رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 595417

تحقیقات اروپا از انفجارهای عمدی خطوط لوله گاز روسیه

ساعت24-اروپا سرگرم تحقیقات درباره حمله به دو خط لوله گازی روسیه است که باعث نشت گاز در دریای بالتیک شده است.

html>

هنوز معلوم نیست چه کسانی عامل حمله به این خطوط لوله هستند که روز دوشنبه برای نخستین بار گزارش شد. روسیه و شرکای اروپایی‌اش برای این خطوط لوله که در قلب بحران انرژی اروپا قرار دارند، میلیاردها دلار هزینه کرده اند.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، به مدیران بازرگانی اعلام کرد که نشت گاز از خطوط لوله زیردریا، به دلیل حملات هدفمند به این زیرساخت بوده و آلمان اکنون مطمئن است که این اتفاق، یک رخداد طبیعی یا ناشی از فرسودگی تجهیزات نبوده است.

نخست وزیران کشورهای سوئد و دانمارک اعلام کردند نشتی این خطوط لوله به شکل واضحی ناشی از اقدامات عمدی است و اطلاعات، خرابکاری احتمالی را نشان می دهد. نخست وزیر لهستان هم بدون اشاره به مستندات، خرابکاری را عامل این نشتی اعلام کرد.

روسیه که تحویل گاز به اروپا را پس از اعمال تحریم‌های گسترده غربی بر سر جنگ در اوکراین، به شدت کاهش داده است، اعلام کرد احتمال خرابکاری وجود دارد و نشت گاز، امنیت انرژی این قاره را تضعیف می کند.

یک مقام ارشد اوکراینی بدون ارائه مدرکی، این حادثه را یک حمله روسی برای بی‌ثبات کردن اروپا خواند.

ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست وزیر لهستان، در مراسم افتتاح یک خط لوله جدید بین نروژ و لهستان، اعلام کرد ما به شکل روشنی این اتفاق را یک اقدام خرابکارانه در گام بعدی برای تشدید بحران در اوکراین می بینیم.

ماگدالنا آندرسن، نخست وزیر سوئد، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد دو انفجار در ارتباط با نشت گاز از این خطوط لوله شناسایی شده اند و با این حال، این به منزله حمله به سوئد نیست و دولت وی در تماس نزدیک با شرکایش شامل ناتو و همسایگانش نظیر دانمارک و آلمان پیرامون این تحولات است.

زلزله شناسان در دانمارک و سوئد اعلام کردند روز دوشنبه در نزدیکی محل نشت، دو انفجار قدرتمند ثبت کردند.

سازمان زمین شناسی دانمارک و گرین لند اعلام کرد این سیگنالها شبیه سیگنالهای زلزله نیستند و به سیگنالهای ثبت شده از انفجارها شباهت دارند و زلزله شناسان دانشگاه اوپسالای سوئد که با سازمان زمین شناسی دانمارک همکاری دارند، اظهار کردند انفجار دوم که بزرگتر بوده، مربوط به انفجار بیش از ۱۰۰ کیلوگرم دینامیت است و انفجار در آب و نه در بستر دریا اتفاق افتاده است.

خطوط لوله نورد استریم در قلب جنگ انرژی بین کشورهای اتحادیه اروپا و مسکو قرار دارند که به اقتصادهای بزرگ غربی آسیب زده و قیمت گاز را به میزان چشمگیری افزایش داده است.

هابک گفت: آلمان کشوری است که می داند چطور از خود دفاع کند و اروپا به عنوان یک قاره، می تواند از زیرساخت انرژی خود دفاع کند.

مدیر سازمان انرژی دانمارک اعلام کرد نشت گاز بسیار بزرگ بوده و ممکن است یک هفته طول بکشد تا خروج گاز از خط لوله نورد استریم ۲ متوقف شود.

تحقیقات اروپا از انفجارهای عمدی خطوط لوله گاز روسیه

کشتی‌هایی که به این محدوده وارد شوند، ممکن است مجوز تردد خود را از دست بدهند.

سازمان دریانوردی سوئد اعلام کرد دو مورد نشتی در خط لوله نورد استریم ۱ یکی در منطقه اقتصادی سوئد و دیگری در منطقه اقتصادی دانمارک وجود دارد که بسیار نزدیک یکدیگر هستند. سخنگوی این سازمان اعلام کرد: به شدت مراقبیم تا مطمئن شویم هیچ کشتی به این محدوده نزدیک نمی شود.

تحقیقات اروپا از انفجارهای عمدی خطوط لوله گاز روسیه

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، اعلام کرد: نشت خطوط لوله نورد استریم بر اثر خرابکاری بوده و هشدار داد حمله با زیرساخت انرژی اروپایی، با قوی‌ترین پاسخ ممکن روبرو خواهد شد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، این خبر را بسیار نگران کننده خواند و گفت ما درباره آسیب دیدگی نامعلوم یک خط لوله در منطقه اقتصادی دانمارک صحبت می کنیم. امنیت انرژی اروپا ممکن است از این واقعه متاثر شود.

در هنگام کشف این نشتی‌ها، هیچ خط لوله‌ای به مسیر اروپا گاز منتقل نمی‌کرد، اما این حوادث هر گونه امیدی که برای دریافت سوخت از خط لوله نورد استریم ۱ پیش از فرا رسیدن زمستان وجود داشت را باطل خواهد کرد.

شرکت نورد استریم که گرداننده این خطوط لوله است، صدمات وارد شده را کم‌سابقه توصیف کرد.

شرکت دولتی گازپروم که صادرکننده انحصاری گاز از روسیه است، حاضر نشد در این باره اظهارنظر کند.

وزیر انرژی نروژ در بیانیه‌ای اعلام کرد: نروژ امنیت تاسیسات نفت و گاز خود را در پی این حوادث و گزارش فعالیت‌های پهپادی در دریای شمالی، تحکیم خواهد کرد.

مقامات در دانمارک از بخش نیرو و گاز خواستند آمادگی خود را بالا ببرند که مستلزم امنیت مضاعف برای تاسیسات برق است.

روسیه عرضه گاز به اروپا از طریق نورد استریم ۱ را به ۲۰ درصد ظرفیت این خط لوله کاهش داده بود و سرانجام در اوت، با اعلام این که تحریم‌های غربی، مشکلات فنی برای این خط لوله ایجاد کرده است، فعالیت آن را به مدت نامعلوم متوقف کرد. اما سیاستمداران اروپایی این اقدام را بهانه‌ای برای توقف عرضه گاز می دانند.

ساخت خط لوله جدید نورد استریم ۲ هم تکمیل شده اما فعالیتش را آغاز نکرده است. برنامه انتقال گاز از این مسیر مدت کوتاهی پیش از آغاز جنگ روسیه در اوکراین، توسط دولت آلمان لغو شد.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت گاز در پی انتشار این خبر، افزایش یافت و قیمت گاز هلند برای تحویل در اکتبر روز سه شنبه حدود ۱۰ درصد افزایش یافت. قیمتها از بالاترین رکورد امسال عقب نشینی کرده‌اند اما بیش از ۲۰۰ درصد در مقایسه با اوایل سپتامبر سال ۲۰۲۱ افزایش نشان می‌دهند.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها