رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 594501

یزدانی-تیلور؛ به ‌نام آقا تختی

ساعت24-‌«ما مخلص شما هستیم ولی هیچ‌کس آقا تختی نمی‌شود»؛ این جمله را حسن یزدانی می‌گوید؛ سرش را خم می‌کند و با صدای قاطعی که باورپذیر است می‌گوید هیچ‌کس «آقا تختی» نمی‌شود. حسن یزدانی بدون ذره‌ای تردید، بهترین آزادکار این روزها و البته چند سال اخیر کشتی ایران است. دلیلش فقط فنی نیست، او فن را رد کرده و در دل مردم نشسته است. آنهایی که دوستش دارند و اتفاقا تعدادشان زیاد است، با شکست‌هایش اشک می‌ریزند و با بردهایش شیرینی پخش می‌کنند. حسن کشتی را زندگی می‌کند و شاید به همین دلیل است که به طرز خاصی در مقام مقایسه با جهان‌پهلوان غلامرضا تختی قرار می‌گیرد.

خبر
html>

در تاریخ کشتی ایران کم پیش آمده که به غیر از جهان‌پهلوان، مردم بخواهند برای بودن کنار قهرمان و پهلوانشان روی تشک ریخته، با او عکس بگیرند یا اینکه او را روی دست بگذارند. بعد از غلامرضا، حسن یزدانی هم چنین حسی را تجربه کرده است. هنوز ویدئوهای آن روز عجیب مرحله انتخابی کشتی آزاد تیم ملی فراموش نشده است. حسن که قهرمان شد، جمعیت به سویش هجوم برده و او را در آغوش کشیدند؛ نه یکی، دو نفر بلکه آن‌قدر زیاد که لحظه‌ای جای نگرانی هم به وجود آمد. با این حال، حسن، مرد پس‌زدن هوادار و عاشق کشتی نیست. او می‌توانست درخواست محافظت بیشتری کرده یا برای ترک سالن، سرعت بیشتری به خرج دهد، ولی ماند و با طیب خاطر، حضورش در تیم ملی را با هوادارانش جشن گرفت. بعد هم که همه از بی‌نظمی و آشفتگی سالن گلایه کردند، حسن با انتشار ویدئویی کوتاه، فقط از هوادارانش تشکر و ابراز امیدواری کرد که بتواند دل آنها را شاد کند. بعد از جهان‌پهلوان، نوبت به حسن رسید تا مردم برای کنارش بودن، سر و دست بشکنند. با این حال، همان‌طور که حسن هم تأیید می‌کند، تختی‌شدن و تختی‌ماندن کار ساده‌ای نیست. تختی فقط به خاطر کشتی تختی نشد؛ این موضوعی است که یزدانی هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «من کوچک‌تر از این هستم که در مورد جهان‌پهلوان تختی صحبت کنم. اما آنچه ما از بزرگ‌ترها و پیش‌کسوت‌ها شنیده‌ایم این بوده که جهان‌پهلوان تختی خصلت‌های پهلوانی، مردمداری، گذشت، مردانگی، مرام و معرفت را داشت، حامی مستضعفان و در کنار مردم بود. خصوصیاتی از این بزرگمرد می‌دانیم و سعی می‌کنیم که الگوبرداری کنیم و بتوانیم راه جهان‌پهلوان تختی را طی کنیم و نام جهان‌پهلوان تختی و پوریای ولی را همیشه زنده نگه داریم».

شاید از این حیث، حسن برای تبدیل‌شدن به جهان‌پهلوان تختی، مسیری سختی و طولانی پیش‌رو داشته باشد، ولی مشخصا حسن همین حالا فرصت دارد تا از لحاظ مدال‌آوری از غلامرضا تختی عبور کند. این یکی قطعا برای خودش افتخاری مثال‌زدنی است. دست‌کم موضوعی است که یزدانی می‌تواند تا سال‌ها به آن ببالد که رکورد مدال‌های جهانی و المپیک جهان‌پهلوان را شکسته است. غلامرضا تختی با کسب سه مدال المپیک و چهار مدال جهانی، با هفت مدال، یکی از پرافتخارترین کشتی‌گیران تاریخ ایران است. او یک مدال طلا و دو نقره در المپیک دارد و دو طلا و دو نقره در بازی‌های جهانی. مجموع مدال‌های ارزشمندش به عدد هفت رسید. این عدد را حسن یزدانی سال پیش با برتری در فینال رقابت‌های قهرمانی جهان در نروژ به دست آورد. او حالا فقط به یک مدال دیگر نیاز دارد تا از جهان‌پهلوان غلامرضا تختی، در کشتی آزاد عبور کند. حسن یزدانی کارش را از سال ۲۰۱۵ با دریافت مدال نقره جهانی آغاز کرد. او در المپیک ۲۰۱۶ ریو مدال طلا گرفت، در مسابقات جهانی ۲۰۱۷ مدال طلای وزن خود را گرفت، در مسابقات جهانی ۲۰۱۸ دارنده مدال برنز وزن خود شد، در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ مدال طلا به دست آورد، در المپیک ۲۰۲۰ توکیو مدال نقره وزن ۸۶ کیلو را به دست آورد و در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ با کسب مدال طلا از دیوید تیلور انتقام گرفت. این مورد آخر، یعنی کسب طلا در نروژ، برایش یک افتخار جالب هم رقم زد که مربوط به کسب متوالی مدال از رقابت‌های جهانی و المپیک است. در واقع حسن یزدانی از سال ۲۰۱۵ که در مسابقات جهانی لاس‌وگاس آمریکا موفق به کسب مدال برنز جهان شد تا اسلو که در مسابقات جهانی نروژ به مدال طلای جهان رسید، هرساله به صورت متوالی در هر رویداد جهانی یا المپیک موفق به کسب مدال شده که از این بابت در کشتی و ورزش ایران رکورددار است. او در کنار سایر علاقه‌مندان به کشتی در ایران امیدوار است که فردا، جمعه، هشتمین مدال متوالی هم به دست بیاید و رنگش مثل دوره قبلی طلایی باشد.

‌در اندیشه دومین پیروزی برابر دیوید تیلور

حالا که حسن یزدانی از لحاظ مدال‌آوری می‌تواند جهان‌پهلوان تختی را پشت سر بگذارد، باید به تشک برگشت و رقابتش در بازی‌های جهانی بلگراد را که از امروز استارت می‌خورد، زیر ذره‌بین برد. واضح است که در وزن 86 کیلوگرم کشتی آزاد دنیا، حسن و رقیب آمریکایی‌اش یعنی دیوید تیلور، یک سروگردن از بقیه بالاتر هستند. هنوز مسابقات شروع نشده، مدال طلا برای این دو نفر که بسیاری احتمال داده‌اند حسن یزدانی باشد، کنار گذاشته شده است. به غیر از مدال طلا، حسن انگیزه‌های شخصی در رقابت با تیلور آمریکایی دارد. او در چهار تقابل قبلی، فقط یک بار برنده شده و سه بار دیگر را مغلوب از تشک خارج شده است. نکته درخور توجه اینکه از سال ۲۰۱۷ تا الان، مدال طلای جهانی یا المپیک در وزن ۸۶ کیلوگرم یا توسط حسن یزدانی به دست آمده یا توسط دیوید تیلور. یزدانی در سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ عناوین جهانی را به دست آورد، در حالی که تیلور در سال ۲۰۱۸ طلای جهان و طلای المپیک ۲۰۲۱ را به دست آورده است. شاید به همین دلیل است که از جدال این دو نفر به عنوان بزرگ‌ترین جدال ممکن در دنیای این روزهای کشتی یاد می‌شود. البته همان‌طور که در بالا عنوان شد، در جدال‌های روبه‌رو وضعیت تیلور بهتر است. این کشتی‌گیر آمریکایی برنده سه رقابت مقابل یزدانی شد و در جام جهانی ۲۰۱۷، قهرمانی جهان ۲۰۱۸ و المپیک توکیو برابر پلنگ ایرانی پیروز شد. این پیروزی‌ها در حالی رقم خورد که تیلور هر بار که برنده شد، با اختلاف ناچیزی چنین موردی را رقم زد؛ در هر سه برد تیلور، یزدانی در تایم اول برتری داشت ولی تیلور توانست در تایم دوم برنده شود. تیلور به وضوح از سرعت خود برای غلبه بر یزدانی استفاده کرد تا در سه مسابقه اول پیروز شود. یزدانی ولی سال گذشته سرانجام در فینال جهانی ۲۰۲۱ انتقام خود را گرفت و با نتیجه ۶ بر ۲ تیلور را شکست داد. در آن مسابقه یزدانی در وقت استراحت با نتیجه ۲ بر صفر پیش افتاد و برای اولین بار در سری مسابقات خود توانست در وقت دوم از تیلور پیشی بگیرد. اتفاقا همان نتیجه و شیوه مدیریت مسابقه از سوی حسن یزدانی باعث شده تا بسیاری از یافتن فرمول قهرمانی توسط حسن سخن بگویند و از همین حالا، طلای مسابقات قهرمانی جهان در بلگراد را هم برای یزدانی کنار بگذارند.

واکنش تیلور به نبرد پنجم با حسن

همان‌قدر که حسن یزدانی برای بردن دیوید تیلور در رقابت‌های صربستان بی‌تابی می‌کند، تیلور هم انگیزه دارد تا برابر حسن به برتری برسد. این کشتی‌گیر آمریکایی که همیشه با احترام از حسن یزدانی یاد کرده، بعد از برتری مقابل رقیب ایرانی‌اش در المپیک، در رقابت‌های جهانی سال گذشته، شکست سنگینی خورد. اختلاف آن‌قدری بود که همین حالا کارشناسان آمریکایی شانس قهرمانی را به حسن یزدانی بدهند، ولی تیلور رقیبی نیست که به این سادگی‌ها تسلیم شود. او ابتدا از مدال طلایش در المپیک و برتری برابر یزدانی در آن مسابقه حساس می‌گوید: «درباره المپیک بخواهم بگویم مثل رسیدن به یک قله است. تلاش زیادی کردم تا به موفقیت رسیدم. شما در اوج دنیا قرار می‌گیرید که فوق‌العاده است. الان شاید آسان به نظر برسد، تمرین آسان به نظر برسد ولی وقتی برگردید و به عقب نگاه کنید، می‌فهمید اصلا آسان نیست. در آن زمان خیلی زمان و انرژی از من گرفته شد. بعد از المپیک، رقابت‌های جهانی نروژ را داشتم که خیلی خودم نبودم و عواملی بودند که روی عملکرد من تأثیر داشتند. من تا دیدار فینال کاملا مسلط بودم، نه‌تنها در روش کشتی‌گرفتن بلکه احساسی و فکری. در دیدار نهایی یزدانی بسیار انگیزه داشت؛ چراکه هفت هفته پیش فینال المپیک را باخته بود. او یک برنامه مبارزه یکدستی داشت. برای من ناراحت‌کننده بود، ولی کسب قهرمانی در المپیک و نقره جهانی در زمان کوتاه اتفاق خیلی بزرگی است که رخ داد، ولی از نظر ذهنی یا شاید هم تمرینی آن‌قدر شرایط خوبی نداشتم که بتوانم در هر دو رویداد طلا بگیرم». تیلور درباره حسن یزدانی هم می‌گوید: «یزدانی همیشه بهترین رقیب و کشتی‌گیر در بهترین تورنمنت‌ها در زندگی من بوده است. برای رسیدن به اوج و طلا باید بهترین‌ها را ببرید و من از اینکه چنین ورزشکاران و کشتی‌گیران با استعداد و توانمندی سر راه من هستند خیلی خوشحالم. گاهی خسته می‌شوید و شرایط برای شما سخت می‌شود اما وقتی به این افراد فکر می‌کنید انگیزه می‌گیرید. او هم مثل من خیلی انگیزه دارد و تلاش می‌کند. در المپیک توکیو می‌خواست اولین کشتی‌گیر ایرانی شود که دو طلای المپیک کسب می‌کند. مطمئن هستم در بلگراد نیز با صد درصد توان ظاهر می‌شود و باید من بتوانم در همان سطح او باشم. قطعا مبارزه ما در بلگراد هم خیلی نزدیک و حساس خواهد شد. من در کشتی به هر چیزی که رسیدم او هم رسیده است و من مجبورم برای رقابت با او در بهترین شرایط خودم باشم». حسن و دیوید تیلور از امروز و از ساعت

13 به وقت تهران، کارشان را در مرحله مقدماتی شروع می‌کنند و در صورت صعود دو آزادکار به فینال رقابت‌ها، فردا، جمعه، برای پنجمین بار مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند تا حساس‌ترین کشتی سال را رقم بزنند.

شرق

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها