رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 595659

کیسینجر: عضویت اوکراین در ناتو عاقلانه نیست

ساعت24- وزیر امور خارجه پیشین آمریکا معتقد است که تلاش‌های واشنگتن برای وارد کردن اوکراین به ناتو پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی محتاطانه نبوده است.

html>

هنری کیسینجر، دیپلمات کهنه‌کار ۹۹ ساله آمریکایی در صحبت با اندیشکده شورای روابط خارجی استدلال کرد که واشنگتن تلاش کرد بدون تبعیض همه اعضای سابق بلوک شوروی را پس از فروپاشی دیوار برلین زیر چتر خود قرار دهد و اینکه کل منطقه بین مرکز اروپا و مرز روسیه برای تجدیدساختار باز شد.

این وزیر خارجه اسبق آمریکا با بیان اینکه تحولات مذکور اساسا "کمربند امنیتی" تاریخی روسیه را حذف کرد، گفت: از نقطه‌نظر روسیه، ایالات متحده سپس تقلا کرد تا کل این منطقه را بدون استثنا در یک سیستم راهبردی تحت رهبری آمریکا ادغام کند.

در نتیجه کیسینجر تاکید کرد که "این سیاست عاقلانه‌ای از جانب آمریکا نیست که بخواهد اوکراین را به عضویت ناتو درآورد."

با این حال، او معتقد است که این تلاش‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای الحاق اوکراین به حوزه نفوذ مسکو با یک "حمله غافلگیرکننده" را توجیه نمی‌کند.

کیسینجر گفت که نمی‌داند امکان صلح با رهبر روسیه وجود دارد یا خیر، اما تاکید کرد که غرب "باید به دنبال فرصتی برای تدابیری باشد که آزادی اوکراین را تضمین کند" و این کشور را بخشی از سیستم اروپایی نگه دارد.

علاوه بر این، کیسینجر عقیده دارد که به نوعی روسیه "جنگ را باخته است" زیرا ظرفیت آن برای تهدید اروپا با حملات متعارف که برای دهه‌ها یا حتی قرن‌ها از آن بهره می‌برد، "اکنون آشکارا تحت کنترل درآمده است."

با وجود آن، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا گفت که دیر یا زود غرب و روسیه باید وارد گفت‌وگو شوند. او با تأکید بر اینکه شاید برخی گفت‌وگوها در سطح غیررسمی و به صورت بررسی اولیه بسیار مهم باشد، افزود: در فضای هسته‌ای، چنین نتیجه‌ای بر تصمیم میدان جنگ ارجحیت دارد.

در اوایل اوت کیسینجر هشدار داد که ایالات متحده خود را "در آستانه جنگ با روسیه و چین در مورد مسائلی یافته است که ما تا حدی آنها را ایجاد کرده‌ایم." او استدلال کرد که واشنگتن دیپلماسی سنتی را رد کرده زیرا " به جای نفوذ در افکار مخاطبانش به دنبال تغییر و یا محکوم کردن آنهاست."

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها