رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 594756

سخنان مشابه رییسی و پلوسی در باره جنگ باکو- ایروان

ساعت 24 - مقامهای ایرانی به ویژه رییس دولت سیزدهم ونیز وزیر خارجه ایران در برابر جنگ تازه  ارمنستان وایران ضمن رعایت بی طرفی و دعوت به مصالحه اما با تاکید بر اینکه در نبرد فعلی هرگز نباید مرزهای بین المللی تغییر کند ، نوعی تذکر جدی به آذربایجان داد. وب‌سایت ریاست جمهوری ایران اواامسال نیز خر مرداد  به نقل از ابراهیم رئیسی در پاسخ به تماس تلفنی نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، تاکید کرده بود تهران هیچ‌گونه تغییر در جغرافیای سیاسی منطقه را نمی‌پذیرد.رییس‌جمهور ایران می‌گوید کشورش به مرزهای خود در منطقه قفقاز حساس است و با هرگونه تلاش برای تغییر آنها مقابله می‌کند.حالا نانسی پلوسی در ارمنستان عین همین حرف رییسی را تکرارکرده است.

نانسی
html>

کارشناسان ایرانی باوردارند پس از هدف از جنگ این روزهای باکو و ایروان شعله‌ جنگ با تجاوز باکو به خاک اصلی ارمنستان زبانه کشید و به التهاب کانون بحران در قفقاز جنوبی منجر شده است. رژیم باکو به پشت‌گرمی ترکیه، در قیقت با جنگ‌های مقطعی در حال پیشبردن راهبردی بلندمدت است که با اجرای تدریجی آن، قصد دارد تا حد ممکن حساسیت‌ها را در این خصوص کاهش دهد و این راهبرد چیزی نیست جز اشغال استان سیونیک، در جنوب ارمنستان و قطع مرز ایران و ارمنستان و درعین حال اتصال سه منطقه‌ جمهوری باکو، نخجوان و خاک اصلی ترکیه! امری که در حقیقت ترک‌سازی قفقاز جنوبی و ایجاد محور ترکی از قفقاز تا آناتولی است.از سوی دیگر یک کارشناس روس با نوشتن یک مقاله بلند دراسپوتنیک روسیه اظهار امیدواری کرده است که مناسبات ایران و آذرزبایجان به بدترین روزها منجر نشود. در چنین شرایطی است که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا به ارمنستان رفته است و روزنامه جوان که نزدیک به سپاه پاسداران است می‌تواند دومین سفر مهم او طی این یک ماه و نیم باشد

این روزنامه نوشته است اظهارات پلوسی بعد از ورودش به ایروان نشان می‌دهد که امریکا برنامه‌ای برای مداخله در قفقاز جنوبی دارد، زیرا او نه تنها حملات جمهوری آذربایجان به مرزهای ارمنستان را محکوم کرد بلکه گفت: «ما با هرگونه تلاش برای تغییر مرزهای این کشور مقابله خواهیم کرد.» هنوز معلوم نیست که این مقابله به چه معنا است و آیا امریکا تنها به محکومیت لفظی یا در نهایت حمایت از ارمنستان در شورای امنیت سازمان ملل یا دیگر سازمان‌های بین‌المللی بسنده خواهد کرد یا به صورت جدی وارد عمل شده و با ارسال تجهیزات نظامی مورد نیاز ایروان، ضعف اساسی ارمنستان برای مقابله با نیروهای جمهوری آذربایجان را برطرف خواهد کرد.تشابه سخنان رییسی و پلوسی در داستان ارمنستان برای علاقمندان به مسایل بین المللی جذاب است . ایران پیش از این با آمریکا در موضوع افغانستان و عراق نیز سازگاری هایی داشته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها