یکی از نمایندگان مجلس که با استفاده از فضای مجازی و گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها، اطلاعات دست اولی در خصوص ابعاد گوناگون این پرونده ارایه می‌کند، «اردشیر مطهری» نماینده گرمسار در مجلس و یکی از چهره‌های نزدیک به قالیباف است؛ نماینده‌ای که در ماجرای سیسمونی گیت در کنار چهره‌هایی چون توانگر (تهران)، محمد رشیدی (کرمانشاه)، علیزاده (سپیدان) و... از قالیباف دفاع کردند و خواستار برخورد با کسانی شدند که با هدف کسب قدرت بیشتر، برای رییس مجلس حاشیه‌سازی می‌کنند. پس از ماجرای سیسمونی گیت بود که رویارویی اعضای جبهه پایداری و نواصولگرایان اوج گرفت و ابعاد و زوایای وسیعی پیدا کرد.

هر از گاهی هم هرکدام از این طیف‌ها با تکیه بر مناسبات ارتباطی و نفوذی که دارند تلاش می‌کنند، ضربه‌ای به طرف مقابل وارد سازند. 25مردادماه بود که خبرگزاری فارس به عنوان یکی از رسانه‌هایی که در کنار صدا و سیما، جریان رسانه‌ای جبهه پایداری را ساماندهی می‌کنند از محکومیت 2ساله اردشیر مطهری خبر داد. حکمی که به دلیل نقش‌آفرینی مطهری در کانال حساب‌کشی صادر شده بود و پرده دیگری از تقابل دو طیف اصولگرا را هویدا می‌کرد. براساس اعلام فارس، مطهری در این کانال تلگرامی با ارایه اطلاعات محرمانه تلاش می‌کرد تا ضربات جدی بر بدنه اصولگرایی و جریان انقلاب (جبهه پایداری؟) وارد سازد. بعد از انتشار خبر فارس بود که مطهری به خبرگزاری تسنیم (به عنوان بازوی رسانه‌ای نو اصولگرایان) اعلام کرد: «هیچ محکومیت تعزیری برای من صادر نشده. حبس تعلیقی اثر موثری ندارد. همین حکم نیز در دیوان عالی در حال بررسی است.»

برجام، طرح صیانت و استیضاح وزرا
ماجرای طرح صیانت و استیضاح وزرا، حوزه‌های دیگری است که این دو طیف اصولگرا بر آنها رویارویی‌های جدی با هم داشتند. در شرایطی که جبهه پایداری تلاش می‌کرد طرح صیانت را به ثمر نشانده و از مواهب ارتباطی و اطلاعاتی آن در انتخابات مجلس 1401 و انتخابات ریاست‌جمهوری 1404بهره‌مند شود؛ نواصولگرایان با استفاده از ظرفیت مخالفت‌های مرکز پژوهش‌های مجلس بهره برده و طرح صیانت را از دستور کار مجلس خارج ساختند. در واکنش به رفتارهای سیاسی مرکز پژوهش‌ها درباره طرح صیانت، علی خضریان یکی از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری اعلام کرد: «باید تاکید شود اتکای به ادبیات غیرکارشناسی و غلبه رادیکالیسم، منجر به به‌حاشیه‌رفتن سیاست‌ورزی عاقلانه برای تصویب قوانین موثر و کارآمد می‌شود.» واکنش‌هایی که از سوی سایر اعضای جبهه پایداری مانند بیژن نوباوه، پژمانفر، نبویان و...نیز تکرار شد.
قدرت‌نمایی نواصولگرایان اما به همین جا ختم نشد و در ماجرای استیضاح وزرا نیز لیدر و اعضای این طیف بارها تلاش‌های رقیب را بی‌اثر ساختند. برجام حوزه دیگری است که به نظر می‌رسد، تفاوت‌های چشمگیری میان اعضای جبهه پایداری و نواصولگرایان بر سر آن وجود دارد. این روزها چهره‌های برجسته پایداری از آن انتقاد و نواصولگرایان از پایان تحریم‌ها دفاع می‌کنند.

دفاع در برابر اتهامات
به اعتقاد برخی تحلیلگران ماجرای وزارت راه و شهرسازی در بطن چنین تحولاتی است که شکل گرفته است. تک‌ها و پاتک‌هایی که هر کدام از این طیف‌ها به هم می‌زنند تا خود را به عنوان طیف اصلی محافظه‌کار در اتمسفر سیاسی کشور تثبیت سازند. نزدیکی مشاور ارشد وزیر به اعضای جبهه پایداری و اخبار دسته اولی که توسط اردشیر مطهری در این خصوص منتشر می‌شود، بیانگر این واقعیت عریان است که انشقاق اصولگرایان در عالی‌ترین سطوح جریان دارد و به زودی به مرحله رویارویی نهایی خواهد رسید. در این میان نواصولگرایان با توجه به رفتاری که جبهه پایداری با اصولگران سنتی، مانند احمد توکلی، باهنر و حتی قالیباف در ماجرای سیسمونی گیت داشته‌اند به خوبی می‌دانند که خالی کردن میدان به نفع رقیب به معنای پایان فعالیت‌های سیاسی آنان خواهد بود. بنابراین با همه ابزار و امکانات خود در برابر حریف ایستادگی می‌کنند تا جایگاه خود را در طیف اصولگرا تقویت کرده و قلمروی خود را وسعت بخشند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها