رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 593699

دلار همچنان آقای اقتصاد ایران است

ساعت 24 - دلار یک پول پرقدرت جهانی است که رهبران دیکتاتور روسیه وچین تا رهبران آزادیخواه ژاپن و استرالیا و از شرق تا غرب جهان و رهبران همه احزاب و گروههای سیاسی و رهبران اجتماعی ، مردم عادی و فعالان اقتصادی سراسر دنیا آرزو دارند هر چه بیشتر از آن را در اختیار داشته باشند. دلار ارزی نیرومند است که در هرکوره دهاتی از کنیا تا لهستان و ایران آن را با علاقه خریداری می کنند چون خوب می دانند بهترین وقوی ترین نیرو برای پس انداز آنه است.

دلار
html>

در ایران نیز به رغم اینکه مدیران اداره کننده سیاسی و اقتصادی به آمریکا ناسزا می گویند اما در گفت وگوهای روزمره ناگزیرند محاسبه های خود را به دلار به اطلاع افکارعمومی برسانند. به طور مثال وزیر نفت با غرور تمام مدعی شده است با یک شرکت روس 40 میلیارد دلار تفاهم امضا کرده است یا رییس دولت سیزدهم می گوید ارزش سرمایه های خارجی در این ماهها 5 میلیارد دلار شده است. بدون جون وچرا یکی از خبرهای بسیار با اهمیت برای شهروندان ایرانی تحولات قیمتی دلار و نرخ تبدیل آن به تومان است و شهروندان این نرخ را نبض اقتصاد و نیز فانوس راه می دانند و زندگی وکسب وکار خود را با این نرخ تنظیم می کنند و تاجایی که بتوانند حتی اگر شده هزار دلار در خانه نگه می دارند. واقعیت تلخ این است که دلار آقای اقتصاد ایران است و تاروزی که این وضعیت ادامه یابد نمی توان سخن از پیروزی گفت. با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد ایران ، قیمت کالاها از نخود لوبیا گرفته تا ماست وشیر و برنج و اتومبیل و یخچال و کیف وکتاب مدرسه و کفش ولباس شهروندان جابه جا می شوند. بر اساس یک نظریه دراقتصاد که قیمت ها دربالاچسبندگی دارند و به آسانی کاهش نمی یابند افزایش قیمت دلار ، قیمت ها بالا می روند و زندگی ایرانیان همچنان سخت شده است. یکی از دلایل بالا و پایین شدن نرخ تبدیل دلار به قیمت ها

اختلافات هسته‌ای ایران ایران با آمریکا و تحریم است. تحریم ها راه را برای پرش دلار از 1000 هزارتومان تا 33 هزارتومان در یک دهه هموار کرده است و الان نیزهر دلار تا 30 هزار تومان خرید وفروش می شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که دلار از شروع معاملات هفته جاری در دو جهت متفاوت حرکت کرده است. در حالی که در دو روز ابتدایی هفته این ارز خارجی توانست به کانال قیمتی ۳۰ هزار تومانی نفوذ کند اما دیروز از صعود بیشتر بازماند و در مرز روانی ۳۰ هزار تومان متوقف شد. فعالان بازار ارز بر این باورند که ابهام در روند مذاکرات و تزریق ناامیدی به فضای معاملات ارزی می‌تواند سکوی پرتاب دلار در هفته‌های پیش‌رو باشد. با این حال رفتار محتاطانه معامله‌گران در بازار اجازه جهش شدید قیمت دلار را نمی‌دهد. کارشناسان معتقدند که تحولات سیاسی تنها در کوتاه‌مدت و به صورت مقطعی می‌تواند بر روند بازار ارز اثرگذار باشد و آنچه در بلندمدت جهت قیمت ارز را تعیین می‌کند وضعیت کلی اقتصاد است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد دلار از ابتدای معاملات هفته جاری آرایش صعودی به خود گرفته و راه نفوذ خود به کانال قیمتی ۳۰ هزار تومانی را باز کرده است. هرچند اندازه رشد دلار در چند روز اخیر چندان زیاد نبوده اما ورود دوباره دلار به نرخ‌های بالای ۳۰ هزار تومان می‌تواند نشان‌دهنده تزریق اخبار ناامیدکننده از برجام به بازار ارز باشد. هرچند روز گذشته دلار اندکی عقب‌نشینی کرد و برای ساعاتی توانست در کانال ۲۹ هزار تومانی مستقر شود اما در نهایت در مرز روانی ۳۰ هزار تومانی به کار خود پایان داد. به نظر می‌رسد فضای بلاتکلیفی برجام معامله‌گران را محتاط‌تر از گذشته کرده است. برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که اگر دلار بتواند در نرخ‌های بالای ۳۰ هزار تومانی تثبیت شود احتمال صعود دلار تا محدوده ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان هم وجود خواهد داشت. با این حال رفت و برگشت دلار بین دو کانال قیمتی ۲۹ و ۳۰ هزار تومانی می‌تواند روند تغییرات ارز در بازار را تغییر دهد. با همه اینها حتی اگر خبرهای مثبتی از مذاکرات به گوش برسد و توافق هم حاصل شود، ریزش قیمت دلار تنها مقطعی خواهد بود. انتظار تداوم روند کاهشی قیمت دلار در بلندمدت تنها با انجام اصلاحات اقتصادی و مهار رشد نقدینگی و تورم ممکن خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها