رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 594937

وضعیت عجیب در بازار گوشت قرمز | دولت گوشت خرید تضمینی را چرا روانه بازار نمی کند ؟

ساعت24-وضعیت بازار گوشت این روزها به گونه‌ای است که هم مصرف کننده نهایی از قیمت عرضه گوشت رضایتی ندارد و هم دامدار از وضعیت فعلی شاکی است و به دلیل برنیامدن از هزینه تولید،‌ دام های خود را روانه کشتارگاه می کند. در این میان وزارت جهاد کشاورزی نیز اعلام کرده است که گوشت های خرید تضمینی روانه بازار نمی شود.

html>

در حالی که خریداران از قیمت بالای گوشت شاکی هستند و خریدها در این بخش بسیار حساب شده انجام می شود، دامداران نیز قیمت فعلی گوشت را به صرفه نمی دانند و خود را متضرر وضعیت فعلی می دانند.

این روزها بازار گوشت قرمز شرایط عجیبی را تجربه می کند. قیمت ها برای مصرف کننده بالاست اما دامداران نیز معتقدند که با توجه به افزایش قیمت نهاده ها و هزینه‌های جانبی نمی توانند از پس هزینه های تولید برآیند و از همین روست که بعضا دام های خود را روانه کشتارگاه ها می کنند تا بار اضافه ای را از دوش خود بردارند. در این شرایط عرضه دام سبک به بازار افزایش یافته و موجب شده است تا گوشت گوسفندی در بازار ارزان تر از گوشت گوساله شود. اما معاون بازرگانی شرکت داخلی پشتیبانی امور دام کشو نیز اعلام کردکه گوشت های خرید تضمینی روانه بازار نمی شود تا دامداران بیش از این متضرر نشوند.

فعالان بازار گوشت معتقدند که قیمت ها در این بازار باید بالاتر از ار قیمت فعلی باشد اما عرضه بیشتر موجب شده است تا شاهد قیمت های فعلی در شرایط تورم اغلب کالاهای خوراکی باشیم؛ قیمت هایی که هنوز برای خریداران نهایی بالاست هرچند که پای واسطه نیز در میان است.

ارزان شدن قیمت گوشت گوسفندی در بازار موجب شده تا دولت برای ایجاد تعادل در بخش عرضه و تقاضا، عرضه گوشت خرید تضمینی به بازار را متوقف کند.

در حال حاضر دامداری در حوزه دامداری به خصوص دام سبک با مشکل جدی خشکسالی و کم آبی، نبود نقدینگی و کاهش سرمایه گذاری، افزایش قیمت نهاده‌های دامی و سبوس و کمبود علوفه و عوارض گمرکی صادرات دام روبروست؛ همین موضوع موجب شده تا دامداران دام های سبک خود را برای کشتار به گشتارگاه ها در شهرستان های مختلف بفرستند.

به صرفه نبودن نگهداری دام و از طرفی تسویه نشدن خریدهای تضمینی از سوی دولت موجب شده تا این روزها شاهد عرضه زیاد گوشت گوسفندی در بازار باشیم چرا که دامداران از طرفی حاضر نیستند دام خود را به دلیل هزینه های سنگین خوراک دام، نگه دارند و از طرفی به خاطر بدعهدی های دولت در تسویه بابت خرید تضمینی هم حاضر نیستند دام خود را به دولت بفروشند.

البته در بحث خرید حمایتی دام زنده از دامداران عشایری و روستایی، شرکت پشتیبانی امور دام هم بارها اعلام کرده که به تنهایی قادر به خرید این میزان دام نیست، چرا که به تعداد کافی کشتارگاه و سردخانه در استان ها وجود ندارد.
به گفته منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور، دامداران دام سبک پس از آزادسازی قیمت، بیشترین آسیب را دیدند چرا که قیمت نهاده های دامی ۸ برابر شد.

محدودیتی در خرید دام نداریم

محمد جعفری، معاون بازرگانی شرکت داخلی پشتیبانی امور دام کشور در گفت و گو با همشهری آنلاین در خصوص خرید تضمینی از سوی جهاد کشاورزی گفت: مراکز ما در ۱۸ استان در حال حاضر بر اساس نرخ مصوب کارگروه تنظیم بازار هر استان، بدون هیچ محدودیتی خرید حمایتی دام سبک و سنگین به صورت ۵ تکه و منجمد را انجام می دهند. با توجه به اینکه با مازاد عرضه گوشت در کشور روبرو هستیم این دام ها را از بازار خارج می کنیم که تعادل قیمتی در بازار به وجود بیاید که تولیدکنندگان زیان نکنند.

وی ادامه داد: دولت گوشت منجمد ۵ تکه دام سبک و سنگین را کیلویی ۲۲۰ هزار تومان از دامدار تحویل می گیرد و برای دام زنده سبک و سنگین هم کیلویی بین ۸۵ تا ۹۲ هزار تومان( بسته به هزینه های فراوری) به دامدار پول پرداخت می شود.

جعفری اظهار کرد: ما همراستا با تولید گوشت در کشور مراکز فراوری نداریم به همین خاطر با ترافیک کشتار دام مواجهیم. در واقع محدودیت ما در ضعف زیرساخت هاست نه در خرید تضمینی. لذا چون مراکز ما محدود است نمی توانیم به صورت گسترده خرید انجام دهیم. ما باید این گوشت ها را یک سال نگهداری کنیم لذا باید شرایط استانداردی برای فراوری داشته باشیم.

جعفری افزود: در سال های گذشته سالانه حجم قابل توجهی واردات گوشت به کشور انجام می شد اما الان تولید مازاد است و دولت علاوه بر صادرات، خرید تضمینی هم انجام می دهد اما زیرساخت های ضعیف اجازه نمی دهد محدودیت هایی که در خرید وجود دارد را برطرف کنیم.

پیگیر تامین نقدینگی برای پرداخت پول به دامداران هستیم

جعفری در خصوص نارضایتی ها از نرسیدن پول به دست دامدار هم گفت: سازمان برنامه و بودجه مکلف است نسبت به آماری که ما برای خرید تضمینی دام می دهیم، پرداخت پول انجام دهد تا ما با دامداران تسویه کنیم که ما در حال پیگیری برای گرفتن این اعتبارات هستیم و در اولین فرصتی که تامین نقدینگی و اعتبارات انجام شد پول دامداران را واریز خواهیم کرد.

به گفته معاون بازرگانی شرکت داخلی پشتیبانی امور دام کشور، برای اینکه دامدار در این مدت آسیب نبیند و تولیدش تداوم داشته باشد، به ادارات کل پشتیبانی امور دام استان ها مجوز تهاتر نهاده های دامی داده اند که در قبال تحویل گوشت از سوی دامدار، شرکت داخلی پشتیبانی امور دام کشور بتواند تا رسیدن وجه نقد، بخشی از نیازهای نهاده آنها را از طریق مطالباتشان به آنها تحویل دهد تا زنجیره تولید تداوم داشته باشد.

عرضه گوشت به بازار را متوقف کرده ایم

معاون بازرگانی شرکت داخلی پشتیبانی امور دام کشور با بیان اینکه برای ایجاد تعادل در بحث قیمت عرضه گوشت به بازار را متوقف کرده ایم، افزود: تمام گوشت های خریداری شده از دامداران در سردخانه ها دپو شده و فعلا این گوشت ها به بازار عرضه نخواهد شد تا قیمت افت نکند. خریدی که امسال انجام شده نسبت به سال های قبل بی سابقه است و برداشت من این است که شرایط در یکی دو ماه آینده ادامه داشته باشد اما ما فعلا با ظرفیت کم مراکز سردخانه ای و مراکز بسته بندی محدود مواجه هستیم که نیاز به همکاری استان هاست.

جدیدترین قیمت گوشت گوساله و گوسفند

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها