رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 595222

تنش‌های باکو و ایروان؛ پاریس برای فرانسویها «هشدار تردد» صادر کرد

ساعت24-فارس نوشت: فرانسه به شهروندان خود درباره تردد در مناطق مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان هشدار داده و سازمان ملل نیز نسبت به تشدید تنش‌ها ابراز نگرانی کرده است.

html>

سفارت فرانسه در ارمنستان به شهروندان خود توصیه کرده که از بازدید از مناطق مرزی ارمنستان با جمهوری آذربایجان خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» به دلیل تشدید احتمالی تنش بین باکو و ایروان، سفارت فرانسه با صدور بیانیه‌ای از فرانسوی‌های مقیم ارمنستان خواسته از بازدید از مناطق هم مرز ارمنستان با جمهوری آذربایجان خودداری کنند.

در این بیانیه آمده است: «با توجه به درگیری نیروهای مسلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان، اکیداً توصیه می‌شود از تردد به مناطق مرزی ارمنستان (از جمله منطقه جمهوری آذربایجان و نخجوان) و مناطق "وایوتس دزور"، "سیونیک" و جنوب "گغارکونیک" خودداری شود.»

در رویداد مرتبط دیگر، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به تنش در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری «پان آرمنیان» گوترش روز جمعه در نیویورک در دیدار با «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان این موضوع را مطرح و بر اهمیت حل مشکلات منطقه از طریق مذاکرات تاکید کرد.نخست وزیر ارمنستان همچنین در دیدار با رئیس شورای اروپا در «نیویورک» خروج فوری نیروهای جمهوری آذربجیان از خاک ارمنستان را خواستار شد.

«نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان روز جمعه در نیویورک با «شارل میشل» رئیس شورای اروپا دیدار و بر لزوم خروج فوری نیروهای جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری ارمنستان تاکید کرد.

پاشینیان دراین ملاقات خواستار ارزیابی‌های دقیق جامعه جهانی از جمله اتحادیه اروپا در خصوص آنچه که وی تجاوز نیروهای جمهوری آذربایجان خواند، شد. پاشینیان در دیدار با مقام ارشد اروپایی مدعی نقض فاحش قوانین بین‌المللی توسط نیروهای جمهوری آذربایجان و هدف گرفتن غیرنظامیان و زیرساخت‌ها شد.

رئیس شورای اروپا نیز به نوبه خود از بروز تنش در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان ابراز نگرانی و بر اهمیت حل مشکلات منطقه از طریق مذاکرات تاکید کرد.

دور تازه درگیری بین ایروان و باکو دو روز طول کشید. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که ارتش این کشور طی درگیری‌های ۱۲ تا ۱۴ سپتامبر (۲۱ تا ۲۳ شهریور) با ارمنستان، ۷۹ کشته و ۲۸۲ مجروح داده است. نخست‌وزیر ارمنستان نیز گفت که دستکم ۱۳۵ نظامی ارمنستانی در درگیری‌های مرزی با جمهوری آذربایجان کشته شده‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها