رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 595132

صادرات محصولات کشاورزی به ازبکستان بر واردات پیشی گرفت

ساعت24-عضویت در شانگ‌های می‌تواند میزان صادرات محصولات کشاورزی به ازبکستان را حداقل ۲ برابر افزایش دهد.

html>

بنابر آمار اعلامی وزارت جهاد طی سال های گذشته به طور متوسط حدود ۵۰ میلیون دلار صادرات محصولات کشاورزی به ازبکستان داشتیم که عضویت شانگهای در توسعه روابط کشاورزی با کشورهای عضو تاثیر بسزایی دارد.

آقای هومن فتحی سرپرست دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد گفت: در دولت سیزدهم عضویت شانگهای منجر به توسعه روابط ایران و ازبکستان نسبت به سال های اخیر شد. مصداق آن سفر چندماه اخیر وزیرکشاورزی ازبکستان همراه با هیات بلندپایه رسمی به تهران بود.

بنابر گفته فتحی، طی مذاکرات اخیر تفاهم نامه ۲ جانبه در خصوص صدور خدمات فنی و مهندسی به ازبکستان شکل گرفت. همچنین با عضویت شانگهای و توسعه فعالیت تجاری ۲ جانبه، بخشی از محصولات به جای واردات از کشورهای ثالث از طریق توسعه روابط وارد می کنیم.

سرپرست دفتر امور بین الملل وزارت جهاد گفت: با توجه به مناسبات اقتصادی که با ازبکستان در دولت سیزدهم ایجاد شد، برآورد می شود که در دولت سیزدهم تا ۴ برابر افزایش صادرات در حوزه های مصرفی و توانمندی تولید و صدور خدمات فنی و مهندسی بویژه دانش بنیان داشته باشیم‌.

** افزایش حداقل ۲ برابری صادرات به ازبکستان با عضویت در شانگهای/تراز بازرگانی ما با ازبکستان مثبت است

آقای محمد قربانی معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در ابتدای سال همزمان با ورود هیئت ازبکستان به ایران تفاهم نامه‌ای میان ۲ کشور امضا شد تا برخی موانع تجاری همچون بحث انتقال پول حذف شود به طوریکه بدون سوئیفت تعاملات راحت تری داشته باشیم. بی شک عضویت ما در شانگ‌های منجر به تسهیل گری در این حوزه‌ها خواهد شد.

به گفته او، با توجه به مراودات تجاری ما، تجار زیادی از ایران در ازبکستان حضور دارند که عضویت در شانگ‌های شرایط ما را مطلوب‌تر می‌کند.

قربانی می‌گوید: حجم مراودات ما با ازبکستان به میزان کالاهای مورد تقاضا بستگی دارد چرا که محصولات آب بر جز سیاست صادراتی ما نیست. اما در خصوص محصولاتی همچون سیب زمینی، زعفران، محصولات باغی و دانش فنی در زمینه تولید گلخانه مشکلی نداریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برآوردها حاکی از آن است که حجم صادرات کالاهای مازاد با ازبکستان را حداقل بتوانیم به ۲ برابر افزایش دهیم.

بنابر گفته معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد، بنابر آمار سال گذشته ۳۳۳ هزارتن محصولات کشاورزی با ارزش بالغ بر ۱۶۴ میلیون دلار صادر و ۶۹ هزارتن با ارزش ۹۱ میلیون دلار وارد شده، این امر بیانگر تراز مثبت بازرگانی ما با ازبکستان است.

افزایش زیرساخت در حوزه حمل و نقل، توسعه گردشگری و نهاتر کالا بین ۲ کشور و بهبود محصولات صادراتی از لحاظ بسته بندی باید در دستور کار قرار گیرد چرا که بواسطه ظرفیت در حوزه مواد غذایی، امکان حضور قدرتمند در ازبکستان وجود دارد.

**ایجاد زیرساخت های حمل و نقل جاده ای راهی برای توسعه صادرات/

آقای رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: از دیرباز با کشورهای CIS همچون ازبکستان روابط تجاری داشتیم به طوریکه سال گذشته ازبکستان مقدار قابل توجهی سیب زمینی و دیگر محصولات کشاورزی را خریداری کرد.

به گفته او، امسال عضویت در شانگهای در تقویت و رشد روابط اقتصادی اثر گذار خواهد بود، به طوریکه برای حضور پررنگ در کشورهای CIS باید زیرساخت های لازم فراهم شود تا در میانه راه با مشکل کندی صادرات مواجه نشویم.

نورانی می گوید: از زمان عضویت در شانگهای حداقل یکسال باید زمان بگذرد تا بتوانیم آمار و ارقام واردات و صادرات با ازبکستان و تاثیر معاهده شانگهای را مقایسه کرد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: علی رغم آنکه اکثر صادرات ما با ازبکستان جاده ای است، اما در بحث کانتینرهای یخچالی محصولات فساد پذیر دچار مشکل هستیم . همچنین در بخش ریلی باید دید تا چقدر امکان گسترش وجود دارد که بر مبنای آن بتوان صادرات به ازبکستان را توسعه داد.

با ایجاد و نوسازی زیرساخت های حمل و نقل جاده ای و ریلی امکان توسعه صادرات غیرنفتی در کشورهای معاهده شانگهای وجود دارد، چنانچه اتفاق خاصی در بحث زیرساخت ها رخ ندهد، امیدی به توسعه صادرات نیست.

** پتانسیل صادرات حوزه غذا به ازبکستان وجود دارد/مزیت صادرات در حوزه غذا و کشاورزی به ازبکستان

آقای کاوه زرگران رئیس اتجمن غلات گفت: با توجه به صنایع غذایی مدرن و به روز در کشور، پتانسیل صادرات در تمامی زمینه ها وجود دارد.

به گفته او، بنابر آمار و گزارش های اعلامی، صادرات به ازبکستان چندان چشمگیر نیست. هر چند در صورت درخواست به جهت مزیت در تولید محصولات کشاورزی، امکان تامین و صادرات وجود دارد.

زرگران می گوید: با توجه به جمعیت ۳۵ میلیون نفری ازبکستان، صادرات در حوزه غذا و کشاورزی به این کشور چندان چشمگیر نیست. اما به سبب آنکه ۸۰ درصد جمعیت این کشور مسلمان است، زمینه‌های مشترک زیادی داریم.

**۳ درصد محصولات کشاورزی ما به ازبکستان صادر شود/رفع زیرساخت های حمل و نقل ، جایگاه در بازار هدف را ارتقا می دهد

آقای جلال محمود زاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: از گذشته با کشورهای منطقه مراودات تجاری بویژه در بخش کشاورزی داشتیم، اما آمار صادراتی نسبت به دیگر کشورها کمتر بوده است.

به گفته او، برآورد ما آن است که حدود ۳ درصد محصولات کشاورزی ما به ازبکستان صادر شده است، مابقی را دیگر کشورها همچون ترکیه و روسیه صادر می‌کنند.

محمود زاده می‌گوید: عضویت شانگ‌های در صورتیکه رایزن‌های اقتصادی در سفارتخانه و کشورهای همجوار مثل ازبکستان فعال باشد، میزان تجارت افزایش می‌یابد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: مشکلات حمل و نقل، عدم سورتینگ و بسته بندی نامناسب، نبود کامیون‌های استاندارد برای حمل و نقل محصولات کشاورزی موجب شده حضور پررنگی در بازارهای هدف نداشته باشیم. حال با عضویت در شانگ‌های امکان ارتقای جایگاه در بازار کشورهای همسایه وجود دارد.

با توجه به تنوع اقلیم، پتانسیل بالایی در بخش کشاورزی برای صادرات به کشورهای همسایه وجود دارد به طوریکه با ایجاد زیرساخت‌های لازم از لحاظ سورتینگ، بسته بندی و کامیون‌های حمل و نقل استاندارد امکان افزایش چندبرابری صادرات وجود دارد.

بنابر آمار ۱۰ تا ۱۵ رایزن اقتصادی بیشتر نداریم، درحالیکه باید به سمت و سویی رویم که در کنسولگری‌های خارج از ایران رایزن اقتصادی داشته باشیم تا با شناسایی پتانسیل کشورها، مذاکره با تجار و رفع مشکلات حمل و نقل بتوان درآمد محصولات صادراتی را افزایش داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها