رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 594962

تورم خوراکیها معیشت خانوارها را تهدید می کند

ساعت 24 -بر اساس آخرین برآوردهایی که مرکز آمار انجام داده، نرخ تورم ماهانه در مرداد به ۲ درصد رسیده است که در مقایسه با تورم ۲/۱۲ درصدی خرداد (بعد از حذف دلار ترجیحی) بسیار قابل توجه به نظر می‌رسد. تورم نقطه‌ای مردادماه به ۲/۵۲ درصد و تورم سالانه نیز به ۵/۴۱ درصد رسیده است. مطابق آمارهای ارائه شده، تورم نقطه‌ای تیرماه به عدد ۵۴ درصد نیز رسیده بود که بالاترین تورم ثبت شده در سال‌های بعد از انقلاب محسوب می‌شود.

مردم
html>

تورم کالاهای خوراکی نیز نشان‌دهنده افزایش نگرانی‌ها نسبت به قدرت خرید جامعه است. حذف دلار ترجیحی و افزایش چند برابری قیمت کالاهای مصرفی تورم اقلام خوراکی را در شرایط نگران‌کننده‌ای قرار داد. برای مثال در خرداد تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی به ۶/۸۲ درصد رسید. تورم نقطه‌ای این کالاها در تیرماه به ۸۷ درصد و در مرداد ماه نیز به ۲/۸۱ درصد رسید. به گزارش جهان صنعت در چند ماه گذشته تورم کالاهای خوراکی بالای ۸۰ درصد بوده است. اتاق بازرگانی تهران نیز در گزارش خود به تصویر متفاوت تورم وضعیت تورمی کشور اشاره کرده و به مقایسه جایگاه تورمی ایران با سایر کشورها پرداخته است. طبق اطلاعات ارائه شده، در پنجمین ماه از سال ۱۴۰۱، نرخ تغییرات ماهانه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور برای دومین ماه متوالی افت داشته و به رقم ۹۶/۱ درصد رسیده است. نرخ تورم ماهانه در این ماه برای خانوارهای روستایی برابر با ۷/۱ درصد و برای خانوارهای شهری در این ماه نیز برابر با ۲ درصد بوده است.نگاهی به شرایط تورمی ایران و چند کشور منتخب بر اساس بررسی‌های اتاق تهران نشان می‌دهد که کشورمان همچنان جزو کشورهای پرتورم قرار دارد. اتاق تهران که به بررسی درصد تغییرات شاخص بهای مصرف‌کننده در ماه جولای ۲۰۲۲ نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۲۱ پرداخته، اعلام کرده که ترکیه با تورم ۶/۷۹ درصد و ونزوئلا با تورم ۷۱ درصدی بالاترین تورم را به نام خود ثبت کرده‌اند. ایران نیز با تورم ۵۴ درصدی (تیر ماه) سومین کشور پرتورم در این دسته‌بندی محسوب می‌شود. تورم ترکیه ۶/۲۵ درصد و تورم آرژانتین ۱۷ درصد بالاتر از تورم ایران است. در عین حال تورم کشورهای عمان، عربستان سعودی، قطر و عراق نیز به مراتب کمتر از ایران است. طبق این آمارها، تورم ایران به ۲۰ برابر تورم عربستان، ۱۰ برابر تورم عراق و ۲ برابر تورم پاکستان رسیده است؛ موضوعی که نشان‌دهنده عقب‌ماندگی اقتصاد ایران از کشورهای همسایه است. همان‌طور که مشخص است ترکیه جایگاه نخست کشورهای با تورم بالا را تصاحب کرده است. یکی از دلایل پرش ترکیه به رتبه نخست در شاخص تورمی اتخاذ سیاست‌های پولی نامناسب طی ماه‌های گذشته است. اصرار دولت این کشور بر پایین نگه داشتن نرخ بهره و عدم تمایل سیاستگذار برای بالا بردن آن دلیل اصلی رشد تورم در ترکیه است. عدم اتخاذ سیاست‌های پولی مناسب در داخل از سوی بانک مرکزی و تداوم کسری بودجه که منجر به استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول می‌شود، در کنار اتخاذ سیاست‌های موسوم به شوک درمانی (حذف ناگهانی دلار ۴۲۰۰ تومانی با وجود تورم‌های بالا در کشور) می‌تواند اقتصاد ایران را نیز به مرحله نگران‌کننده‌تری از منظر تورم برساند. چنین وضعیتی بدون شک زنگ خطری جدی برای سفره معیشتی خانوارهاست.

اما وضعیت قیمتی در بین اقلام خوراکی بسیار شدیدتر بوده است؛ موضوعی که اتاق تهران نیز در گزارش خود به آن پرداخته است. با تکیه بر اطلاعات آماری مرکز آمار و همچنین بررسی‌های اتاق تهران مشخص می‌شود که ایران تجربه سه ماه تورم بالای ۸۰ درصدی در کالاهای خوراکی و آشامیدنی داشته است. تیر و مرداد ۱۴۰۱ و همچنین مرداد ۹۸ ماه‌هایی هستند که تورم اقلام خوراکی در ایران بالای ۸۰ درصد بوده است. طبق آمارها، تورم کل نقطه به نقطه مرداد امسال حدود ۲/۵۲ درصد و برای اقلام خوراکی و آشامیدنی حدود ۸۱ درصد بوده است. همچنین نرخ تورم اقلام خوراکی و آشامیدنی برای خانوارهای روستایی در مرداد امسال برابر با ۸۲ درصد و برای خانوارهای شهری در این ماه نیز برابر با ۸۱ درصد بوده است. با استناد به آمارهای ارائه‌شده و مقایسه وضعیت ایران با سایر کشورهای جهان مشخص می‌شود که در جایگاه ششمین کشور جهان از حیث تورم بالا در اقلام خوراکی و آشامیدنی قرار گرفته‌ایم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها