رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 595172

بیشترین نرخ بیکاری در میان لیسانسه‌ها/ زنان بیشتر از مردان بیکار هستند

ساعت24-بر اساس گزارش مرکز آمار فارغ‌التحصیلان دارای مدرک کارشناسی بیشترین نرخ بیکاری را در کشور دارند.

html>

بر اساس آخرین گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران از سال ۱۳۹۶ تا زمستان ۱۴۰۰ نرخ بیکاری جمعیت فارغ‌التحصیل آموزش عالی برحسب جنس و به تفکیک مدرک تحصیلی در سال ۱۳۹۹ با مدرک کاردانی ۱۲.۸درصد، با مدرک کارشناسی ۱۶درصد، با مدرک کارشناسی ارشد ۱۲درصد و با مدرک دکتری و بالاتر ۴.۳درصد است.

نرخ بیکاری در جمعیت فارغ‌التحصیل آموزش عالی با هر کدام از مدارک تحصیلی در سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سال‌های گذشته کاهشی بوده است و بصورت کلی نرخ بیکاری از ۱۹.۴درصد در سال ۱۳۹۶ به ۱۴.۲درصد در سال ۱۳۹۹ کاهش یافته است.

البته باید توجه داشت که نرخ مشارکت (نسبتی که نشان‌دهنده جمعیت فعال در بازار کار است ) برای کل جمعیت در سن کار، در همین بازه زمانی روندی کاهشی داشته است. به عبارتی دیگر، افرادی که در سن کار قرار دارند به دلایلی نظیر ناامیدی نسبت به آینده در جستجوی شغل نیستند و دیگر جزء جمعیت فعال محاسبه نمی‌شوند و یکی از دلایل کاهش نرخ بیکاری می‌تواند همین باشد؛ البته با توجه به اینکه نرخ مشارکت برای فارغ‌التحصیلان آموزش عالی منتشر نشده، نمی‌توان با قطعیت در این رابطه اظهارنظر کرد.

همچنین نرخ بیکاری در میان فارغ‌التحصیلان با هر مدرک تحصیلی در میان زنان بیشتر از مردان بوده و بطورکلی نرخ بیکاری در سال ۱۳۹۹، در میان مردان ۱۰.۴درصد و و در میان زنان ۲۲.۸درصد بوده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها