رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 593866

چرا ورود زنان به ورزشگاهها در دولتهای قبل صدای "وااا اسلاما" را از طرف اصولگرایان بلند کرد ،اما در دولت رئیسی سکوت برقرار شد؟

ساعت24-«چرا با دولت‌ها برخورد دوگانه صورت می‌گیرد؟» این پرسش که هرچند دیروز از سوی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خطاب به دولت رییسی در خصوص موضوع ورود بانوان به استادیوم‌ها طرح شده، اما در بطن آن، واقعیتی است که بسیاری از تحلیلگران سال‌هاست در خصوص آن تذکار می‌دهند.

html>

در این راستا، برخورد جناحی و حزبی با مقولات کلان جامعه یکی از مهم‌ترین ابهاماتی است که طی دهه‌های اخیر در اتمسفر مدیریتی کشور شکل گرفته، اما هیچ فرد یا جریان دارای نفوذی، پاسخ صریحی در خصوص چرایی وقوع آن نمی‌دهد.

تجربه دهه‌های متمادی ثابت کرده، موضوع اساسی برای اصولگرایان در حوزه مسائلی چون «برجام»، «ورود بانوان به ورزشگاه ها»، «توسعه روابط بیرونی با کشورهای غربی»، «برگزاری کنسرت»، «تزریق واکسن» و... این نیست که این تصمیمات مشکل شرعی، عمومی یا فرهنگی دارند، بلکه از دید این گروه، موضوع اصلی آن است که این دستاوردها نهایتا قرار است به نام چه کسی و در کارنامه کدام طیف و جناح سیاسی نوشته شود. اگر ردپای اصولگرایان در حل و فصل این معادلات کلان هویدا شود و برای آنها ارزش افزوده سیاسی به دنبال داشته باشد، نه‌تنها با اصل آنها مشکلی ندارند، بلکه بستر لازم برای اجرای هرچه سریع‌تر آنها را نیز فراهم می‌کنند، اما اگر قرار باشد به این مطالبات عمومی در زمان زعامت دولت‌های«اصلاح‌طلب» یا «میانه‌رو» پاسخ داده شود با چنگ و دندان با آن مخالفت می‌کنند، فریاد وااسلاما سر داده و کفن‌پوش از خانه برون می‌تازند.

نمونه عینی یک چنین رویکردی را در جریان ورود بانوان به ورزشگاه‌ها به عینه می‌توان مشاهده کرد. ضرورتی که در زمان دولت روحانی پایه‌های اجرایی آن گذاشته شد، اما آتش مخالفت‌ها و دلواپسی‌های گروه‌های اصولگرا به اندازه‌ای زبانه کشید که دولت اعتدالگرایان برای هر کدام از این تصمیمات، ناچار به پرداخت هزینه‌های گزافی بود. اما همین ضرورت‌ها در زمان دولت رییسی اجرایی می‌شوند بدون اینکه جماعت دلواپس لام تا کام نگران به خطر افتادن ارزش‌ها شوند.

در این میان، ‌آش این نوع برخوردهای سیاسی به اندازه‌ای شور شده که دیگر صدای سیدمحمدصالح هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی منکر را نیز درآورده است. هاشمی گلپایگانی با اشاره به این نوع برخوردهای سیاسی گفت: «مردم می‌پرسند چرا وقتی دولتِ متهم به غرب‌گرایی (منظور دولت روحانی است) می‌خواست چنین کاری را انجام دهد فریاد وا اسلاما سردادیم ولی الان همان اتفاق افتاد؟ واقعاً چه جوابی بدهیم؛ دولت‌های قبل هم می‌گفتند ما تحت فشار خارجی هستیم.»

محمدصالح هاشمی گلپایگانی در همایش بین‌المللی فعالان امر به معروف و نهی از منکر کل کشور در شهر قم درباره رویکردهای دوگانه در حرف و عمل تصریح کرد: «از دولت سیزدهم توقع داشتیم که برای ورود خانم‌ها به ورزشگاه‌ها مدیریت حساب شده‌ای همراه با تنویر اذهان عمومی و «اعلام قبل از اعمال» را مد نظر قرار دهد چون رییس‌جمهور محترم هم به این نکته اشاره داشتند که مردم را در جریان مسائل قرار خواهند داد و مانند قبلی‌ها، غائله بنزین درست نمی‌کنند.»

وی عقب‌نشینی در برابر محافل بین‌المللی را حامل پیامی برای دشمنان برشمرد و تأکید کرد: «این در واقع اجرای سند ۲۰۳۰ در عرصه ورزش است. دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با بیان اینکه حضور بانوان در ورزشگاه‌ها و برگزاری کنسرت فی حد ذاته خلاف شرع نیست، تاکید کرد: اما نباید این فضاها با اختلاط به گناه و رفتارهای زشت و زننده و خلاف معروف آلوده شود.»

هاشمی گلپایگانی با بیان اینکه دشمن برای دو قطبی‌سازی حجاب به میدان آمده است، افزود: «در بلاتکلیفی و بی‌تصمیمی و امروز و فردا کردن، مساله عفاف و حجاب را رها کردیم و بیگانگان احساس می‌کنند می‌توانند از این ناحیه به نظام و کیان خانواده‌ها لطمه وارد سازند لذا در خلأهای ناشی از بی‌قانونی و موانع اجرای دقیق قانون با برنامه‌ریزی، تکلیف جامعه در این ابهامات روشن شود.»

طبیعی است، تناقضات برآمده از این نوع رفتارهای جناحی در ادامه باز هم انتقادات فراوانی را ایجاد خواهد کرد. همان‌گونه که امروز بسیاری از اصولگرایان در خصوص چرایی احیای برجام دولت را می‌نوازند. حضور مخالفان جدی برجام در تیم مذاکراتی ایران در شرایطی که همواره از دولت قبلی به خاطر برجام انتقاد می‌کردند، تناقضات بنیادینی را حتی میان اصولگرایان ایجاد کرده است. کسانی که از خود می‌پرسند، اگر برجام خوب و مفید است، چرا طی 8سال دولت روحانی همواره نسبت به آن انتقاد می‌شد و اگر مفید نیست، چرا امروز دولت سیزدهم همان پرونده را با همان محتوا دنبال می‌کند. تناقضاتی که در ادامه مشکلات افزون‌تری را ایجاد می‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها