رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 594991

صدراعظم آلمان: پوتین باید بفهمد که نمیتواند پیروز شود

ساعت24-اولاف شولتز در اولین سخنرانی خود به عنوان صدراعظم آلمان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، اظهارات تندی علیه روسیه و شخص رئیس‌جمهور این کشور مطرح کرد.

html>

صدراعظم آلمان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل ضمن محکوم کردن جنگ روسیه در اوکراین، اقدامات مسکو را «امپریالیسم» خواند.

منابع رسانه‌ای از نیویورک مقر سازمان ملل خبر دادند، اولاف شولتز از فرصت خود برای اولین سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان صدراعظم آلمان برای اتخاذ مواضعی تند علیه روسیه استفاده کرد.

به گزارش شبکه آلمانی «دویچه وله»، اولاف شولتز صدراعظم این کشور ضمن محکوم کردن مواضع روسیه جنگ این کشور در اوکراین را اینطور توصیف کرد: «خیلی ساده است، امپریالیسم».

صدراعظم آلمان که به دنبال آغاز درگیری روسیه و اوکراین، با مواضع آمریکا برای اعمال تحریم‌های بی سابقه ضد مسکو و ارائه انواع حمایت‌های مالی و تسلیحاتی به کی‌یف همراهی کرده است، در این سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را مخاطب قرار داد.

به ادعای اولاف شولتز، «هیچ توجیهی برای جنگ اشغالگرانه روسیه علیه اوکراین وجود ندارد. رئیس‌جمهور پوتین این جنگ را با یک هدف به راه انداخته است: تصرف اوکراین».

وی در سخنرانی در مجمع عمومی از کشورهای عضو سازمان ملل خواست که با توجه به خطرات ناشی از اتمی بودن روسیه درباره وضعیت جاری بی‌طرف نباشند.

صدراعظم آلمان گفت: «وقتی یک قدرت بزرگ اتمی تا دندان مسلح، یکی از اعضای موسس سازمان ملل و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به دنبال تغییر مرزها از طریق استفاده از خشونت است، نباید در گوشه‌ای نظاره‌گر باشیم».

اولاف شولتز در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، چند بار از کشورهای عضو خواست حافظ نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین و مقررات باشند.

وی سپس خطاب به کشورهای جهان هشدار داد: جایگزین یک جهان مبتنی بر قوانین، تسلط قوی بر ضعیف است. بازگشت امپریالیسم نه تنها برای اروپا فاجعه است، بلکه برای نظم صلح جهانی ما هم فاجعه است».

به ادعای این مقام ارشد آلمانی، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نه تنها با جنگ در اوکراین در حال از بین بردن این کشور است بلکه خطر از بین بردن کشور خودش را هم ایجاد کرده است.

صدراعظم آلمان در بخشی از سخنرانی تند خود علیه روسیه خطاب به کشورهای جهان گفت: «جهان چند قطبی آنتی‌تزی (برابر نهادی) برای امپریالیسم و استعمارگرایی نو بود اما لازم است همه کشورهای عضو سازمان ملل اصول آن را رعایت کنند و به همین دلیل بسیار مهم بود که اینجا در این اتاق(مجمع عمومی سازمان ملل)، 141 کشور به طور قاطعانه جنگ اشغالگرانه روسیه را محکوم کردند».

اولاف شولتز با محکوم کردن برگزاری همه پرسی در مناطقی از اوکراین برای الحاق به روسیه بار دیگر ادبیاتی تند علیه ولادیمیر پوتین اتخاذ کرد.

صدراعظم آلمان گفت: «پوتین تنها در صورتی از جنگ و جاه طلبی‌های امپریالیستی خود دست می‌کشد که بفهمد نمی‌تواند پیروز شود به همین دلیل است که ما صلح دیکته شده توسط روسیه را نمی‌پذیریم. به همین دلیل است که ما هیچ همه‌پرسی ادعایی را نمی‌پذیریم و به همین دلیل است که اوکراین باید بتواند از خود در برابر تهاجم روسیه دفاع کند».

صدراعظم آلمان‌ها در بخش دیگری از سخنرانی خود خواستار «اصلاح ساختار شورای امنیت سازمان ملل» و عضویت آلمان در شورای امنیت شد. اولاف شولتز البته همکاری بیشتر با کشورهای در حال توسعه را هم خواستار شد.

صدراعظم آلمان در بخش پایانی سخنرانی خود ژست دفاع از حقوق بشر گرفت و مدعی نقض حقوق بشر توسط کره شمالی، بلاروس، سوریه، طالبان در افغانستان، روسیه در اوکراین و چین در قبال اقلیت اویغور شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها